رویوران در شبکه خبر:

جایگاه ایران پس از عملیات موشکی سپاه در منطقه و جهان تغییر می‌کند

کدخبر: 2100506

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه جایگاه ایران پس از عملیات موشکی سپاه در منطقه و جهان تغییر می‌کند گفت: این عملیات رسانه‌های خارجی را سردرگم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: حسن رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به بازتاب عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه داعش اظهار داشت: تصور من این است که ایران با این عملیات، استفاده از موشک برای مقابله با تهدیدات کشور را خارج از مرزها آغاز کرده است.

وی گفت: زمانی برخی کشورها به توانمندی‌های موشکی ایران شک می‌کردند و حتی آن را یک "بلف" سازمانی و اطلاعاتی می‌دانستند اما الان این موشک‌ها از منطقه غرب کشور شلیک شده و پهبادی اصابت آن را به تصویر کشیده اخبار گویای این است موشک‌های ایران با دقت بالایی به اهداف اصابت کرده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه در همین زمنیه افزود: موشک‌های ایران از نوع ذوالفقار و رادار گریز بود.این برای تروریست‌ها، آمریکا و حامیانشان غافلگیر بود و اقتدار و توان موشکی را برای ایران به همراه داشته است.

رویوران گفت: به نظر بنده ایران با این عملیات وارد مرحله جدیدی از دفاع از خود شده است و به جهان نشان داد که در زمینه جنگ با تروریسم از موشک استفاده می‌کند. این مسئله برای ایران اعتبار جدیدی نزد دوستان و همپایان ایجاد کرد و هراس و واهمه‌ای در دل دشمنان انداخت.

وی افزود: این اقدام، ایران را به عنوان مهم‌ترین عنصر جبهه مقاومت در منطقه مطرح کرد و نشان داد این کشور یک امکان عملیاتی و توان جدیدی برای معادلات بین‌المللی و جنگ علیه تروریسم تکفیری در منطقه دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: همواره این اشکال به ایران گرفته می‌شد که نیروی هوایی ضعیفی دارد و عربستان به دلیل امکانات قوی از ایران در این بخش قوی‌تر است، اما عملیات موشکی اخیر نشان داد ایران هرکجا را بخواهد می‌تواند مورد هدف قرار دهد و موشک‌های ایران به عنوان مهم‌ترین سلاح استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است.

رویوران با اشاره به اظهارات خبرگزاری روسی مبنی بر این که سیلی را داعش خورد و صدای آن را حامیانش شنیدند، گفت: استفاده از توان موشکی، ایران را به قدرت مهم منطقه‌ای ارتقا داد.در کنار این مسئله برخی معتقد بودند هزینه کردن برای موشک‌ها، هزینه بی‌فایده‌ای است اما پس از عملیات صورت گرفته استفاده از موشک در دفاع از مردم و تامین امنیت کشور بسیار مهم و تاثیرگذار شد.

وی افزود: با حمله قرار گرفتن داعش از سوی ایران دیگر کسی به خود این جرات را نمی‌دهد امنیت ایران را به راحتی مورد تهدید قرار دهد.

کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه اظهارات خود با اشاره به اهمیت منطقه دیرالزور گفت: این منطقه محدوده‌‌ ای است که نیروهای داعش به دلیل محاصره رقه و حتی الانبار به سمت این منطقه رفته‌اند و از مهمترین مراکز داعش محسوب می‌ شوند.

رویوران در پاسخ به این که آیا احتمال داشت موشک‌ها از سوی آمریکایی‌ها مورد هدف قرار گیرد گفت: این احتمال وجود داشت که آمریکایی‌ها موشک‌ها را بزنند اما این مسئله‌ای است که خود آنها باید پاسخ دهند. تا کنون چیزی در این مورد نگفتند.

وی در ادامه با اشاره به این که آمریکایی‌ها تاکنون 32 موشک به سوریه پرتاب کرده‌اند که تنها 18 موشک به هدف اصابت کرده و 14 موشک خارج از محدوده ومورد نظر بوده است،گفت: روسیه نیز تاکنون موشک‌هایی را شلیک کرده است که برخی از آنها به هدف نرسیده‌اند اما ایران 6 موشک پرتاب می‌کند که هر 6 موشک نیز به هدف اصابت می‌کند. این نشان می‌دهد توان موشکی ایران و دقت آنها بسیار بالاست.

رویوران با اشاره به این که تحریم موشکی ایران نیز هدفمند بوده است، یادآور شد: این تحریم‌ها نشان می‌دهد آنها نقطه اقتدار ایران را شناسایی کرده‌اند و به خیال خود به دنبال محدود کردن آن هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این اقدام ایران قانونی بوده است، گفت: ایران بر خلاف بسیاری از قدرت‌های غربی که بدون توجه به حاکمیت قانونی سوریه و حقوق بین الملل وارد کارزار سوریه شدند، با احترام به حاکمیت سوریه دست به این اقدام زد، لذا ایران در این اقدام هم حاکمیت سوریه را مورد احترام قرار داد و هم حقوق بین‌المللی را حفظ کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که چرا این خبر به سرعت به خبر مهم جهان تبدیل شد، افزود: شاید هیچ کشوری فکر نمی‌کرد ایران به این شکل وارد عملیات شود و دارای چنین توان عملیاتی موشکی باشد. می‌بینیم که خبرگزاری مانند بی. بی. سی سه بار تیتر خبر مربوطه را تغییر می‌دهد که این گویای دست‌پاچگی و سردرگمی آنها نسبت به اقدام ایران بوده است.

وی در پایان گفت: حمله موشکی ایران جایگاه ایران را در منطقه و جهان تغییر خواهد داد.

ارسال نظر: