گزارش «نسیم آنلاین» از تشدید رکود در صنایع بزرگ: "آذرآب" هم به زیانِ بد افتاد + نمودار

کاهش ۱۴۴ درصدی سودِ خالص بزرگترین شرکت پیمانکاری عمومی ایران!

کدخبر: 2101309

رکود در دولت تدبیر و امید رفته رفته بیشتر می‌شود و با وجود پایان یافتن دولت یازدهم و نزدیک شدن به آغاز به کار دومین دولت حسن روحانی هنوز هیچ تمهیدی برای پایان دادن به آن اندیشیده نشده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: رکود در دولت تدبیر و امید رفته رفته بیشتر می‌شود و با وجود پایان یافتن دولت یازدهم و نزدیک شدن به آغاز به کار دومین دولت حسن روحانی هنوز هیچ تمهیدی برای پایان دادن به آن اندیشیده نشده است. صنایع کشور هم همچنان بزرگترین طعمه این رکود عمیق و بی سابقه اقتصادی هستند و متاسفانه خبر تعطیل شدن آن‌ها مانند چهار سال گذشته در محافل اقتصادی کشور شنیده می‌شود.

صنایع آذرآب یکی از بزرگترین شرکتهای پیمانکاری عمومی ( GC ) در ایران است که زمینه اصلی فعالیتهای این شرکت ساخت پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان و به شیوه کلید در دست می‌باشد.

برای انجام این پروژه‌ها هم از حدود 2000 نفر نیروی متخصص شامل کارگران فنی ماهر ،تکنسینهای آموزش دیده و بیش از 300 نفر کارشناس با تجربه استفاده می‌گردد.

با این وجود صورتهای مالی تلفیقی آذرآب حکایت از ثبت زیان خالص 17 میلیارد تومانی در سال 95 دارد، در حالیکه این شرکت در سال 1394 بیش از 40 میلیارد تومان سود خالص داشته است.

کاهش فروش، کاهش سود عملیاتی و سود ناخالص در کنار افزایش شدید هزینه های مالی (بهره) در سال 95 از عوامل اصلی زیاندهی این شرکت به شمار می رود.

بررسی عملکرد تلفیقی این شرکت در سال 95 نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد که فروش این شرکت نسبت به سال گذشته 12 درصد، سود ناخالص آن 42 درصد، سود عملیاتی آن 85 درصد و سود خالص آن 144 درصد کاهش یافته است. هزینه های مالی (بهره) این شرکت هم 230 درصد افزایش یافته است.

کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ بهره، کمبود نقدینگی و مشکلات متعدد شرکتها در تامین مالی در سالهای اخیر به دلیل افزایش بی رویه و آزاد سازی نرخ سود و تسهیلات بانکی از اصلی ترین عوامل زیاندهی شرکتهای کوچک و بزرگ در سالهای اخیر بوده است.

این در حالی است که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم پیش از این در اظهاراتی اعلام کرده بود که "تعیین دستوری نرخ سود، مخالف عقل، منطق اقتصادی و شرع است." او همچنین در اظهاراتی عجیب تاکید کرده بود که "آزاد سازی نرخ سود از افتخارات دولت یازدهم است !!" وزیر اقتصاد روحانی سه سال قبل هم گفته بود که "برای اولین بار در تاریخ ایران نرخ سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است و به طور قطع سرمایه گذاری بر روی نرخ سود بانکی در بانکها از هر بازاری سودآورتر است !!!" باید دید با وجود رکود و مشکلاتی که در صنایع وجود دارد آقای وزیر بازهم حاضر است جملات خود در خصوص نرخ سود را تکرار کند؟

ارسال نظر: