سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری عنوان کرد:

دیدار مسئولان قضایی با رهبر انقلاب/ ابطال ۲۵۹ مصوبه دستگاه‌های اجرایی/ بازداشت ۱۸۵ دلال و کارچاق کن

کدخبر: 2100515

محسنی اژه‌ای گفت: رئیس و جمعی از کارکنان دستگاه قضایی به مناسبت هفته قوه قضائیه، دوازدهم تیرماه با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حجت الاسلام محسنی اژه‌ای صبح امروز در نشست خبری خود که با هدف تشریح برنامه‌های دستگاه قضا در هفته قوه قضاییه برگزار شد با اعلام این مطلب افزود: امسال هم همچون سالهای قبل ایام هفته قوه قضاییه به نام‌های مختلفی نامگذاری شده است.

اژه‌ای با بیان اینکه در آستانه روز قدس قرار داریم گفت: امیدواریم همگی با حضور در راهپیمایی روز قدس وظیفه سیاسی و انسانی خود را انجام دهیم.

وی ضمن تقدیر از کسانی که در ایجاد امنیت کشور نقش دارند، گفت: به طور ویژه از سپاه پاسداران تشکر می کنم که به موقع و به جا با تروریست ها برخورد کردند و با پرتاب موشک ها منجر به انهدام مقرر تروریست ها شد.

برنامه‌های هفته قوه قضاییه تشریح شد/ دیدار مسئولان قضایی با رهبر معظم انقلاب

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به هفته قوه قضاییه گفت: ما هرساله برنامه هایی را در هفته قوه قضاییه داریم و یک بخش نشست امروز ما هم مربوط به هفته قوه قضاییه است.

محسنی اژه ای با بیان اینکه هفته قوه قضاییه فرصتی برای بررسی کارنامه دستگاه قضایی طی یکسال گذشته است، افزود: از آنجایی که هفته قوه قضاییه با روز قدس و عید فطر مصادف می شود ما ناگزیر شدیم برخی برنامه ها را خارج از هفته قوه قضاییه اجرا کنیم.

وی ادامه داد: یکی از روزها به عنوان قوه قضاییه و امنیت همه جانبه، نامگذاری شده و قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا برای مبارزه با همه مظاهر فساد، قوه قضاییه و اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال. قوه قضاییه و خدمت بهتر و آسانتر به مردم، قوه قضاییه و تجدید میثاق با آرمان های امام، قوه قضاییه و ولایتمداری و بصیرت انتخابی و در آخر قوه قضاییه و تجلیل از شهدا و خدمتگزاران دستگاه قضایی نام سایر روزها است.

محسنی اژه‌ای با اشاره به این مطلب که برنامه هایی هم در این ایام داریم گفت: روز پنجشنبه اول تیر دیدار با خانواده شهدا، جانبازان ایثارگران، شنبه سه تیر حضور در مرقد و تحدید میثاق، روز نهم تیر حضور همه روسای دادگستری های سراسر کشور و خود بنده در سخنرانی های نماز جمعه، روز یازدهم تیر همایش سراسری با حضور همه مسئولان عالی کشوری و لشگری، روز دوازدهم تیرماه دیدار با مقام معظم رهبری و چهاردهم تیرماه مصاحبه رییس قوه با رسانه ملی از این دست برنامه هاست.

افزایش نظارت‌ها در دستگاه قضایی کشور/ تلاش برای تخصصی شدن محاکم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود افزود: یکی از مسایلی که در سال ٩٥ مورد اهتمام بود ارایه خدمت بهتر و علمی تر به مردم بود.

وی افزود: در همین راستا ٨٤ هزار و ٨٠٨ نفر ساعت در سال ٩٥ آموزش به ضابطین داده شد و این در حالی است که ٢ میلیون و ٤٣٠ هزار نفر ساعت آموزش به کارمندان و قضات شوراهای حل اختلاف سراسر کشور داده شد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: اقدام دیگر که برای خدمت بهتر انجام شد، تخصصی کردن رسیدگی به پرونده های حقوقی و کیفری بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: تلاش شد شعبات در حد امکان در راستای رسیدگی به قاچاق کالا، مواد مخدر، مسایل محیط زیست، کشتیرانی و هوا و فضا و امور پولی و بانکی به صورت تخصصی رسیدگی شود.

وی ادامه داد: موضوع دیگر توجه و تقویت هرچه بیشتر نظارت بود و دادستانی کل کشور بعد از تصویب قانون جدید نظارت خود را بر دادسراها و ضابطین افزایش داد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: نظارت دیوان عالی کشور بر محاکم هم بیشتر شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دیوان عالی کشور به عنوان بالاترین مرجع قضایی سال گذشته نظارت خود را هم الکترونیکی هم میدانی تقویت کرد.

وی تصریح کرد: همچنین نظارت حفاظت اطلاعات قوه قضاییه تشدید شد.

برخورد با 50 قاضی، کارمند و وکیل متخلف/ بازداشت 185 دلال و کارچاق کن

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: از جمله تقویت نظارت ها این بود که در سال ٩٥ بیش از ٥٠ قاضی، کارمند و وکیل متخلف را بازداشت و بیش از ١٨٥ نفر دلال و کارچاق کن دستگیر شدند.

وی گفت: همچنین ثبت الکترونیکی در سازمان ثبت توسعه یافت و بیش از ٩٢ درصد از کل خدمات ثبتی ارایه شده الکترونیکی بوده است.

اژه‌ای تصریح کرد: آمار مربوط به ثبت اسناد به طور مشخص به میزان ١٢ میلیون و ٩٥٨ هزار و ١١٥ مورد بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از مسایل مهمی که چندین سال است به دلیل عدم تصویب بودجه بخش زیادیش باقی مانده طرح حد نگار است که در سال گذشته موفق شدند ١١٤ ایستگاه برای حدنگاری ایجاد کنند.

محسنی اژه‌ای افزود: یکی از موضوعاتی که در سال ٩٥ مورد توجه بود بحث پیشگیری از وقوع جرم بود که در این سال ١٨٦ برنامه ملی و ١٣٢٩ برنامه استانی توسط معاونت پیشگیری از جرم انجام شد.

وی تصریح کرد: در نتیجه اجرای این برنامه ها کاهش ٩ درصدی ورودی پرونده دعاوی خانواده، توقف نرخ رشد طلاق توافقی و کاهش یک درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بودیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: همچنین کاهش ٥٧ درصدی دادخواست های مطالبه نفقه و رشد ٨ درصدی صلح و سازش زوجین در دادگاه ها را شاهد بودیم.

عفو 40 هزار زندانی/ افزایش 2.45 درصدی مرخصی زندانیان

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری صبح امروز خود در خصوص مساله زندان ها گفت: بعد از اصلاح قانون آیین دادرسی که به قوه قضاییه اجازه تعیین مجازات جایگزین حبس به قوه قضاییه داده شد وضعیت خوبی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی گفت: همچنین در اواخر سال گذشته استفاده از دستبندها و پابندهای الکترونیکی بود که البته به صورت آزمایشی آغاز شد و امیدواریم ادامه یابد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در سال ٩٥ ما ٣٩ هزار و ٧٩١ مورد زندانیان مشمول عفو داشته ایم. البته اینها فقط کسانی نیستند که حبس داشتند و آزاد شدند عده ای هم حبسشان نصف شده، شلاق شان یا جزای نقدی شان مشمول عفو شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ٩٥ در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان ٢.٤٥ درصد افزایش مرخصی داشته ایم.

وی افزود: ١٥ هزار و ٧٥٧ نفر هم در سال ٩٥ از آزادی مشروط استفاده کرده اند و این در حالی است که کلاس های آموزشی و عقیدتی و حرفه آموزی در سال گذشته به طور چشمگیری برگزار شده است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: حدود ٢٩٠ دارالقرآن در زندان های کشور برقرار است و ٨٢٩ مورد مسابقات قرآن در سال گذشته داشته ایم.

وی گفت: همچنین ٣٨٣ کتابخانه کوچک و بزرگ در زنداهای کشور وجود دارد.

ابطال 259 مصوبه دستگاه‌های اجرایی/ کاهش 7 درصدی پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود به کمبود کارمند اداری و قاضی در قوه قضاییه اشاره کرد.

وی گفت: در سال ٩٥، ١٠٧٠ قاضی و ١٠١٧ کارمند جذب دستگاه قضایی شدند ضمن اینکه ٣١٣ قاضی و بیش از ٦٠٠ کارمند هم از دستگاه قضایی منفصل شدند.

معاون اول قوه قضاییه افزود: موجودی پرونده‌ها در دادگاه عالی انتظامی قضات از ١٨٦٤ موجودی به ٩٤٧ پرونده رسیده است.

وی تصریح کرد: پرونده ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز ٧ درصد کاهش داشته است و این در حالی است که در دیوان عدالت اداری در سال ٩٥ حدود ٤.٢ درصد کاهش پرونده داشته ایم.

محسنی اژه‌ای افزود: در سال گذشته ٢٥٩ مصوبه دستگاه های اجرایی ابطال شد و در سازمان بازرسی کل کشور مجموعا ٧ هزار و ١٦ مورد بازرسی انجام شده است.

یکی از محکومان پرونده کهریزک باید 15 سال تحمل کیفر کند/ سخنان رهبری درباره آتش به اختیار بودن شفاف و بدون ابهام است

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشره در مورد یکی از قضات کهریزک و ثابت شدن حکم وی گفت: یک پرونده هنوز به حکم قطعی نرسیده و نسبت به پرونده دیگر احکام سنگینی صادر شده که سنگین ترین آن ١٥ سال را باید تحمل کند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود گفت: در بحث معوقات بانکی متاسفانه شاهد کاهش معوقات نبوده ایم اما قوه قضاییه قدم بزرگی برای این موضوع برای بانکها برداشت.

وی گفت: ٤٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال از معوقات توسط اجراییات ثبت وصول شد

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشره در مورد یکی از قضات کهریزک و ثابت شدن حکم وی گفت: یک پرونده هنوز به حکم قطعی نرسیده و نسبت به پرونده دیگر احکام سنگینی گرفته که سنگین ترین آن ١٥ سال را باید تحمل کند.

وی در خصوص جایگاه پیشگیری از جرم در برنامه ششم توسعه دستگاه قضایی گفت: ما برنامه ششم توسعه را بررسی و کلیه آنچه را که مربوط به دستگاه قضایی است استخراج کردیم و در حال تهیه برنامه های عملیاتی هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در برنامه چهارم توسعه هم یکی از مسایل مورد توجه و اهتمام است که اگر خوب به آن پرداخته شود اثرات خوبی خواهد داشت اما قوه قضاییه نمی تواند به تنهایی اقدام به پیشگیری از وقوع جرم کند، قوه قضاییه نمی تواند فقر و بیکاری را که زمینه وقوع جرم است از بین ببرد اما به دولت کمک می کند.

وی در خصوص برداشت های متفاوت از جمله آتش به اختیار بودن برخی که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد و قانون گریزی هایی که ممکن است به دلیل تفسیر اشتباه از این صحبت صورت گیرد، گفت: صحبت رهبر انقلاب کاملاً شفاف و بدون ابهام است.

مثلاً اگر وزارت ارشاد کار خود را به درستی انجام نداد سینماگران باید عقب بنشینند یا باید فیلم های فاخر تولید کنند؟ افراد قانون دان و کسانی که صد درصد ملتزم به قانون هستند هیچگاه خواستار حرکت خلاف قانون نیستند و اگر کسی خلاف قانون کند هم با او برخورد می شود.

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده است که دو نفر از متهمین مرتبط با دانیال زاده متهم اقتصادی، متواری شدند، این خبر را تایید میکنید و آخرین وضعیت این پرونده در چه مرحله ای قرار دارد؟ گفت: یک نفر در رابطه با این پرونده متواری شده است. این پرونده هنوز در دادسرا است و کیفرخواست ان صادر نشده و برای دادگاه ارسال نشده است.

مرتبطین با ترور و اقدامات تروریستی در دادگاه انقلاب محاکمه می‌شوند/ پرونده استانداران و فرمانداران متخلف در تهران رسیدگی می‌شود

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاری که گفت رییس قوه گفتند کسانی که با دشمن همکاری کند برخی محارب و برخی مفسد فی الارض است و با توجه به دستگیری تعدادی از افراد در ارتباط با داعش اینها در کجا و توسط چه مرجعی محاکمه می شوند؟

عنوان کرد: اینکه چه کسی محارب و چه کسی مفسد فی الارض است، قانون مشخص کرده و یکی از مصادیق آن عضویت در گروهی است که مسلحانه با نظام مقابله می کند. قطعا تمام اعضای آن گروه محارب محسوب می شوند و اینکه چه کسی اعدام می گیرد یا خیر بستگی به دادگاه دارد.

وی افزود: در قانون مجازات فعلی مفسد فی الارض در قانون پیش بینی شده و کسانی که جزو گروه داعش هستند و این گروه علیه کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی اعلام جنگ کرده، محارب محسوب می شوند و اینکه قاضی چه شقی از مجازات را تعیین می کند، بحث دیگری است لذا در بین این افراد هم اکنون هم محارب و هم مفسد فی الارض داریم.

محسنی اژه‌ای گفت: قطعا این ها در دادگاه انقلاب محاکمه می شوند.

وی در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در حادثه تروریستی گفت: پیگیری کار اطلاعاتی با دستگاه های دیگر و محاکمه و مجازات با قوه قضاییه است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که شنیده شده عده ای مرتبط با بانک سرمایه بازداشت شدند، گفت: 5 نفر در این رابطه که عموما مربوط به شرکت های وابسته به این بانک بودند بازداشت شدند. فردی هم که قصد فرار داشت در بین این افراد است.

وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات و جرایم انتخاباتی گفت: تا کنون 6 استاندار احضار شدند علاوه بر این در بین احضار شدگان، فرماندار و مسئولان دولتی هم دیده می شود.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: پرونده های استانداران و فرمانداران اگر چه در تهران نباشد باز هم در تهران رسیدگی می شود.

محسنی اژه‌ای گفت: البته در خصوص پرونده های مفتوح در تهران هنوز کیفرخواست صادر نشده اما در برخی از استان ها کیفرخواست صادر شده است.

برای پاسخ به تهمت‌های انتخاباتی به دستگاه قضا پرونده‌ها و اتهامات افراد را بررسی خواهیم کرد

در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، خبرنگار فارس خطاب به محسنی اژه‌ای گفت در ایام تبلیغات انتخاباتی اتهامات زیادی به قوه قضاییه وارد شد و بنا بر اظهارات دادستان کل کشور این اتهامات خوراک خبری رسانه های غربی را فراهم کرد اما دستگاه قضایی در راستای اخلاق مداری و به هم نریختن جو انتخابات سکوت کرد. شما فرموده بودید قوه قضاییه به اتهامات مطرح شده از سوی برخی از کاندیداها در وقت مقرر پاسخ خواهد داد. این موعد مقرر چه زمانی است و سکوت دستگاه قضایی چه زمانی می شکند؟ آیا اقدامی در این خصوص انجام شده است؟

اژه ای گفت: ما پاسخ دادیم به برخی صحبت ها و برخی آقایان هم ناراحت شدند، برخی دیگر را هم به وقتش پاسخ می دهیم، ما پاسخ عملی می دهیم و به اتهامات و پرونده ها رسیدگی می کنیم!

وی در خصوص خبر دو بار تجاوز به یک زن در شب های اخیر و ضعف قانون در این زمینه گفت: اثبات این مسائل در قانون سخت است.

محسنی اژه ای در خصوص زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر متهم ردیف دوم و سوم پرونده نفتی و اینکه آیا متهم جدید این پرونده هم در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد یا خیر گفت: 4 متهم این پرونده ماههاست که در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارند و دو نفر از این متهمان کلا در اختیار وزارت مربوطه و دو نفر دیگر امکان دسترسی به آنها وجود دارد. از زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر در تیرماه اطلاعی ندارم.

محسنی اژه ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده حقوق های نجومی، گفت: در این مدت دیوان محاسبات افرادی را شناسایی کرد ولی تا به امروز کسی به عنوان مجرم از سوی دولت مطرح نشده است.

وی گفت: 5نفر در بازداشت هستند و اخیرا فردی هم در این رابطه بازداشت شده که متوسط حقوق ماهانه اش 140 میلیون بوده است که این فرد اتهامات دیگری هم دارد.

ارسال نظر: