دانشجویان "الف" صنعت نفت هنوز در انتظار هستند

سردرگمی ۷۰۰ روزه ۲۵۰۰ دانشجو

کدخبر: 2100231

اید دید تا کی قرار است این مشکل دانشجویان با توجه به وعده‌ای که در دفترچه انتخاب رشته در زمان ثبت‌نام کنکور آورده شده است، حل شود. آیا دولت دوازدهم چاره‌ای برای این مشکل دانشجویان خواهد داشت؟

به گزارش « نسیم آنلاین »، فرهیختگان نوشت:

نامه پشت نامه، تجمع پشت تجمع، تحصن‌های چندروزه پشت‌هم، اما «هیچ».

این جملات خلاصه یک «تراژدی» مبهم و البته «تلخ» برای دانشجویان «الف» دانشکده صنعت نفت است. نزدیک به 700 روز است که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان«الف» دانشگاه صنعت نفت با آنچه آنها خلف‌وعده وزارت نفت می‌دانند، دسته و پنجه نرم می‌کنند.

موضوع مسکوت گذاشتن تعهد وزارت نفت در قبال دانش‌آموختگان گروه (الف) دانشگاه صنعت نفت در پی ابلاغیه (19 خرداد 94) از سوی وزیر نفت دولت یازدهم مطرح شد در حالی که اخذ تعهد بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فعلی در زمان تصدی دولت دهم صورت گرفته بود، تصمیم وزیر نفت باعث شد که این دانشجویان طی این مدت در سردرگمی سیر کنند.

دو سال تجمع در سرما و گرما

این دانشجویان طی دو سال گذشته با تجمعات و نامه‌های خود به مسئولان هنوز نتوانسته‌اند، به خواسته خود برسند. از «تجمع سه‌هفته‌ای» تا «شکایت علیه وزیر نفت»(!) از جمله اقدامات این فارغ‌التحصیلان و دانشجویان بوده است.

این دانشجویان چندی‌پیش در نامه‌ای به رئیس دیوان عدالت اداری ضمن درخواست رسیدگی به وضعیت استخدامی خود از بلاتکلیفی 2500 دانشجو خبر دادند: «در حال حاضر حدود 900 فارغ‌التحصیل و 1500 دانشجوی گروه الف وجود دارد که قبل از ابلاغیه خرداد 94 آقای وزیر وارد دانشگاه نفت شده و هر دلیلی مانند وضع بخشنامه و دستورالعمل‌های جدید درخصوص آنها قابل قبول نبوده و نباید عطف به ماسبق شود.»

نامه به وزیر نفت

حالا این دانشجویان روز گذشته در نامه‌ای به بیژن زنگنه از یک ماجرای پررمز و راز گفتند: «دو سال است که با بی‌توجهی به قوانین، تعهدات وزارت نفت در قبال فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت، از هر راهی تلاش کرده‌ایم تا به اثبات حق قانونی خود بپردازیم، ولی گویا قرار بر استمرار این وضع است. هنوز دوماه از طرح سوال در صحن علنی مجلس نمی‌گذرد که خبر از برگزاری آزمون استخدامی 2500 نفری می‌شود.»

این دانشجویان در ادامه نامه خود می‌آورند: «شما چه در این دو سال و چه در صحن مجلس همواره بر عدم نیاز به جذب نیرو اصرار داشته و از مازاد نیرو در وزارت نفت می‌گفتید. حال چه شده است که خبر از آزمون استخدامی جدید می‌دهید. ما در این دو سال با ارائه مدارک معتبر و کارشناسی از کمبود نیرو در مناطق عملیاتی می‌گفتیم.»

این دانشجویان در ادامه درددل خود به روند استخدام دانشجویان ممتاز در سال‌های قبل اشاره می‌کنند و می‌نویسند: «رویه گذشته جذب که سال‌های طولانی و برمبنای آیین‌نامه مصوب هیات‌رئیسه شرکت ملی نفت اجرا می‌شد، یک روش علمی و کنترل‌شده بود و به اعتراف مجموعه صنعت نفت کارآمدترین نحوه جذب سازمانى را لقب داشت و کمترین روابط و پارتی‌بازی‌های مرسوم را در خود جای می‌داد. برتری فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در حوزه نفت و گاز با تقسیم‌بندی گروه «الف»، «ب» و «ث» و در طول چهار سال تحصیلی، با توجه به معدل دروس تخصصی حوزه نفت و گاز مشخص می‌شد و اکثریت مدیران عالی صنعت نفت، اثربخشی، کارآمدی و تخصص فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت در کلیه واحدهای صنعتی را تایید می‌کردند و می‌کنند.»

این دانشجویان در پایان اعلام کردند: «تا رسیدن به حق مسلم خود، توسط اراده‌ عملی خود از طریق میدانی و مجاری حقوقی پیگیر حقوق‌مان‌ خواهیم بود.»

پاسخ وزارت نفت

این نامه و مشابه این نامه‌ها در حالی است که مرداد سال 95 بود که عبدالله سامری، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که «موضوع رسیدگی به مطالبه فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در چه وضعیتی قرار دارد»، تصریح کرد: «در جلسه‌ای که اخیرا با زنگنه در کمیسیون انرژی داشتیم موضوع بورسیه و اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را مطرح کردیم، وزیر در این جلسه گفت فارغ‌التحصیلان نفت 20 تا 30 هزار نفر هستند، وزارت نفت امکان جذب این میزان فارغ‌التحصیل را ندارد و باید این افراد در شرکت‌های اقماری تابعه وزارت یا شرکت‌های خصوصی به‌کارگیری شوند.»

پیگیری نمایندگان و دانشگاهیان

این اظهارات منتسب به وزیر نفت در حالی بود که همان زمان بیش از ۲۰ نفر از نمایندگان در تذکر به وزیر نفت خواستار اجرای تعهد استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت شده بودند. البته مسئولان دانشگاهی نیز در این میان خواستار پیگیری این مشکل دانشجویان شده‌اند. محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها چندی‌پیش بود که در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار تمهیداتی برای رفع مشکل این دانشجویان شد و گفت: «پیشنهاد می‌شود جنابعالی تمهیداتی بیندیشید تا ضمن استماع نظرات نمایندگان این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و بررسی‌های لازم به تعهدات احتمالی آن وزارتخانه درمورد فارغ‌التحصیلان عمل شود تا خدای‌ناکرده قوه مجریه و نظام اسلامی مدیون دانشجویان و فرزندان مومن این کشور نباشند و این نقض‌عهد موجب سلب اعتماد از دستگاه‌های اجرایی و بخش‌هایی از نظام و خصوصا دولتمردان در منظر دانشجویان نشود.»

دانشجویان هنوز در سردرگمی

به هر حال باید دید تا کی قرار است این مشکل دانشجویان با توجه به وعده‌ای که در دفترچه انتخاب رشته در زمان ثبت‌نام کنکور آورده شده است، حل شود. آیا دولت دوازدهم چاره‌ای برای این مشکل دانشجویان خواهد داشت؟

ارسال نظر: