در نشست امروز

مجلس سوال از وزیر راه را وارد ندانست + اظهارات کریمی‌قدوسی و آخوندی

کدخبر: 2102447

نمایندگان مجلس از پاسخ وزیر راه به سوال نماینده مشهد با موضوع علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع قانع شدند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز یکشنبه از پاسخ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به سوال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس قانع شدند.

78 نماینده مجلس به سوال نماینده مردم مشهد رأی موافق، 125 نماینده رأی مخالف و هفت نفر رأی ممتنع دادند که بدین ترتیب، مجلس سوال وی را از وزیر راه وارد ندانست.

کریمی قدوسی طی سوال خود از آخوندی در صحن علنی از علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع پرسیده بود.

کریمی‌قدوسی در جریان سؤال از وزیر راه: هیچ اطلاعی از جزئیات خرید هواپیما در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است

جواد کریمی قدوسی در جریان سؤال خود از وزیر راه وشهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس (11 تیر 96) گفت: سؤال من از وزیر راه در تاریخ 26 خرداد 95 (یکسال قبل) به هیأت رئیسه تحویل داده شد و امروز پس از گذشت یک سال سؤال من در دستور کار قرار گرفته است. در حالی که این سؤال باید در زمان خودش در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی افزود: چرا در قرارداد امضا شده برای خرید هواپیما همچون دیگر قراردادها همه چیز محرمانه بود و چرا باید نمایندگان ملت از این قرارداد مهم که قریب 100 میلیون دلار در درازمدت جمهوری اسلامی را متعهد به پرداخت آن می‌کرد در جریان جزئیات قرار گیرند.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: جزئیات این قرارداد چیست؟ کم وکیف این قرارداد چگونه است؟‌ملت چه تعهدی دارند؟ آقای وزیر در جریان بررسی سؤال در کمیسیون عمران متعهد شد که جزئیات و کم و کیف قرارداد را در اختیار ما قرار دهد و رئیس کمیسیون عمران در تاریخ 19 فروردین 96 در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت هواپیمایی درخواست کرد که محتوای قرارداد ظرف یک هفته در اختیار کمیسیون عمران قرار گیرد که تا به حال با وجود گذشت یک سال از سؤال هنوز ما و شما نمی‌دانیم که محتوای این قرارداد چیست.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: جز برخی توضیحات شفاهی کلی که مطرح شده دیگر نه تنها ما نمایندگان بلکه بسیاری از کارشناسان حوزه صنعت هواپیمایی کشور و حتی مدیران وزارت راه نیز از جزئیات قرارداد بی‌اطلاع هستند و محدودیت‌های بسیاری را در این باره مسئولان امر قائل شدند.

وی افزود: پول خرید این هواپیماها از کجا آمده و چه مصوبه‌ای برای خرید این هواپیماها وزارت راه داشته و از سوی دیگر مدل خرید این هواپیماها چه بوده، چه توجیه اقتصادی برای این خریدها وجود داشته است؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌هواپیماهایی که خریداری شده از نظر فنی برای پروازهای با زمان حدود 5 ساعت است اما از آنها برای پروازهای داخلی استفاده می‌شود.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: اگر بناست شرکت دولتی هما با 120 فروند هواپیمای جدید در آینده در خطوط هوایی فعال باشد بخش خصوصی چه نقشی در این حوزه خواهد داشت و چقدر این موضوع لحاظ شده است.

وی افزود: هواپیماهای خریداری شده با چه نرخی بوده و سال ساخت آنها چه زمانی بوده است؟ عنوان شده هواپیماهای خریداری شده (ایرباس) دست دوم بوده است و گزارشی را در این باره از یکی از وزرا داریم.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌چرا دولت در بخش داخلی خود به این سرمایه‌گذاری سنگین تن داده در حالیکه این کار قانونی هم نیست. دولت مجاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیست.

کریمی‌قدوسی خطاب به وزیر راه گفت: هواپیماهای شرکت ماهان تنها محدود به سه هواپیمای دسته دوم ایرباسی که شما خریده‌اید، نیست. شرکت ماهان از طریق بخش خصوصی 10 ها فروند هواپیمای دسته اول خریداری کرده و در حال استفاده است و برای خرید آن جشن ملی هم برپا نکردند و عده‌ای را هم نبرده است تا برای ورود هواپیمای دسته دوم به استقبال بروند.

وی افزود: بحث ما در مورد الگوی اقتصادی هواپیماهای خریداری شده است و از آقای وزیر انتظار داریم که به این سؤال پاسخ دهد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود اینکه ما صنعت هواپیماسازی به نسبت خوبی داریم اما به آن اصلا توجه نمی‌شود. شرکت هسا با 4 هزار متخصص تعطیل شده است. اگر می‌خواهید هواپیمای خارجی هم بخرید صنایع داخلی در این حوزه توجه داشته باشید.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: من به بندرعباس که سفر کردم متخصصین صنعت کشتی‌سازی گفتند تا چند ماه دیگر صنعت کشتی‌سازی نیز تعطیل می‌شود چون دولت به ما سفارش نمی‌دهد و به شرکت کره‌ای در این باره قرارداد می‌بندد.

وی افزود: سازمان بازرسی در گزارش در مورد هواپیماهای خریداری شده داشته عنوان کرده که هواپیماهای 320 و 330 که خریداری شده کاربرد داخلی ندارد و اگر پول تمام شده آن از مردم گرفته شود کسی نمی‌تواند در داخل سوار این هواپیماها شود و بهای پرداخت بلیت آن برای مردم مقدور نیست و ناچار باید یارانه به آن تعلق گیرد و این همان چیزی است که شما آقای وزیر آن را نفی می‌کنید.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: در توافق ژنو طرف غربی متعهد شده بود در ازای توقف غنی‌سازی 20 درصد از سوی ایران ضمن آزاد سازی 2 میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان برای تعمیر و راه‌آندازی 120 فروند هواپیمای ما قطعات یدکی در اختیار ایران قرار دهد و هواپیماهای ما را تعمیر کند که تا زمانی که من این سؤال را به کمیسیون دادم تنها 20 فروند هواپیما تعمیر شده بود.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نکته دیگر اینجاست که شرکت ایرباس برای تعمیر هواپیماهای کشور ما برای هر مورد از وزارت خزانه‌داری آمریکا اجازه می‌گرفت.

وی افزود:‌وقتی شرکت‌های خصوصی می‌توانند برای خرید هواپیما ورود داشته باشند این همه سرو صدا برای خرید هواپیما و ورود دولت به این مقوله برای چیست؟

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: می‌گویند دولت به بحث خرید هواپیما وارد نشده شرکت هواپیمایی ماهان دولتی است. آیا می‌خواهید پول خرید هواپیماها رااز صندوق توسعه ملی بردارید که این نیاز به مصوبه مجلس دارد. آیا شرکت هما می‌خواهد پرداخت کند که این شرکت پول ندارد حقوق کارمندانش را بپردازد چه برسد به خرید هواپیما و شرکت سازنده هواپیما هم محال است بدون پیش پرداخت به ما هواپیما بدهد.

آخوندی در صحن علنی مجلس: قرارداد خرید هواپیما بدون تعهد دولت انجام شده است/ ۸۰ درصد پروازها تنها در ۱۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضورر در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) به ارائه توضیحاتی درباره سئوال جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد و کلات که در زمینه علت اعلام انعقاد قرارداد با ایرباس برخلاف واقع بود، پرداخت.

وی در توضیحات خود اظهار داشت: یکی از صنایعی که در جریان تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب را متوجه شد صنعت هوانوردی بود، ما ناوگان بسیار کهنه‌ای داریم، سن فرسودگی هواپیما در دنیا 24 سال است که میانگین سن ناوگان ایران 23 سال است و به طور طبیعی تمام هواپیماهایمان براساس استانداردهای بین‌المللی طی چند سال آینده از حیزانتفاع خارج می‌شدند.

وی افزود: ما نیاز داریم ناوگان هوانوردی ایران را نوسازی کنیم، براساس توافق برجام، 3 قرارداد بزرگ منعقد کردیم که براساس آنها 100 فروند هواپیما از ایرباس، 80 فروند هواپیما از بوئینگ و 20 فروند هواپیما از ATR خریداری کردیم و این قراردادها فعال و عملیاتی شدند و تاکنون 3 فروند هواپیمای ایرباس و 4 فروند هواپیمای ATR تاکنون وارد ایران شده و مردم از آن بهره‌مند هستند.

وزیر راه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: این قراردادها یکی از افتخارآمیزترین قراردادهایی است که در ایران بسته شده است، در این خرید ضمن شفافیت و قطع تمام واسطه‌ها و اخذ اقرارنامه از تمام شرکت‌ها که برای کوچکترین مبلغی را پرداخت نکردیم، خرید انجام شد؛ حتی یک سنت هم برای این قراردادها پرداخت نکردیم.

وزیر راه با بیان اینکه این خرید بدون تعهد دولت صورت گرفته است، برای این خریدها هیچ تعهدی ندارد، گفت: وقتی خرید در حال انجام بود آن هم بدون ضمانت دولت و بانک مرکزی، حتی دوستان ما در دولت می‌گفتند اگر اینگونه قرارداد انجام شود، اسممات را عوض می‌کنیم اما بنده به اعتماد مردم ایمان داشتم و این کار را در همین شرایط سخت بدون کوچکترین تعهدی انجام دادیم.

آخوندی ادامه داد: همه مراحل خرید از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شد و من امروز تعجب می‌کنم به جای تقدیر از دولت اینگونه سئوال می‌کنید؛ در دولت گذشته برای خرید 6 فروند هواپیمای A320 هرکدام به میزان 55 میلیون دلار قرارداد منعقد شده بود ولی ما همان هواپیماها را در سال 2016 و 2017 به قیمت 45 میلیون دلار خریداری کردیم یعنی 10 میلیون دلار کمتر.

وی با بیان اینکه گزارش این خریدها مرحله به مرحله با آقای رئیس جمهور داده شده است، گفت: اگر چنین خریدی به اندازه یک سر سوزن تردیدی داشت مطمئن باشید که دستگاه‌های نظارتی، وزارت راه و شرکت‌های تابعه را مورد بازخواست قرار می‌دادند، یک خرید شفاف و بدون تعهد دولت انجام شده است؛ ما 60 فرودگاه در کشور داریم که 80 درصد پروازهای ایران فقط در 10 فرودگاه انجام می‌شود و 20 درصد باقی پروازها در 50 فرودگاه کشور انجام می‌گیرد فلذا 20 فروند ATR خریداری کردیم آن هم برای پاسخگویی به مردمی که طعم اینگونه پروازها را نچشیده بودند.

وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: با هواپیماهای دارای 23 سال عمر نمی‌توانیم با امارات و قطر رقابت کنیم. وقتی می‌خواهیم عزت مردم را داشته باشیم و جمهوری اسلامی ایران بتواند در شأن خودش در بازارهای جهانی حضور یابد باید اقدام بزرگی انجام دهیم.

آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای این خرید تمام جزئیات را در نظر گرفتیم و با فعال کردن شرکت هما این انگیزه را در بخش خصوصی ایجاد کردیم که ورود پیدا کند از طرفی تمام مراحل کاملاً به صورت قانونی طی و تصویب شده است.

ارسال نظر: