روحانی در همایش سراسری قوه قضائیه:

هنوز شرایط ما خوب نیست/ مستقل بودن قوا به معنای دیوارکشی نیست/ نباید بهانه دست آمریکا بدهیم

کدخبر: 2102429

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه هنوز شرایط ما خوب نیست گفت: در اشتغال برای رسیدن به نقطه مطلوب بسیار عقب هستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان صبح امروز در همایش سراسری قوه قضائیه که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی ضمن تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: مرحوم شهید بهشتی از آغاز فعالیتی که بنده شاهد آن بوده‌ام یعنی از آغاز دهه 40 هم به فکر تربیت دانش‌آموزان ویژه در آن دبیرستان دین و دانش قم بود و هم به فکر تأسیس مدرسه دینی با ویژگی‌هایی که او آن را لازم می‌دانست برای طلاب آن عصر و زمان، ایشان مسئولیت مدرسه‌ای را ابتدا در سال 40 و 41 برعهده داشت به نام مدرسه علوی که در آنجا علاوه بر دروس حوزوی، دروس دیگری هم تدریس می‌شد که از جمله آن می‌توان به دروس ریاضیات، تاریخ، محاوره زبان عربی و بسیاری از دروسی که در آن مدرسه توسط اساتید تدریس می‌شد.

وی ادامه داد: خود ایشان هم یک درسی را هم متکفل بود و برعهده داشت به نام سیرت‌النبی و تاریخ زندگی پیامبر عظیم‌الشأن اسلام را هفته‌ای یکبار و صبح‌های پنجشنبه در یک جلسه طولانی 2 و 3 ساعته توضیح می‌دادند و گاهی ایشان نیز به دلایلی دیگر دروس مدرسه را برعهده می‌گرفت که ما کتاب «حاشیه ملاعبدالله» اولین کتاب منطقی که طلاب می‌خوانند از محضر ایشان استفاده کردیم و ایشان تدریس می‌کردند. البته ایشان هم‌زمان مکاسب را نیز در حوزه تدریس می‌کرد.

وی در ادامه افزود: ایشان فردی بسیار دقیق در زمینه تربیت جوانان برای مدیریت آینده کشور و طلاب جوان برای توانمندی در برابر نیازهای زمان برای آن عصری که با آن مواجه بودیم، بودند.

رئیس جمهور تصریح کرد: از زمانی که نهضت اسلامی از سال 41 آغاز شد، ایشان همواره به عنوان یکی از فضلا و مدرسین به نام حوزه علمیه قم در کنار امام راحل بودند، بعداز پیروزی انقلاب هم بار بسیار سنگینی بر دوش گرفتند و واقعاً صبر ایشان به گونه‌ای بود که دیگر صبر خسته شده بود و خود ایشان خسته نمی‌شد، آن همه اتهاماتی که در آن روزگار و در سال 58 و 59 تا روز شهادتش واقعاً کمتر مظلومی را ما در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می‌کنیم، حداقل تا زمان حیات ایشان که البته به قول آن مرحوم بزرگوار که به نقل از ایشان نقل کرد که آسیاب به نوبت که نوبت دیگران هم فرا رسید، ولی آن زمان یعنی سال 58 و 59 مظلوم‌ترین شخصیت به نام انقلاب اسلامی بود.

روحانی ادامه داد: بنده آخرین باری که ایشان را از نزدیک زیارت کردم، چهارشنبه هفته قبل از شهادت ایشان بود؛ یعنی 7 تیر که شهادت ایشان بود، بنده فکر می‌کنم حدود 3 تیر روز چهارشنبه ملاقات مفصلی قبل از نماز با ایشان داشتم و بعد نماز خواندیم و مجدداً با یکدیگر ناهار خوردیم و بنده باز ماندم و اکنون کاملاً یادم هست که آن جلسه هم از کجا شروع و ما چه بحث‌هایی را در محضر ایشان مطرح کردیم. بنده فقط یک نکته را از آن جلسه می‌گویم و این جلسه مربوط به چند روز قبل از شهادت ایشان مربوط می‌شود.

وی افزود: ایشان به بنده فرمود که فلانی! من چند ماه پیش خدمت امام رفته بودم و قصد من این بود که استعفایم را تقدیم ایشان کنم، رفتم نشستم و داشتیم صحبت می‌کردیم محضر امام و جمعیت زیادی در حسینیه جمع شده بودند و برای امام شعار می‌دادند، از جمله درود بر خمینی و شعارهای دیگری که مطرح می‌شد و صدای مردم در حسینیه بلند بود و در اتاقی که نشسته بودیم آن صدا کاملاً به گوش می‌رسید. گفت قبل از اینکه بنده مسئله استعفایم را مطرح کنم، ایشان به یک مناسبتی به بنده گفت که آقای بهشتی! می‌بینید مردم چه می‌گویند در این حسینیه؟ گفتم بله، گفت امام فرمود فلانی، اگر همه مردم ایران شعارشان این باشد یعنی مثلاً درود بر خمینی یا همه مردم ایران شعارشان مرگ بر خمینی باشد، برای من فرق نمی‌کند. مرحوم بهشتی گفت که من وقتی این جمله را شنیدم دیگر خجالت کشیدم که بخواهم مسئله استعفای خودم را مطرح کنم و بحث دیگری را بنده مطرح کردم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: آن روح بلند امام این چنین شاگردانی را هم در محضر خودش پرورش می‌دهد، در همان جلسات هفتگی سال 58 حوادث زیادی مطرح می‌شد، از توهین‌هایی که به خود ایشان می‌شد، یادم هست یک بار در یک جمعی توهینی که در آن زمان به مقام معظم رهبری شده بود کم کم به جریان طبیعی تبدیل شده بود که بزرگان نظام در کوچه و خیابان و حتی در اجتماعات بزرگ، گاهی در دانشگاه‌ها و گاهی در مساجد مورد توهین قرار بگیرند، اما شهید بهشتی صبر کرد و به ما آموخت که هر چیزی را برای انقلاب‌مان و نظام‌مان و استحکام نظام‌مان به راحتی تحمل کنیم و بدانیم اگر کسی اخلاص داشت و برای خدا تلاش کرد، هر چه احمض به او افضل، یعنی هر چه مشکل‌تر باشد، خداوند اجر و مزد بیشتری را به ما عنایت خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ما روزهای بسیار سختی را پشت سر گذرانده است، تأکید کرد: از آن سال‌های اول انقلاب که تلاش می‌کردند گروهک‌ها نگذارند انقلاب ما استقرار پیدا کند، البته قدرت‌های بزرگ هم حامی آنها بودند، اما مردم ما در کنار رهبری و امام ایستادند و از آن روزهای سخت عبور کردیم. البته قربانی‌های فراوانی هم دادیم، از شهید مطهری گرفته تا شهید بهشتی و مفتح و دیگر شهدا، اما راه را ادامه دادیم و مردم ما هم پشت سر نظام و انقلاب و رهبری ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: دومین معضل ما جنگ تحمیلی بود، چرا که جنگی بر ما تحمیل شد از طرف بیگانگان که البته به ظاهر یک کشور همسایه به ما حمله کرد، اما پشت قصه، بسیاری از قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها پشت این داستان بودند. 8 سال سخت‌ترین روزها را گذراندیم، روزهایی بود که حتی برای یک سلاح ساده و سبک کلاشینکف که هیچ وقت یادم نمی‌رود در هفته‌های اول جنگ که از یک کشوری یک هواپیما کلاشینکف آوردیم و چقدر همه خوشحال بودیم که یک هواپیمای کلاشینکف برای ما رسیده، چون تفنگ معمولی که دراختیار سربازان ما بود، تفنگ ژسه و سنگین و کار کردن با آن سخت بود، اما کلاشینکف سلاح سبک‌ترین نسبت به آن بود و راحت‌تر می‌شد با آن در میدان جنگ تحرک داشت. بنده از مهر و آبان‌ماه به همراه تعدادی از مسئولان نظامی و عده‌ای نمایندگان مجلس، مسئول بررسی همه انبارهای نیروهای مسلح و زاغه‌های مهماتی بودم.

روحانی ادامه داد: بنده می‌خواهم شرایط سخت آن روزها را بگویم، ما همه انبارها و زاغه‌های مهماتی کشور را بازدید کردیم و آمارها را دیدیم، سپاه پاسداران آن روز در میدان جنگ بود، همچنین کمیته‌های انقلاب در میدان جنگ بودند، اینها گاهی نیاز به یک سلاح سبک و معمولی داشتند، ولی نبود، مثلاً خمپاره 60 بسیار داوطلب داشت چون به راحتی می‌شد به دوش گرفت و به راحتی بدون پایه استفاده کرد، البته برد آن کوتاه بود، همه آمارهای ما می‌گفت خمپاره 60 در انبار نداریم و آمارهای ما در تهران این مسئله را می‌گفت و ما وقتی در شیراز در یک زاغه مهماتی خمپاره 60 پیدا کردیم، بنده از آنجا تلفنی با آقای هاشمی رفسنجانی صحبت کردم و گفتم ما خمپاره 60 پیدا کردیم شما باور نمی‌کنید که همه مسئولین و رزمنده‌های ما چقدر خوشحال شده بودند که ما خمپاره 60 پیدا کرده بودیم، مقصود از این مطلب این است که شرایط ما چنین شرایطی بود و از سوی دیگر، مدرنترین سلاح‌ها در اختیار دشمنان ما قرار دادند. میراژ اف1 وسط جنگ تحویل عراق دادند، همچنین میگ 25 و سوپراستاندارد و موشک‌های برد بلند و سلاح‌شیمیایی و... را وسط جنگ تحویل عراق دادند. ما با مظلومیت ایستادگی کردیم و جنگیدیم.این‌ها دومین مشکلات انقلاب اسلامی ایران بود.

روحانی در ادامه سخنان خود گفت: مشکل سوم دوران انقلاب ما، طراحی برای فشار و تحریم کشورمان بود، جنگ هشت ساله تمام شده بود، البته هنوز آثار جنگ وجود دارد و هنوز از لحاظ حقوقی همه مسائل جنگ حل نشده و هنوز بعد از حدود سی سال، برخی از حقوقی که باید عملیاتی و اجرایی شود، نشده، هنوز دفتر CBC تشکیل نشده و هنوز اروند رود لایروبی نشده و هنوز قرارداد 1975 همه ابعادش اجرا نشده، طبیعی است جنگ هشت ساله ممکن است آثارش 30 تا 40 سال باقی بماند تا همه آثارش برطرف شود، لذا جنگ‌ها و معضلات بین‌المللی این چنین است و مشکلات یک روزه حل نمی‌شود.

وی افزود: ما تا رفتیم برای استقرار نظام‌مان و کار را به پایان برسانیم، جنگ بر ما تحمیل شد، همچنین تا رفتیم آثار جنگ را بزداییم و کشور آرامش پیدا کند، تحریم را بر ما تحمیل کردند، البته احتمال اینکه جنگ را می‌خواستند بر ما تحمیل کنند، این احتمالش بالا بود. در سال 82 ما را داشتند می‌بردند به شورای امنیت سازمان ملل همان زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواستند به ایران یا عراق حمله کنند و در تردید بودند که اکنون بنده با آن تاریخ کاری ندارم و به هر حال از آن دوره عبور کردیم و بالاخره درنهایت تحریم را بر ما تحمیل کردند. تحریم هم سختی‌های خودش را مانند دوران جنگ دارد و ایستادگی و مقاومت می‌خواهد و در همه این مراحل، مردم بودند که ایستادند و تحمل کردند و پشت نظام را خالی نکردند.

رئیس‌جمهور افزود: جنگ آثاری دارد و این آثار سالها به طول می‌انجامد تا رفع شود، همچنین تحریم، آثاری دارد و این آثار سالها طول می‌کشد تا تمام شود.

وی ادامه داد: امروز در یک شرایطی هستیم و از آغاز دولت یازدهم که می‌توانیم بگوییم شرایطی است که اگر همه دست به دست هم دهیم و اگر نگذاریم توطئه دیگران کارگر بیفتد، ان‌شاءالله به حول و قوه الهی می‌توانیم تا پایان قرن و ورود به قرن جدید، تا حد زیادی مشکلات گذشته را جبران و حل و فصل کنیم.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: حل برخی از مشکلات، مورد خواست بدخواهان و دشمنان انقلاب نیست، آنها هر روز داستانی را برای ما می‌سازند و از هر داستانی سریالی را برای ما تولید می‌کنند و سریالی پشت سریال دیگر، برای اینکه ذهن و فکر ما از مسائل اصلی جدا شود و ما به مسائل فرعی مشغول شویم، ما امروز پس از سال‌ها شرایط بیکاری سخت حدود هشت سال شغل خالص در ایران آمارش تقریباً صفر بوده و این حادثه مهمی است و ما چون از آن عبور کردیم و یا داریم به تدریج عبور می‌کنیم، دارد یادمان می‌رود که از سال 1385 تا سال 92 اشتغال خالص ما تقریباً صفر بوده، در شرایطی که بیشترین بیکار را داشتیم. یادمان می‌رود که آغاز دولت یازدهم و اوایل سال 92 ما با رکود بی‌نظیر در تاریخ کشور روبه‌رو بودیم.

وی افزود: یعنی رشد اقتصادی منفی 6.8 و این وضع رشد اقتصادی ما بوده، امروز برخی از رکود حرف می‌زنند که اشکالی هم ندارد، آن روز کجا بودند؟ در سال 91 که رشد منفی 6.8 داشتیم چطور از بیان شریفشان و روزنامه‌ها و سایت‌ها از رسانه ملی این کلمه رکود را کمتر می‌شنیدیم و اکنون که از رکود عبور کرده‌ایم و رشد اقتصادی سال 95 ما طبق مرکز آمار مثبت 8.3 و طبق نظر بانک مرکزی مثبت 12.5 بوده و اکنون که شرایط به این وضعیت رسیده، تازه عده‌ای کلمه رکود را یاد گرفته‌اند که ادا بفرمایند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اگر همین سه شاخص را درنظر بگیریم، یعنی بیکاری، رشد اقتصادی و تورم، تورم ما در اواسط سال 92 و در آغاز دولت یازدهم بالای 40 درصد بود. ما اکنون از همه اینها یک قدم فاصله گرفتیم، البته شرایط ما هنوز شرایط خوبی نیست و ما هنوز به اندازه کافی رونق اقتصادی نداریم و هنوز اشتغال ما تا آنجا که نیاز ما است خیلی فاصله دارد.

روحانی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: اشتغال ما در بهار سال 96، 703 هزار بوده است، البته این آمار فصل بهار است و ممکن است فصل‌های بعد کمتر یا بیشتر شود، اما اگر حتی آمار ما تا پایان سال هم 700 هزار اشتغال جدید باشد باز هم ما بسیار عقب هستیم تا به نقطه مطلوب برسیم. چه کاری می‌توانیم در این راه انجام دهیم؟ هیچ چیز بالاتر از اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی نیست. اگر مردم نسبت به دولت و خدای ناکرده نسبت به نظام اعتمادشان کم و سست شود و در تردید قرار بگیرند، نمی‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

وی تأکید کرد: مردم ما باید به دولت اعتماد داشته باشند و دولت به معنی خاص و عام کلمه، علت اینکه ما توانستیم در این چهار سال قیمت ارز را نسبتاً متعادل در بازار نگه داریم، به خاطر اعتماد مردم به دولت است. وقتی که رئیس بانک مرکزی ما می‌گوید ارز قیمتش بالا نمیرود و عجله نکنید و اگر شده 4 هزار تومان این وضعیت چند روز بیشتر نیست و قیمت ارز برمی‌گردد و مردم هم اعتماد می‌کنند، هجمه به بازار کم می‌شود و قیمت ارز به قیمت 3700 تومان برمی‌گردد، به خاطر اعتماد مردم است. یک روزهایی هم بود که هر چه رئیس بانک مرکزی می‌گفت، مردم به عکس عمل می‌کردند. اعتماد مردم اساس کار است.

روحانی بیان کرد: ما از یک آزمایش بزرگی پیروز خارج شدیم، به یمن حضور مردم، هوشیاری مردم و تدبیر رهبر معظم انقلاب ما بهترین انتخابات را در این منطقه برگزار کردیم. کار بزرگی کردیم و همه باید خوشحال باشیم و انتخابات بزرگی را به پا کردیم و همه ما در آن شریک بودیم و شما قضات و مسئولین امور قضائیه و شورای نگهبان و دولت و مردم و دانشگاه و حوزه، همه در کنار هم آمدیم، دوران رقابت ویژگی خاص خودش را دارد و من نمی‌خواهم اصلاً راجع به آن دوران صحبت کنم، آن دوران تمام شده و ما یک مجموعه انتخابات بسیار پرشور و بانشاط و کم‌حاشیه در یک خیابان و در یک شهر، در یک طرف ستادهای چند تا از کاندیداها بود و روبه‌رویش ستاد قبلی بود و بنده در چند شهر دیدم که دقیقاً روبه‌روی هم بودند و هریک شعار می‌دادند و هریک رنگ خاص خودشان را داشتند و نزاعی و دعوایی بین آنها نبود و یقیه همدیگر را نگرفتند، به یکدیگر فحاشی نکردند و هریک به نفع کاندید مورد نظر خودش شعار داد. این همه اجتماعات بزرگ در سراسر کشور، جماعت 10 هزار نفری و 20 هزار نفری شامل جوانان، دختران و پسران و... همه جمع شدند و هیچ کس هنجارشکنی نکرد، این قدرت ایمان جوانان و هوشیاری و پیشرفت جوانانمان به معنی آن است که انقلاب دارد به سن 40 سالگی می‌رسد، یعنی الان سال 84 و 88 و 78 نیست، سال 96 است و نشان دادیم که به ما به چهل سالگی رسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: ما به آن رشدی رسیده‌ایم که قرآن و روایات ما از او در آن سن با ما سخن می‌گوید. در این شرایط خوب بعد از انتخابات بیاییم و از نو رقابت انتخابات را بازخوانی کنیم؟ کدام عقل سلیمی این را می‌گوید که ما از نو رقابت انتخاباتی را شروع کنیم؟ رقابت انتخاباتی برای دوران انتخاباتی و تبلیغات انتخاباتی برای دوران انتخاباتی است. هر انتخاباتی ممکن است در گوشه‌ای از آن نقص و ایرادی داشته باشد. ما هیچ‌کدام معصوم نیستیم، اما مردم ما با رشادت و شهامت و نشاط به صحنه آمدند و مردم کار خودشان را به خوبی انجام دادند و به نحو احسن وجه انجام دادند و امروز نوبت ما است.

رئیس قوه مجریه یادآور شد: امروز نوبت ما مسئولان است، مشکلاتی که امروز پیش روی ما است مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود بلکه مشکلات نظام و کشور و ملت ما است. اگر ما مشکل زیست‌محیطی داشتیم، اگر گرد و غبار زندگی عادی مردم را فلج کرد و اگر هوای آلوده، سلامت مردم را تهدید کرد، اگر کمبود آب زندگی مردم را در فشار قرار داد، اگر بیکاری به خانواده‌ها فشار وارد آورد، اگر فقر و مشکلات اقتصادی معیشت مردم را دچار مشکل کرد، آیا اینها مشکلات دولت دوازدهم است؟ بلکه اینها مشکلات ملت و نظام و همه ما است. البته که دشمنان نمی‌خواهند ما با یکدیگر متحد باشیم. البته که دشمنان از هر چیز جزئی و از هر کاهی کوه می‌سازند و اینها برای ما روشن است، چه زمانی بوده که آنها خواسته‌اند ما در مسیر پیشرفت باشیم؟ ما البته جنگ هشت ساله و تحریم ده ساله و مشکلاتی در این کشور داشتیم، ولی باید بتوانیم جبران کنیم.

وی ادامه داد: دشمنان ما از روز اول می‌خواستند انقلاب و نظام ما استقرار پیدا نکند و اگر استقرار پیدا کرد، نظامی قدرتمند نباشد و نتواند الگویی برای دیگران شود و خدای ناکرده مردم ما از این نظام و حکومت ناراضی باشند و احساس کمبود کنند. کشورهای هم سن و سال ما، شما در شرق آسیا ببینید کشورهایی که در سال 57 و 58 با هم بودیم و مالزی و کره جنوبی و ترکیه و همه کشورهایی که دور و بر ما هستند کجا بودند و ما کشورهایی هستیم که از نظر توسعه تقریباً هم‌سن و سال هستیم و از یک زمانی شروع کردیم، البته قبول است که ما جنگ و تحریم داشتیم و آنها نداشتند، اما آیا ما قادر نیستیم به آنها برسیم و از آنها عبور کنیم؟ ما ملت بزرگی هستیم و استعدادهای فراوانی داریم و دارای سرمایه‌های بزرگی و دارای دینی هستیم که برای جهاد و تلاش انگیزه می‌دهد و ما دارای کشوری هستیم که قوه قضائیه ما می‌تواند به کشور امنیت کافی برای اقتصاد، سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی بدهد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنده هیچ وقت راضی نیستم که کسانی بخواهند یک فرد و یا یک شعبه را با کل کشور با این همه قضات فرهیخته و کارکنان دستگاه قضا که شبانه‌روز تلاش می‌کنند و بار سنگینی که بر دوش آنها است و خدمت بزرگی که دارند به کشور می‌کنند، مقایسه کنند.

روحانی یادآور شد: ما به یک قوه قضائیه‌ای که افتخارش اجرای احکام دین است و درست است که قوه قضائیه ما بیشترین بار برای عدالت بر دوش دارد و همان جمله قبلی که به جای قوه قضائیه می‌گفتند قوه عدلیه، شاید پرمعناتر بود، زیرا عدل برای ما مهم است و همه به سراغ دادگستری تحت عنوان عدلیه می‌رفتند، اما در عین حال قرآن به ما می‌گوید اسلام همه انبیاء و کتب آسمانی، میزان و معیار سنجش حق و باطل همه برای این است که ملت برای قسط قیام کند. گاهی میزان می‌تواند وجدان ما و وجدان عمومی جامعه باشد، آنهایی که باید قسط و عدل را استقرار ببخشند، ملت و مردم هستند، زیرا ما به کمک مردم می‌توانیم عدل و داد را مستقر کنیم، ضمن اینکه بار سنگینی هم از این بخش عدالت بر دوش قوه قضائیه است و همه ما موظف هستیم قوه قضائیه را کمک کنیم.

روحانی یادآور شد: رئیس‌جمهور اگر یکی از وظایفش اجرای قانون اساسی است، بخشی از این قانون اساسی که باید اجرا شود، قوه قضائیه و اصولی است که مربوط به این قوه است. اگر رئیس‌جمهور نسبت به دولت و بخش اجرا دغدغه خاطر دارد و باید قانون اساسی را اجرا کند، نسبت به قوه قضائیه هم رئیس‌جمهور باید همان دغدغه را داشته باشد.

وی تأکید کرد: بنده تردید ندارم که امروز اگر هر سه قوه تحت فرامین مقام معظم رهبری در کنار هم قرار بگیریم بیش از گذشته، البته ما در چهار سال گذشته تلاشمان این بوده که در کنار هم باشیم، ممکن است از همه انرژی حداکثر استفاده نشده باشد، اما در عین حال هیچ وقت قوه مجریه به دنبال تخریب قوه قضائیه نبوده و قوه قضائیه هم به دنبال تخریب قوه مجریه نبوده و قوه مقننه هم به دنبال تخریب دو قوه دیگر نبوده، اما ما باید کار بالاتری انجام دهیم، همین که میگوییم مستقل، کافی نیست، قوه قضائیه مستقل باشد و قوه مجریه هم مستقل است، مستقل به معنای دیوار کشیدن بین دو قوه نیست، مستقل به این معناست که قوه قضائیه و قاضی برای انشای حکم و فهم حکمش مستقل است و مستقلاً قانون را می‌فهمد و تفصیل می‌کند و حکم صادر می‌کند، اما در عین حال مستقل معنایش این نیست که یکدیگر را یاری و کمک نکنیم و با یکدیگر تعامل نداشته باشیم و سیاست داخلی و در سیاست خارجی و مخصوصاً در بخش اقتصاد توجه نداشته باشیم که مسائل‌مان را چگونه باید حل و فصل کنیم. همیشه این چنین بوده که اگر ما توانستیم در سیاست خارجی کاری کنیم که بدخواه ما تنها بماند بهتر است؟ یا به گونه‌ای رفتار کنیم آنکه خصم و بدخواه و دشمن ما است، دیگران هم کنار او قرار بگیرند؟ کدام بهتر است؟ ما که بنا نیست به دشمن کمک کنیم، دشمن به دنبال این است که در منطقه خاورمیانه صلح، ثبات، توسعه نباشد و در آن جنگ باشد تا او هم بتواند اسلحه خود را بفروشد و استفاده کند و هم بهانه‌های خود را برای مداخله خود افزایش دهد و این کار دشمن است.

رئیس‌جمهور با طرح این سؤال که ما در این میان ما به دنبال چه چیزی هستیم، افزود: ما دنبال صلح و ثبات در این منطقه هستیم و کوتاه کردن دست دشمن و گرفتن بهانه از دست دشمن، دو گونه می‌توان رفتار کرد، آیا ما باید به دست دشمن بهانه بدهیم یا از دست او بهانه بگیریم؟ و از سوی دیگر آیا ما باید کاری کنیم و سیاست خارجی داشته باشیم که اگر آمریکا خواست در برابر ما بایستد، بلافاصله اروپا هم در کنارش باشد و بلافاصله چین و روسیه هم در کنارش باشند تا به گونه‌ای رفتار کنیم که اگر خواست امریکا روبه‌روی ما بایستد، قدرت‌های دیگر او را محکوم کنند و قدرت‌های دیگر او را مورد سرزنش قرار دهند، ما می‌خواهیم در شورای امنیت سازمان ملل اگر آمریکا حرف می‌زند، 14 عضو دیگر هم فوری او را تأیید کنند، آیا می‌خواهیم اتفاق آراء برای آمریکا درست کنیم و یا می‌خواهیم اگر آمریکا ادعایی کرد 14 عضو دیگر رأی منفی یا ممتنع دهند.

وی در ادامه افزود: چند روز پیش که آمریکا در شورای امنیت ملل راجع به قطعنامه 2231 حرف زد و همچنین راجع به موشک‌های ایران حرف زد، آیا کسی بود که آمریکا را حمایت کند؟ نه اروپا و نه چین و روس قبول کردند و نه بقیه کشورها، یک زمانی هم بود که هرگاه آمریکا علیه ما ادعا می‌کرد، 14 رأی دیگر را هم قطعی کنار خودش داشت، ما نباید بگذاریم آمریکا بسطیت پیدا کند و نباید بگذاریم آمریکایی‌ها قدرتمند شوند. نباید بهانه به آنها بدهیم، ممکن است یک جایی آمریکا علیه برجام درست عمل نکند، یا تخلفی کند یا حتی موردی نقض کند، اگر آمریکا نقض کرد و روس گفت احسن و چین گفت باریکلا، اروپا گفت دست شما درد نکند، آیا این خوب است؟ یا اینکه آمریکا خواست تخلفی کند، هم اروپا و هم چین و هم روس با او مخالفت کند؟ هم بقیه کشورهای اتحادیه اروپا با او مخالفت کند؟ ما از چه چیزی ناراحت هستیم؟ آیا از تنهایی آمریکا ناراحت هستیم؟ انزوای آمریکا ناراحت هستیم؟

رئیس‌جمهور گفت: امروز دولت یازدهم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و با حضور مردم و با کمک قوای دیگر، به نقطه‌ای رسانده که تحریم‌های هسته‌ای را برداشته و ما امروز تحریم هسته‌ای نداریم. تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده است. ممکن است آمریکایی‌ها در بعضی جاها کوتاهی و تخلف کنند، البته آنها همیشه ما را تحریم کرده بودند، هیچ وقت ما در تعامل با آمریکا نبودیم، از بعد انقلاب تاکنون، اما امروز می‌بینیم که دولت‌های اروپایی در همین داستان فشار به بانک‌ها و موضوعAFTF که اجلاس آن اخیراً برگزار شد، آمریکاییها و اسرائیلیها و عربستان روبه‌روی ایران بودند و تما اروپا پشت ایران بود، روس و چین کنار ایران بود و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی کنار ایران بودند، آیا این خوب است که آمریکا در مجمع بین‌المللی خودش بماند و اسرائیل و عربستان و یا ما کاری کنیم که همه اروپا و چین و روس هم پشت سر آمریکا بروند؟ انقلابی بودن معنایش این است، انقلابی بودن معنی‌اش این است که آمریکا را منزوی کنیم، همچنین انقلابی بودن معنایش این است که با یک بیانی با دنیا حرف بزنیم که دنیا بتواند سخن ما را درک و قبول کند و بفهمد و حتی در زمینه‌های بسیار سختی مانند حقوق بشر بتوانیم بهانه‌ها را از دست غربی بگیریم، البته یک موضوعی که سالها و ده سال است که علیه ما توطئه می شود یک روزه نمی‌شود حل کرد اما می‌توان قدم به قدم بهانه‌ها را کم کرد و لااقل قانون خودمان را اجرا کنیم،؛ زیرا اسلام به ما اجازه می‌دهد اگر مجرمی جرمی کرده پیش از حد مجازاتی که برای آن جرم مشخص شده، پیش از آن طرف را تحت فشار قرار دهیم، حق نداریم آبروی مردم را بریزیم، همچنین حق نداریم بدون ادله کافی کسی را احضار کنیم، حق نداریم بدون ادله کافی کسی را جلب کنیم، اول باید ادله کافی برای توجه اتهام به متهم باشد، ادله باید باشد تا احضار کنیم، می‌گویند احضار می‌کنیم تا ادله به دست بیاوریم، به هر حال این هم یک جور داستانی است. آن مقدار که ما حقوق خواندیم اینها را نفهمیدیم. اول باید ادله باشد تا طرف را احضار کنیم، نه اینکه طرف را احضار کنیم تا ادله زاییده شود. ادله باید به اندازه کافی باشد و این حکم قانون اساسی است. ضابط باید ضابط باشد نه بیش از ضابط، ضابط قوه قضائیه است و نمیتواند بیش از 24 ساعت بدون حکم قضای متهم را با هر دلیلی که باشد نگه دارد. ما نباید بگذاریم در این قوه قضائیه بزرگ و باعظمت و این قوه قضائیه‌ای که دارد به کشور خدمت می‌کند، به خاطر یک نقص کوچک این زحمات بزرگان و عزیزان و فداکاران، بنده می‌دانم که رفتن به دستگاه قضا فداکاری می‌خواهد، آدم باید تحمل و حوصله کند، بنده چند بار به قوه قضائیه دعوت شدم و حالا بگویم که البته این تعبیر، تعبیر قشنگی نیست و ترسیدم که به قوه قضائیه بروم، هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب هیچ وقت جرأت نکردم به دستگاه قضا بروم، کار سختی است و بار سنگینی هم بر دوش قاضی است. کار، کار سختی و مشکلی است،‌ ما نباید بگذاریم در یک جایی کوچکی به خاطر یک نقصی، نباید کسی فکر کند که حکم برای قاضی نفع دارد، حکم محکومیت و حکم برائت باید برای قاضی یکسان باشد و حتی حتی‌الامکان برسد به برائت، آنجایی که دلیل کافی نبوده و ضعیف است. بنده خدایی که گفت اخیراً اصل برائت بیل به کمرش خورده، البته ما که قبول نداریم، اصل برائت بیل به کمرش نخورده و زنده و فعال است.

روحانی خاطرنشان کرد: ما به دنبال این هستیم که اصل بر برائت باشد، البته اگر ادله کافی از آن طرف پیدا شد حرف دیگری است و باید حکم قانون اجرا شود. اگر یک وقتی قاضی بین دو نفر در محکمه، محکومیت یکی بر دیگری به دلیل قومیت از هر تمایلات سیاسی و حزب برایش فرق کند، آن قضاوت مورد تردید است، قاضی بی‌طرف یعنی بی‌طرف، جناح راست و چپ نداریم، کرد و ترک و بلوچ و فارس و عرب و ترکمن و... نداریم، شیعه و سنی نداریم، مسیحی و مسلمان نداریم و این قانون اساسی ما است که همه افراد ملت در برابر قانون مساوی هستند. حالا اگر خدای ناکرده ضابط ما حزبی شد که ان‌شاءالله ما ضابط حزبی نداریم چون امام در آن وصیتنامه‌اش به صراحت فرمود ارتش و نیروی انتظامی و که البته در آنجا شهرداری و ژاندارمری وجود دارد که به اصطلاح امروز نیروی انتظامی بگوییم، بنابراین نیروی انتظامی ما سپاه و بسیج و... اینها حق ورود به گروه حزبی و دسته‌بندی سیاسی ندارند و این متن وصیتنامه امام است و آن را هم تشریح کرده‌اند و دلیل آن را گفته‌اند. ضابطین ما هم معمولاً اینها هستند، یا وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی یا ... است. اگر ضابط ما در یک پرونده منتفع شود، آنجا افکارعمومی بی‌طرفی را مورد تردید قرار می‌دهد. قاضی که همه کار را نمی‌کند، یک بخشی بزرگی از پرونده را این ضابطین درست می‌کنند. ضابطین و کارشناسانی این پرونده‌ها را آماده می‌کنند و این نیست که همه چیز دست قاضی باشد و او بر مبنای محتوای پرونده بررسی و قضاوت می‌کند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: خیلی مهم است که هم قاضی و هم ضابط در تمام مراحل قضائی به خاطر حزب و جناح کسی منتفع نشود، بنده مثلاً من در دلم بگویم این یکی که در حزب من است بلکه انشاءالله او موفق شود و او کسی که نیست شکست بخورد، البته چنین چیزی نیست اما همانقدر که در دل آدم خطور کند مسأله است و در شرایط امروز باید در دستگاه قضائی بی‌طرف در کنار هم به فکر ساختن ایرانی آباد باشیم، آبادتر از گذشته و یک بخش بزرگی از آن هم بخش اقتصاد است. همه ما تأکید داریم مشکل اقتصاد امروز یک مشکل بزرگ در کشور ما است و قوه قضائیه می‌تواند به ما در بخش اقتصاد کمک کند و همچنین به ما در بخش محیط زیست و آب کمک کند و با هم در کنار هم با فساد مبارزه کنیم و با هم در کنار هم برای شفافیت همکاری کنیم و برای دولت الکترونیک تلاش کنیم و بگذاریم همه چیز شفاف در اختیار مردم باشد. البته دستگاه قضائی دستگاه نظارتی خودش را دارد و در قانون اساسی دیوان عالی به نوعی بر همه دادگاه‌ها نظارت دارد، اما در عین حال بگذاریم دادنامه‌های ما شاید در معرض بحث قرار بگیرد، زیرا امروز بخشی از دادنامه‌های ما به عنوان افتخار قوه قضائیه در دانشگاه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، قاضی جوان دانشمندی که واقعاً آدم وقتی مقدمه دادنامه و صدر دادنامه را می‌خواند افتخار می‌کند که یک آدم تحصیلکرده و فهمیده و مسلط به حقوق همه جوانب را درنظر گرفته، بگذاریم این دادنامه در روزنامه بیاید و آن موردی که می‌شود و بگذاریم عده‌ای اساتید حقوق و دانشگاهیان حقوق اظهارنظر کنند طوری نمی‌شود. همه دستگاه‌ها باید در مقابل مردم با شفافیت عمل کنیم و پاسخگو باشیم و چرا که قوه قضائیه این کار را نکند و چرا رسانه‌ها به کمک ما از باب انتقاد سازنده پیش نیایند. چه قوه قضائیه، مقننه و مجریه فرقی نمی‌‌کند در کنار هم باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در دولت آینده و در دولت دوازدهم بتوانیم از قوه قضائیه بهره بیشتری بگیریم، در رأس قوه قضائیه آیت‌الله آملی لاریجانی اندیشمند فرهیخته‌ای که هم به فقه و هم به مقتضیات زمان امروز ما مسلط است، ما به راحتی می‌توانیم با توجه به شرایط روز و با داشتن اجتهاد پویا با در نظر گرفتن زمان و مکان به تعبیر حضرت امام، لوایح قویتر و بهتری به کمک هم تهیه کنیم و در کنار آن لوایح بتوانیم اعتماد عمومی مردم را بیشتر جلب کنیم و کار دستگاه قضا را ساده‌تر کنیم و تعداد پرونده های دستگاه قضا را کم کنیم. بنده در یک جایی خواندم در یک جایی از این کشورها شرایط دستگاه قضایی‌اش به گونه‌ای است که گاهی ناچار می‌شوند برخی از هفته‌ها یکی دو روز تعطیل کنند و بگویند ما کاری نداریم، آیا می‌شود ما به این روز برسیم که هفته‌ای یک روز بگوییم دستگاه قضائی کاری ندارد و این کار شدنی است به شرط آنکه بخشی از کار قضا را به دستگاه‌های دیگر واگذار کنیم و داوری‌ها بیایند و اتاق‌های داوری تشکیل شود و اینها هم اگر لوایح نیاز دارد در کنار هم تشکیل دهیم تا بتوانیم آنها را تنظیم کنیم، وزیر دادگستری می‌تواند نقش مهمی بین دو قوه داشته باشد و رابط بین دو قوه و سه قوه است و خود رئیس قوه قضائیه و قوه قضائیه می‌تواند فردی را مشخص کند و رؤسای قوا نیز می‌توانند جلسات بیشتری داشته باشند تا بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که مردم ما خوشحال‌تر شوند و کشور ما در مسیر پیشرفت و امنیت بیشتری قرار بگیرد، انشاالله ولی عصر امام زمان(عج) تاز همه خشنود و راضی باشد.

ارسال نظر: