انتقاد یک اقتصاددان از سیاست وزارت صنعت در پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های کوچک

طرح رونق صنایع کوچک و متوسط وزارت صنعت شکست می‌خورد/ به جای دادن وام هزینه‌های تولید را کم کنید!

کدخبر: 2100971

بغزیان گفت: به جای اعطای تسهیلات باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. هزینه‌های تولید را می‌توان با ایجاد انگیزه و مشوق‌های مختلف از جمله معافیت‌های مالیاتی کاهش داد.

به گزارش « نسیم آنلاین » دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران هم به فراموش‌کردن بنگاه‌های بزرگ و توجه به بنگاه‌هایی که بازدهی نداشتند، اشاره کرد و گفت: اکنون بنگاه‌های کوچک و متوسط راکدتر از بنگاه‌های بزرگ هستند.

وی با اشاره به علت پدید آمدن این معضلات افزود: زمانی که طرح بنگاه‌های زودبازده با تاکید بر افزایش اشتغال مطرح شد، برخی سودجویان با ترفندهایی تسهیلاتی را دریافت کردند که همه آنها تبدیل به برج‌ها در شهرها شد و از فعالیت تولیدی خبری نبود.

بغزیان با تاکید بر این‌که ایجاد اشتغال از طریق بنگاه‌های کوچک بدون سیاست‌های علمی، آب در هاون کوبیدن است، تصریح کرد: هزینه برای بنگاه‌های بزرگ و بنگاه‌های کوچک، تفاوت زیادی ندارد از این رو باید به هر دو توجه کرد و از ظرفیت‌های خالی این بخش بهره برد تا این‌که بنگاه جدیدی را با هزینه‌های جدید تعریف کنیم و تسهیلات جداگانه بدهیم.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که به نتیجه رسیدن بنگاه به صرفه اقتصادی مستلزم زمان است، عنوان کرد: اگر شرایط اقتصادی در حالت نا متعادل قرار بگیرد، حتما این بنگاه‌ها هضم خواهند شد و توانایی بقا ندارند.

وی با بیان راهکاری برای حل مشکلات بنگاه‌های تولیدی افزود: به جای اعطای تسهیلات باید هزینه‌های تولید را کاهش دهیم. هزینه‌های تولید را می‌توان با ایجاد انگیزه و مشوق‌های مختلف از جمله معافیت‌های مالیاتی کاهش داد.

بغزیان با اشاره به این‌که محصولات وارداتی می‌تواند فرصت مناسبی برای تولید باشد، ادامه داد: وقتی این همه واردات داریم به این معناست که فعالیت تولیدی در این زمینه موفق خواهد بود و تولیدکننده باید تشویق به تولید شود، نباید صرفا حمایت کرد بلکه انگیزه افراد را نیز باید مورد بررسی قرار داد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که مسئولان اجرایی باید اقتصاد مقاومتی و بندهای مربوط به تولید را جلوی چشم خود بگذارند تا اقتصاد به یک سروسامان برسد، گفت: اختصاص پول به بخش تولید بدون بررسی مانند ریختن یک لیوان آب در کویر است در حالی که اگر این هزینه در جای درستی صرف شود به میوه تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ما با اصول غیراقتصادی رفتیم تعادل را بر هم زدیم و اکنون می‌خواهیم با اصول اقتصادی کار را درست کنیم که این کار سختی خواهد بود، اما شدنی است. دولت اگر می‌خواهد بنگاه‌ها را از رکود خارج کند، باید انرژی بگذارد و بنگاه‌هایی را که فعالیت تولیدی ندارند از فهرست حمایتی خود خارج کند.

ارسال نظر: