حیدر العبادی در پایان مذاکرات با جهانگیری:

همکاری‌های ایران و عراق برای نابودی تروریست‌ها در منطقه باید افزایش یابد

کدخبر: 2100560

نخست وزیر عراق گفت: شیوع رفتارهای تروریستی، دو کشور ایران و عراق را مجاب می‌کند که همکاری های خود را برای نابودی تروریست ها در منطقه افزایش دهند و تصمیمات جدی‌تری در این زمینه اتخاذ کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و حیدر العبادی نخست وزیر عراق عصر امروز (سه شنبه) در پایان مذاکرات مشترک و در جمع خبرنگاران بر گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و نیز مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

جهانگیری با تبریک پیروزی های دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم به خصوص در مقابله علیه داعش در موصل اظهار داشت: مطمئنم در سایه این پیروزی ها ثبات و امنیت برای عراق و کل منطقه به ارمغان آمده و انسجام عراق روز به روز بیشتر خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گفتگوهای صورت گرفته در مذاکرات مشترک هیات های دو کشور تصریح کرد: در این مذاکرات درباره موضوعات مختلف از جمله مسائل بانکی،‌ توسعه همکاری های نفتی، صادرات گاز، احداث خط ریلی شلمچه ـ بصره، مقابله با ریزگردها و احیاء اروند رود گفتگو شد که امیدوارم با پیگیری های دو طرف،‌ شاهد حل مسائل و ارتقاء سطح روابط باشیم.

جهانگیری همچنین گفت: در این جلسه برای حل مشکلات زائران ایرانی بویژه در زمان اربعین تبادل نظر کردیم و امیدواریم با همکاری وزارتخانه های کشور و خارجه دو طرف این مسایل مرتفع شود و زوار بتوانند با شرایط بهتری به زیارت اماکن متبرکه بروند.

نخست وزیر عراق نیز در این نشست مطبوعاتی هدف از سفر خود به تهران را تقویت روابط دو جانبه و ابراز همدردی و تسلیت به خاطر اقدام تروریستی داعش در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: شیوع این رفتارها دو کشور را مجاب می کند که همکاری های خود را برای نابودی تروریست ها در منطقه افزایش دهند و تصمیمات جدی‌تری در این زمینه اتخاذ کنند.

العبادی افزود: پس از نابودی تروریسم باید به دنبال ثبات، استقرار و بازسازی عراق باشیم و در این زمینه همکاری های گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران خواهیم داشت. نخست وزیر عراق با اشاره به تلاش برای حل برخی مشکلات در آینده نظیر بیابان زدایی و مناسبات بانکی، از برداشتن موانع پیش روی سرمایه گذاران و پیمانکاران ایرانی خبر داد و افزود: ما به دنبال احداث خط لوله گاز از ایران به جنوب و پایتخت عراق هستیم.

العبادی ضرورت لایروبی اروند و احیای کشتیرانی در این رودخانه را خاطرنشان ساخت و گفت: دو کشور تصمیم گرفته اند تا بقایای بجای مانده از جنگ ویرانگر میان دو کشور را از اروند رود پاکسازی کنند تا این رودخانه بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

نخست وزیر عراق همچنین در زمینه ارایه تسهیلات به زوار ایرانی و تامین امنیت آنها،‌ گفت: ملت عراق مفتخر است که میزبان زائران اماکن متبرکه از ایران و سایر ملیت ها باشد و در این راستا تلاش کرده ایم با فعال کردن کنسولگری در نقاط مختلف و صدور ویزا، سفر میلیون ها زائر را تسهیل کنیم.

ارسال نظر: