وزیر صنعت در نشست خبری:

نعمت‌زاده: تولید پراید تا آخر سال ۹۷ متوقف می‌شود/ شورای رقابت نباید در قیمت گذاری خودرو دخالت کند

کدخبر: 2101370

وزیر صنعت معدن و تجارت از ثبت نام حدود ۱۹۰۰ واحد تولیدی تا صبح امروز برای برخورداری از تسهیلات رونق تولید خبر داد و با لازم و ملزوم خواندن بخش‌های صنعت و تجارت اقدام دو وزارتخانه را به جا و صحیح دانست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت همزمان با روز صنعت آغاز شد. در این نشست خبری که به نظر می رسد آخرین نشست خبری وزیر صنعت در دولت یازدهم باشد محمدرضا نعمت زاده اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه بانک مرکزی به نظام بانکی کشور، پرداخت تسهیلات بانکی در جهت ایجاد رونق در بخش تولید برای امسال نیز پیش بینی شده است. وی تصریح کرد: تا صبح امروز حدود 1900 واحد تولیدی برای دریافت این تسهیلات در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند که به تدریج به بانکها معرفی خواهند شد.

نعمت زاده ادامه داد: برای نوسازی و بازسازی صنایع کوچک، متوسط و بزرگ نیز امسال طرحی را اجرا خواهیم کرد که در این راستا دستورالعمل مربوطه تهیه شده و امروز آن را امضا خواهیم کرد و به استانها ابلاغ خواهد شد.

ادغام وزارتخانه‌های صنعت و تجارت به جا بود/ پیشنهاد اصلاح قانون انتزاع بود

نعمت زاده در ادامه در مورد اقدامات انجام شده در وزارت صنعت پس از ادغام وزارت وزارت صنعت و بازرگانی گفت:در مورد صنعت و معدن باید یکجا تصمیم گیری شود، در مورد تجارت هم باید گفت که بخشی از صنعت است و صنعت نیز بخشی از تجارت محسوب می شود که برای حمایت از تولید، ادغام اینها به جا بوده است.

وی همچنین از ارایه پیشنهادی به دولت برای اصلاح برخی موارد مربوط به قانون انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت به وزارت کشاورزی خبر داد.

تولید پراید متوقف می‌شود/ شورای رقابت به اشتباه وارد قیمت‌گذاری خودرو شود

وزیر صنعت در ادامه از توقف تولید پراید تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: این خودرو نمی تواند خودش را با استانداردهای جدید که از دی ۹۷ اجباری می شود، تطبیق دهد و به همین دلیل پایان سال ۹۷ آخر عمر پراید خواهد بود.

وی با بیان اینکه سهم پراید در تولیدات سایپا در ابتدای دولت یازدهم بیش از ۷۰ درصد بود، افزود: این رقم سال گذشته به ۳۴ درصد رسید و امسال به ۲۸ درصد خواهد رسید.

وی همچنین با انتقاد از قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت، افزود: دلیلی ندارد قیمت خودرو به صورت سوری تعیین شود و عده ای نیز از این کار منتفع شوند. شورای رقابت در برخی موارد این سیاست را پذیرفته ولی اصولا این شورا باید سیاست قیمت گذاری را مشخص کند و قیمت خودرو باید توسط واحد تولیدی مشخص شود.

به گفته وی، شورای رقابت به اشتباه از دولت قبل وارد کار قیمت گذاری خودرو شد و آقایون سختشان است که این روال را تغییر دهند.

دلیل گرانی پژو ۲۰۰۸ در تولید داخل

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که پژو ۲۰۰۸ با بالاترین آپشن ها به قیمت ۱۳ هزار یورو در بازارهای جهانی عرضه می شود، چرا این محصول در ایران با قیمت مناسبی عرضه نمی شود؟ گفت: وقتی خودروی جدیدی به تولید می رسد در ابتدا نمی تواند با تیراژ بالا تولید شود و نیاز به تقویت قطعه سازی در کشور داریم، در نتیجه با افزایش داخلی سازی، قیمت خودروها نیز بهبود خواهد یافت.

وی تأکید کرد:از ابتدای سال آینده که تولید به روال ظرفیت اصلی خود برسد، این مشکلات برطرف خواهد شد.

نعمت زاده در مورد گمانه‌زنی های انجام شده در خصوص قیمت ۱۲۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ نیز گفت:هیچ قیمتی برای این خودرو اعلام نشده و این نرخها درست نیست.

‌وی با بیان اینکه قرار نیست قیمت کاذب روی پژو ۲۰۰۸ گذاشته شود، افزود:در مورد این خودرو قیمت گذاری دولتی نخواهیم داشت و قیمت آن با عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.

نعمت زاده ادامه داد: ما از ایران خودرو خواسته‌ایم تولید این محصول را سرعت دهد ولی این موضوع در گرو عملکرد قطعه سازان است.

وی همچنین درباره خرید و فروش حواله پژو ۲۰۰۸ گفت: هرکس فاکتورش را بفروشد ضرر می‌کند و سرش کلاه رفته است. حواله خودرو به نام خریدار است و امکان جابجایی وجود ندارد.

رنو و سازمان گسترش در پیچ و خم مذاکرات

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه درباره دلیل تأخیر در امضای قرارداد رنو و سازمان گسترش گفت: برای تحقق برخی موارد مانند سرمایه گذاری ۶۰ درصدی رنو در ایران و همچنین صادرات ۳۰ درصدی تولیدات مشترک، در حال مذاکره هستیم و از رنو خواسته‌ایم که قطعه سازان ایرانی را به زنجیره جهانی خود متصل کند.

وی تصریح کرد: ۳۰ قطعه ساز ایرانی برای پیوستن به این زنجیره تأیید شده‌اند و تقاضای ما این است که این تعداد دو برابر شود.

دستور نعمت‌زاده برای مطالعه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو در نشست خبری

به گفته وزیر صنعت قرار بود همکاری رنو و ایدرو اواخر سال گذشته نهایی شود ولی باید در جزئیات به تفاهم برسند. وی با تأکید بر لزوم قرار گرفتن شرکت نگین خودرو به عنوان واردکننده محصولات رنو در زیرمجموعه شرکت مشترک ایدرو و رنو، گفت: ما از آنها خواسته‌ایم تا با حفظ شخصیت حقوقی، زیر بلیت قرارداد جدید قرار گیرند و در این رابطه جلساتی نیز داشته‌ایم.

نعمت زاده در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس که پرسید طبق قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، در پیش فروش خودرو حداکثر ۵۰ درصد مبلغ خودرو قابل دریافت است، چرا شما و معاون شما به کرات اعلام می‌کنید که چنین چیزی در قانون نیامده، متن قانون بر روی سایت وزارت صنعت موجود است، آیا قصد دارید در مورد خودروسازان با اغماض برخورد کنید؟ با بیان اینکه آنچه در خاطر من هست، برخی شرایط مربوط به زمان انجام پیش فروش و همچنین حداکثر زمان تحویل خودرو است اما چیزی راجع به پنجاه درصد پیش پرداخت در قانون نیامده است.

وی ادامه داد: گاهی خودروسازان خودرو را پیش فروش می کردند اما در تحویل با مشکل روبرو بودند که در آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو به این موضوع توجه شده است.

خبرنگاریپرسید موضوع پیش پرداخت ۵۰ درصدی در قانون ذکر شده، متعجبم که شما چطور از این موضوع بی اطلاع هستید؟ نعمت زاده در واکنش به این موضوع از معاون خود خواست تا متن قانون را برایش بیاورد.

وی همچنین در مورد الزام آغاز تولید خودروهای خارجی با داخلی سازی ۴۰ درصدی و مغایرت تولید پژو ۲۰۰۸ با این مصوبه و آغاز تولید این خودرو با داخلی سازی ۳۰ درصدی نیز به گفت:داخلی سازی ۴۰ درصدی در سال اول تولید خودروها مورد تأکید است، نه در آغاز تولید. خبرنگاری همچنین در مورد حجم سرمایه گذاری انجام شده از سوی پژو در ایران از نعمت زاده سوال پرسید که وی پاسخ داد: این رقم را به خاطر ندارم ولی تمام تعهدات پژو و همچنین سیتروئن انجام شده است.

ارسال نظر: