شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی:

دولت‌ها به عهد خود در مترو عمل نکردند/ ایستگاه‌های مترو ظرفیت عبور هر ۲.۵ دقیقه یک قطار را دارا هستند

کدخبر: 2100168

شهردار تهران با اشاره به اینکه دولت‌ها در ۱۲ سال گذشته به عهد خود در متروی تهران عمل نکرده است، گفت: یک اتوبوس هم در ۸ سال گذشته به شهرداری ندادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح ایستگاه شهید محلاتی از خط 3 مترو ضمن تقدیر از افرادی که در ساخت مترو تلاش می‌کنند،‌ گفت: افتتاح ایستگاه شهید محلاتی نتیجه زحمات افرادی است که شبانه‌روز تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: کارهای عمرانی زحمت‌های بسیاری برای شهروندان دارد و ما نیز تلاش می‌کنیم پروژه‌ها را در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسانیم و از شهروندان بابت زحمات عذرخواهی می‌کنیم.

قالیباف گفت: خدا را شاکریم که این توفیق را به ما داد که در بیش از یک دهه در شهر تهران تلاش کنیم و این تلاش‌ها مبتنی بر تجربیات و دریافت نظرات صاحبنظران بوده است و لذا ما شهر را با خردجمعی اداره کرده‌ایم و حرف‌ها و انتقادها را شنیده‌ایم و از تمام ظرفیت‌ها و توان‌های فکری و اجرایی کشور استفاده کرده‌ایم.

شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران در حوزه‌های مختلفی از جمله فرهنگی، خدماتی،‌ فناوری، عمرانی، اجتماعی و محیط زیست تأثیرگذار است.

وی افزود: وظایف شهرداری تهران گسترده است و خود یک دولت کوچک محسوب می‌شود و در تمامی عرصه‌ها خدماتی به شهر ارائه می‌کند.

شهردار تهران گفت: بعضی از خدمات نیز مربوط به شهرداری نیست ولی این خدمات نیز ارائه می‌دهد. هنگامی که در کوچه پس کوچه‌های جنوب شهر مراجعه می‌کنید مردم می‌گویند برق نداریم، خانه بهداشت نداریم، فاضلاب نداریم و آیا بنده می‌توانم بگویم به عنوان شهردار این معضلات در حوزه اختیارات من نیست؟ در نظام اسلامی درست است که بگوییم وظیفه من نیست.

قالیباف ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم تا مشکلات حل شود.

وی گفت: ما چه وظیفه‌ای برای جمع‌آوری دکل‌ها داریم؟ ولی تا ما این دکل‌ها را جمع نکنیم هیچ کس نمی‌آید جمع کند.

شهردار تهران افزود: اگر دکل‌های اتوبان صدر را جمع‌آوری نمی‌کردیم آثار زیست محیطی فراوانی در بر داشت. اگر بگوییم وظیفه ما نیست هیچ وقت جمع نخواهد شد.

قالیباف با اشاره به اینکه امروز اداره شهر خیلی سخت است، گفت: بنده در قسمت‌های مختلف کار اجرایی داشتم ولی اینجا کار بسیار پیچیده است.

وی افزود: در پروژه‌های ما کمترین هزینه عمرانی و بیشترین هزینه در تملک اراضی بوده است.

شهردار تهران ادامه داد: در بعضی از پروژه‌ها چند ده برابر قیمت پروژه عمرانی صرف خرید و تملک می‌شود و هنگامی که پروژه‌ها تکه تکه پیش می‌رود به دلیل همین تملک دارایی‌هاست.

قالیباف گفت: همیشه در پروژه‌ها پول مشکل را حل نمی‌کند و بعضی از وقت‌ها معارضین تأسیساتی نیز موجب می‌شوند چند ماهی پروژه متوقف شود و ما خدا را شاکریم که با همه مشکلات و سختی‌ها سعی کرده‌ایم این مشکلات به مردم منتقل نشود و مردم جزء چشم چیز دیگری از ما نشنوند.

وی گفت: لذا با تمامی این مشکلات و سختی‌ها جرأت می‌کنیم تابلوی زمان اتمام یک پروژه را نصب کنیم. در حوزه اجتماعی درخواست بنده این است که به گذشته نگاه کنیم که رویکرد شهرداری در گذشته نه چندان دور چه بوده است. در بیش از 8 سال گذشته مردمی در شهر وجود داشتند که از بی‌خانمانی در سرما جان خود را از دست می‌دادند و حساسیت نیز در این خصوص متأسفانه نبوده است.

شهردار تهران گفت: امروزه در شب‌های زمستان چند ده هزار نفر در گرمخانه‌های سطح شهر تهران ساماندهی و پوشش داده می‌شوند و در مجموع 13 هزار نفر به صورت ثابت در مراکزی که شهرداری راه‌اندازی کرده است حضور دارند و این جزو وظایف ما است و کار نداریم که این افراد معتاد هستند یا سابقه‌دارند و یا ... چرا که ما مکلف به انجام چنین اقدامی هستیم.

قالیباف گفت: مهمترین اقدام را در حوزه اعتیاد شهرداری تهران انجام داده است.

وی بیان داشت: با توجه به شب شهادت امام علی (ع) برنامه برج میلاد هر ساله در این روز تعطیل می‌شود و این روز را به ایتام و بچه‌های یتیم اختصاص می‌دهیم.

شهردار تهران، گفت: در یک دهه گذشته تعداد مساجد، حسینیه‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما ساخته شده است که قابل مقایسه با سال‌های قبل از آن نیست.

قالیباف افزود: در حوزه اقدامات فرهنگی می‌توان گفت که اقتصاد سینما را شهرداری تهران متقبل کرده است. در سال 84 چه تعداد کتابخانه در سطح شهر بوده است ولی امروزه چند صد کتابخانه در شهر دایر شده است و امروز به تعداد کتابخانه‌های سال 84 کتابخانه شبانه‌روزی در شهر داریم.

وی افزود: توجه به مناطق محروم و جنوب شهر از اولویت‌های روز اول شهرداری تهران در این دوره بوده است.

شهردار تهران، گفت: شهر تهران دارای مستندات و تاریخی است. می‌توان گفت نصف زیرساخت‌های شهر در 12 سال گذشته ساخته شده است.

قالیباف افزود: مترو تهران 70 کیلومتر بوده که تا پایان این دوره به 300 کیلومتر افزایش می‌ِیابد. اگر چند سال گذشته عنوان می‌شد که از شهرک محلاتی به جاده ساوه مترو زده می‌شود بعضی‌ها یک شوخی بزرگ می‌دانستند.

وی افزود: هم اکنون ایستگاه‌های ما این ظرفیت فنی را دارد که در هر 2.5 دقیقه یک قطار از ایستگاه عبور کند.

شهردار تهران، افزود: در طول 12 سال گذشته به خاطر مشکلات مالی که دولت‌ها داشتند به عهد خود در متروی تهران عمل نکردند.

قالیباف،‌گفت: حتماً بنده و همکارانم در این دوره مدیریت شهری توفیق نداشتیم آن چنان که شأن و حق شما مردم است خدمت کنیم. حق شما بیشتر از این است و کم توفیقی ما بوده که نتوانستیم همه نیازهای شما را برطرف کنیم و از منظر دیگر خدا را شاهد می‌گیرم که بیش از این هم توان ما نبوده است.

وی گفت: بنده بدون وقفه روزانه 17 ساعت تمام وقت کار می‌کردم و کمتر روزی پیدا شده است که اذان صبح در منزل خود باشم.

شهردار تهران، بیان داشت: در این شهر هر چه بضاعت و توان داشته‌ایم به کار گرفته‌ایم. سیاه‌نمایی‌هایی صورت گرفت و بی‌انصافی‌هایی نیز کردند. اینکه دستاوردهایی که به دست آمده را ضایع کنیم ضایع کردن یک فرد نیست بلکه ضایع کردن یک فرهنگ است. همه کسانی که در شهر زندگی می‌کنند خدمات شهر را می‌بینند و شاهد خوبی‌ها و بدی‌های این شهر هستند.

قالیباف افزود: اینکه می‌گویند در حوزه حمل‌ونقل کار نشده است یعنی چه؟ 70 کیلومتر مترو به 300 کیلومتر بدون حمایت‌های دولتی افزایش یافته است.

وی بیان داشت: در گذشته تهران اتوبوس‌های کولردار و خطوط BRT نداشته است و این اقدامات در شرایطی صورت گرفته که 82 درصد اتوبوس‌ها را باید دولت بخرد و به شهرداری‌ها بدهد که در 8 سال گذشته یک اتوبوس هم به شهرداری تهران تحویل نداده شد.

شهردار تهران، گفت: مهمترین اولویت ما در حوزه حمل‌ونقل است ما در تهران حتی یک کیلومتر تونل ترافیکی نداشته‌‌ایم و حتی تونل رسالت نیز سالیان سال به کندی پیش می‌رفت و خطوط 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی امروز 24 کیلومتر تونل ترافیکی در شهر به مردم خدمات می‌دهد.

قالیباف با تأکید بر اینکه ضایع کردن دستاوردها ضایع کردن افراد نیست، گفت: لازم نیست افراد تلاش کنند برای اثبات کارآمدی خود بگویند دیگران ناکارآمد هستند و ما می‌بینیم که کارها چطور پیش رفته است.

وی افزود: در آغاز به کار در شهرداری تهران ما تا پروژه‌های نیمه تمام را تعیین تکلیف نکنیم پروژه جدیدی را آغاز نکردیم

شهردار تهران افزود: پروژه سه راه امین‌حضور 17، 18 سال رها شده بود و الان نیز تلاش می‌کنیم پروژه نیمه‌تمامی در شهر باقی نماند و بر اساس یک برنامه مشخص عمل خواهیم کرد.

قالیباف افزود: امیدواریم خط 6 مترو نیز در مرداد ماه به افتتاح برسد و اگر احساس کنیم پروژه‌ای تا آغاز مدارس تحویل داده نمی‌شود آن را انجام نمی‌دهیم.

وی خطاب به دولت، گفت: در ساخت تونل کمک نکردند ولی امیدواریم در خرید واگن به وعده‌های خود عمل کند. پول ما به سمت کارهای ساخت مترو رفت و متروی تهران هم اکنون بزرگترین واگن‌سازی را در کشور دارد ولی ساخت مترو مهمتر از ساخت واگن است.

شهردار تهران، افزود: در صورتی که هر 2.5 دقیقه یک قطار عبور کند روزانه بیش از 10 تا 13 میلیون مسافر در تهران با مترو جابه‌جا خواهند شد و با اجرای طرح‌های زوج و فرد و ترافیک نیز مردم مشکلی در تردد نخواهند داشت.

ارسال نظر: