گزارش «نسیم آنلاین»: آبِ ۱۲۰۰ تومانی ۳۵۰ تومان در اختیار مردم ایران قرار می‌گیرد!

کوتاهی دولت برای اصلاح تعرفه آب!

کدخبر: 2099995

اگرچه توقع اصلاح تعرفه آب به قیمت تمام شده آن به یکباره، انتظاری غیرمعقول است اما راهکارهای هوشمندانه‌ای مانند روش پلکانی-افزایشی در دنیا آزمایش شده است که سبب هدایت مردم به رعایت الگوی مجاز مصرف آب شده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: اگرچه توقع اصلاح تعرفه آب به قیمت تمام شده آن به یکباره، انتظاری غیرمعقول است اما راهکارهای هوشمندانه‌ای مانند روش پلکانی-افزایشی در دنیا آزمایش شده است که سبب هدایت مردم به رعایت الگوی مجاز مصرف آب شده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، صنعت آب کشور به دلیل دریافت یارانه عظیم در تولید آب شرب، این روزها با مشکلات فراوانی برای تامین این مایه حیات روبرو شده است. در حال حاضر، تعرفه آب برای مشترکان خانگی ۳۵۰ تومان برای هر مترمکعب و قیمت تمام‌شده تولید آن، حدود ۱۲۰۰ تومان برای هر مترمکعب است.

گفتنی است که مابه‌التفاوت این دو نرخ، به صورت یارانه از طرف دولت پرداخت می‌شود. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف گردیده قیمت آب را به قیمت تمام‌شده آن برساند اما شورای عالی اقتصاد در جهت اجرایی نمودن این بخش از قانون برنامه پنجم به افزایش قیمت آب به صورت پلکانی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد اکتفا نموده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه، آمده است که تا پایان این برنامه، تعرفه آب باید واقعی گردد و قیمت تمام‌شده تولید آب از مشترکین دریافت گردد.

بحث تعرفه آب به حدی در شرایط نامساعدی به سر می‌برد که وزیر نیرو عنوان داشته که قیمت آب در کشور به حدی پایین است که کسی برای سرمایه‌گذاری در کاهش مصرف آب انگیزه ندارد. چیت چیان همچنین عنوان داشته است که مصرف بهینه منابع آب با بخشنامه انجام‌شدنی نیست و با خواهش و تبلیغات هم نمی‌توان این مهم را انجام داد و تا زمانی که آب با قیمت واقعی به دست مشترکین نمی‌رسد این روند ادامه خواهد داشت.

در همین رابطه هدایت فهمی معاون دفتر برنامه ریزی آب و آبفای وزارت نیرو نیز عنوان داشته است که مجموع تامین، استحصال، انتقال، توزیع و تصفیه آب آشامیدنی به ازای هر متر مکعب در کشور بیش از 1000 تومان برای دولت هزینه در بردارد در حالیکه همین آب به قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که از این محل فشار زیادی به صنعت آب کشور وارد می‌گردد.

اگرچه توقع اصلاح تعرفه آب به قیمت تمام شده آن به یکباره، انتظاری غیرمعقول است اما راهکارهای هوشمندانه‌ای برای شروع این اقدام در دنیا آزمایش شده است. یک روش مناسب برای مدیریت مصرف آب، استفاده از روش پلکانی افزایش قیمت آب است. در این روش، ارتباط افزایش قیمت آب و میزان مصرف به صورت خطی نیست و هر اندازه از میزان الگوی مصرف بالاتر باشد، افزایش قیمت آب جهش بیشتری دارد. به عبارت دیگر با عبور از حد استاندارد مصرف آب تعرفه آن با جهش قابل توجهی روبرو می‌شود که نتیجه آن افزایش قیمت تعرفه آب تا قیمت تمام شده تولید آن و حتی بالاتر است.

برخی از کشورهای پیشرفته دنیا مانند آلمان با استفاده از این منطق دستاوردهای درخشانی در هدایت مردم به رعایت الگوی مصرف آب داشته‌اند.

بنابر این لازم است که دولت در راستای اجرای برنامه‌های پنجم و ششم توسعه در زمینه اصلاح تعرفه آب، در گام اول مشترکین پرمصرف را با افزایش تعرفه به صورت ملموس مواجه سازد تا علاوه بر هدایت الگوی مصرف این دسته از مشترکین به الگوی مجاز، مشکل تامین آب و منابع مالی مورد نیاز آن نیز تا حدودی برطرف گردد.

ارسال نظر: