بازدید شهردار تهران از پیشرفت پروژه موزه مشاهیر

کدخبر: 2100636

شهردار تهران صبح امروز با حضور در محل خانه باغ اتحادیه ضمن بازدید از روند مرمت و بازسازی این اثرتاریخی، در جریان آخرین پیشرفت‌های «موزه مشاهیر» قرار گرفت.

به گزارش « نسیم آنلاین »، شهردار تهران با حضور در بخش‌های مختلف «خانه باغ اتحادیه» از نزدیک روند مرمت و باززنده سازی سر درب تاریخی این مجموعه، استحکام بخشی بناهای مختلف و عملیات تخصصی مرمت و تزئین بناها را مورد بازدید قرار داد.

شهردار تهران در ادامه ضمن بازدید فرایند گسترش و ساخت فضاهای جدید به میزان ۶۲۰۰ متر مربع در جریان آخرین روند آماده سازی موزه مشاهیر نیز قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف سپس با حضور در جلسه کارشناسی آخرین وضعیت فنی پروژه را مورد بررسی قرار داد و در جریان روند ساخت و انتقال مجسمه های مشاهیر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش خانه باغ اتحادیه (خانه امین السلطان) عمارتی مربوط به دوره قاجار است که در قلب محله لاله زار تهران قرار گرفته است که از آن به عنوان تنها بازمانده از لاله زار قدیم و یکی از با ارزش ترین معماری‌های دوره قاجار یاد می شود.

این اثر در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید اما بی توجهی مسئولان و عدم رسیدگی، خانه باغ اتحادیه را در آستانه نابودی قرار داده بود. در نهایت سازمان زیباسازی شهرداری تهران ضمن تملک این اثر واجد ارزش تاریخی فرایند مرمت و بازسازی آن را دنبال کرده و به صورت همزمان ساخت ۱۲۰ مجسمه و دکورهای لازم برای راه اندازی موزه مشاهیر در این بنا را دنبال کرده است.

در جریان پروژه مرمت و احیا «خانه باغ اتحادیه» تا کنون هشت حوض و آب انبار قدیمی در کنار بیش از ۱۵ هزار قطعه کاشی تاریخی کشف و مرمت شده و حوضخانه تاریخی این مجموعه نیز بر اساس مستندات تاریخی کشف و بازسازی شده است.

مرمت و محوطه سازی حیاط خانه صلح و بادگیر خانه اتحادیه در کنار مرمت و بازسازی کوشک میانی نیز از دیگر اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران در این مجموعه تاریخی بوده است.

در کنار این موارد پس از اتمام مرمت این بنای تاریخی، موزه مشاهیر در بخش های هفتگانه شامل دفاع مقدس ‌انقلاب اسلامی، کودک و نوجوان، ورزش، فرهنگ و هنر، علم و دانش و بین الملل نسبت به معرفی ۱۲۰ نفر از مشاهیر برجسته ایران و جهان اقدام خواهد کرد.

ارسال نظر: