«نسیم آنلاین» از رشادت نیروهای مقاومت در موصل گزارش می‌دهد:

طومار داعش چگونه در عراق درهم پیچیده شد؟

کدخبر: 2101332

نیروهایی که از یکسال پیش خود را برای آزادسازی استان صلاح الدین آماده می‌کردند شاید امید آنچنانی نداشتند که بلاخره موفق شوند تراکم درهم تنیده بعثی‌ها و تکفیری‌هایی که از تکریت تا موصل خانه به خانه مستقر شده بودند را درهم بشکنند و نهایتا به مسجد جامع نوری برسند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »- محمدامین گنجی:: ژوئن سال 2014 میلادی (خرداد 1393) بود که داعش رسما وارد شمال و غرب عراق شد و یکی یکی شهرها را به سمت مرکز اشغال کرد.

ترویست های تکفیری از یک طرف به سمت جنوب عراق سرازیر شد تا با عبور از بغداد به کربلا و نجف مراکز بزرگ شیعیان برسند و از طرف دیگر به سمت مرزهای شرقی عراق پیشروی کردند تا بتوانند با ایران هم مرز شده شده و آروزی تاریخی خود را محقق کنند.

تکفیری ها زمانی خود را به نزدیکی مرزهای ایران رساندند و البته مدتی بعد عقب نشستند. چندی بعد امیر پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که داعش تا 40 کیلومتری مرز ایران رسیده بود و این نیروهای ویژه ارتش بودند که اقدام به موقع توانستد داعشی ها را به عقب برانند.

آن روزها داعش های پرتعداد و متحرک به سرعت توانستند از الرمادی گذشته و به فلوجه برسند. آنها با استفاده از بافت جمعیتی در این شهرها در کمتر از چند روز موقعیت خود را تثبیت کردند و سپس راهی بغداد شدند تا بتوانند با اتصال به دیگر نیروهای خود پایتخت را محاصره کنند.

آن روزها کسی نبود که از حول و ولای داعشی ها نگران بغداد و سقوط عراق نباشد چنانکه خیلی ها میگفتند نفس های عراق به شماره افتاده است. در آن روزها اما کمتر کسی بود که امید به تغییر داشته باشد و پیش بینی کند که ورق برگردد. کسی نبود که بگوید ظرف چندماه و یا چند سال، عراق مجددا سرپا و استوار شود و به روزهایی که تمامیت ارضی داشت بازگردد.

اما امروز و بعد از اعلام خبر آزادی مسجد نوری در موصل این واقعه رخ داد و ورق کاملا برگشت. امروز همه باور کردند که عملیات های کم رمق عراقی های که قریب به دوسال پیش برای شکست حصر غربی بغداد آغاز شده بود پرتوان شده و می تواند از بغداد تا موصل را درنوردد. کارشناسان البته متفق القول معتقدند که اگر ایران نیروهای مستشاری زبده خود را به عراق نمی فرستاد آن عملیات های کم رمق در نطفه خفه می شد و قطعا کسی جلودار پیشروی های سریع تروریست های تکفیری داعش نبود.

امروز شاید کسی در عراق نباشد که حضور سرداران و مستشاران ایرانی را در جبهه های جنگ و حتی خطوط مقدم نبرد ندیده باشد و شاید کسی نباشد که با تمام وجود به ژنرال سلیمانی ایمان نیاورده باشد.

خیلی ها می گویند طی این سالهایی که داعش در عراق جلولان میداد و هر روز فرزندان عراق را یتیم می کرد و زنان را بی همسر، محوریترین اقدامی که باعث شد ورق برگردد انقلاب نیروهای مردمی بود.

تلاش‌های ایرانی ها برای بسیج و سازمان دهی نیروهای مردمی یا همان حشد الشعبی بود که با حمایت آیت الله سیستانی و اعلام جهاد عمومی این مرجع تقلید فعلیت یافت و به سرعت در مقابل داعش به یک نیروی نظامی قدرتمند تبدیل شد تا بتواند با همراهی ارتش و پلیس شهرهای اشغال شده را یکی پس از دیگری بازپس بگیرد.

امروز عراقی ها حماسه مهرماه 93 در جرف الصخر را به خوبی به یاد دارند. عملیات الرمادی راهم از یاد نبرده‌اند. عملیات هایی که پایه گذار آزادی کامل فلوجه و الرمادی و جاده صاف کن حرکت نیروهای مقاومت برای رسیدن به مرزهای غربی بود.

نیروهای مقاومت پس از شهرهای منتهی به پایتخت به دیگر نقاط استان الانبار رفتند و توانستند با همراهی کردن عشایر بزرگترین استان عراق که روزی پایگاه مهمی برای تکفیری ها بود را پاکسازی کنند و به مرزهای سوریه و اردن برسند و با کمک گرفتن از این نقطه عطف با خیالی راحت به سمت شمال حرکت کنند.

نیروهایی که از یکسال پیش خود را برای آزادسازی استان صلاح الدین آماده می کردند شاید امید آنچنانی نداشتند که بلاخره موفق شوند تراکم درهم تنیده بعثی ها و تکفیریهایی که از تکریت تا موصل خانه به خانه مستقر شده بودند را درهم بشکنند و نهایتا به مسجد جامع نوری برسند.

مردم عراق و شاید کارشناسان نظامی و سیاسی امروز ذوق زده هستند که پس از سختی های فراوان نهایتا توانستند در همان مسجدی که ابوبکر البغدادی اعلام خلافت و تشکیل دولت شام عراق کرده بود خبر کشته شدند خلیفه خود خوانده داعشی را اعلام کنند و کسی هم نباشد که آنرا تکذیب نماید.

حالا بعد از یک سال از شروع عملیات آزادسازی موصل با خبرهای رسمی تلوزیون عراق شور و شادی عراق را در فراگرفته مسجد جامع نوری آزاد شده و وزارت دفاع عراق رسما اعلام کرد که هیچ منطقه‌ای برای داعش باقی نمانده است و این یعنی نه حکومتی هست، نه حاکمی، نه خلافتی و نه خلیفه ای و نه حتی تجمعی. اگر داعشی مانده باشد پراکنده است و اگر تجمعی، در مرز سوریه و عراق.

حالا البته موصل پایگاه ایدئولویک تکفیری ها هم آزاد شده و نه تنها عراقی ها و ایرانی ها که همه مردم جهان دیدند که آخرین مقر داعش در عراق با مقاومت آزاد شد و نه مذاکره.

حالا این عراقی ها هستند و گذرگاه کانونی التنف و آمریکایی هایی که از یک طرف حشدالشعبی را پیش رو دارند و از یک طرف فاطمیون را.

ارسال نظر: