یک نماینده مجلس مطرح کرد؛

وجود کارگران زیرزمینی فاقد بیمه/ وزارت رفاه نظارت کند

کدخبر: 2101279

یک نماینده مجلس با اشاره به اینکه وزارت کار از بازرس کافی برای نظارت بر عملکرد همه کارگاه ها برخوردار نیست، گفت: کارگران زیرزمینی با حقوق ۲۰۰ هزارتومان حقی برای اعتراض ندارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عبدالرضا مصری در خصوص نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر عملکرد کارگاه های زیر ۵ نفر در جهت بیمه کارگران، افزود: برخی مشاغل را دولت برای عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما تعریف کرده و کارفرمایان در این کارگاه ها با کمتراز ۵ نفر کارگر از پرداخت درصدی از حق بیمه معاف هستند، البته سهم بیمه ۷ درصد مربوط به خود کارگر از حقوق آن کسر می شود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفتگو با خانه ملت با اشاره به اینکه موردی مبنی بر تعلل کارفرما در بیمه کارگران در کارگاه های زیر ۵ نفر وجود ندارد، ادامه داد: در صورت لزوم و وجود چنین مسئله ای باید پیگیری های لازم به عمل آید، زیرا لیست کارگاه های زیر ۵ نفر در همه ادارات وزارت کار وجود دارد و به طورحتم این کارگاه ها مشمول تخفیف سهم کارفرما در حق بیمه هستند؛ البته استفاده از لفظ کارگران زیرزمینی به معنای کارگاه های زیر ۵ نفر کارگر نیست.

وی با بیان اینکه کارگاه های زیر ۵ نفر با معافیت مالی، کافرماها با تمام وجود علاقمند به بیمه این افراد هستند، تصریح کرد: زیرا این موضوع به نفع کارفرما بوده و حق بیمه آنچنانی از سوی کارفرما پراخت نمی شود، اما کارگران زیرزمینی پایین تر از مصوبه وزارت کار حقوق دریافت می کنند؛ بنابراین برای فردی با حقوق ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کارفرما هیچ زمانی لیست بیمه رد نمی کند؛ زیرا باید معادل حقوق پرداختی به کارگر، حق ببمه رد کند.

مصری با تاکید بر اینکه در بسیاری از کارگاه ها در شهرهای مختلف کارگران حقوق پایینی دریافت می کنند، گفت: از این دست موارد در کشور وجود دارد، البته وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که بر عملکرد این کارگاه ها درجهت دفاع از حقوق کارگران نظارت کند؛ اما درشرایط فعلی وزارت کار از نیروی انسانی کافی برای نظارت بر کارگاه ها برخوردار نیست؛ ضمن اینکه کارگران نیزدرصورت شکایت از کاربیکار می شوند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه با یک مرتبه بازرسی نمی توان مشکلات را حل کرد، افزود: کارگران مجبور هستند که دراین شرایط مشغول به کار شوند، زیرا درصورت اعتراض کارگر از کارروزانه خود اخرج می شود.

ارسال نظر: