با ضمانت اجرایی آمریکا و نظارت کویت صورت می‌گیرد

طرح ۵ ماده‌ای جدید کشورهای عربی برای حل بحران قطر

کدخبر: 2102471

یک روزنامه کویتی از طرح ۵ ماده‌ای جدید عربستان، امارات، بحرین و مصر برای حل بحران قطر خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: همزمان با پایان یافتن مهلت تعیین شده برای قطر جهت پاسخگویی به خواسته‌های 13 گانه عربستان، امارات، بحرین و مصر، برخی منابع دیپلماتیک از طرح 5 ماده‌ای جدید برای حل بحران قطر خبر دادند.

روزنامه السیاسه کویت نوشت که در این طرح کاهش برنامه‌های تحریک‌آمیز شبکه الجزیره و تعهد برای عدم حمله به مصر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عنوان شده است.

به نوشته این روزنامه، آمریکا وارد خط بحران قطر شده تا از میانجی‌گری کویت برای پیدا کردن راه‌حلی جهت پایان دادن به تنش بوجود آمده در منطقه حمایت کند.

این روزنامه به نقل از برخی منابع آگاه دیپلماتیک افزود که در نشست اخیر بین «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر با «رکس تیلرسون» همتای آمریکایی وی موارد مهم توافقنامه‌ای که بزودی بین طرف‌های حاشیه خلیج‌فارس امضا خواهد شد، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد واشنگتن اجرای این توافقنامه با نظارت کویت را تضمین کند.

بنابر این گزارش، در صورت موافقت عربستان، امارات، بحرین و مصر با این توافقنامه، هفته آینده در کویت این توافقنامه امضا خواهد شد و 5 بند اساسی آن نیز عبارت است از:

-نخست: خروج یوسف قرضاوی و رهبران جنبش حماس از دوحه

-دوم: خروج نیروهای ترکیه از دوحه که اخیرا وارد قطر شده‌اند

سوم: نظارت بر نقل و انتقال‌های مالی قطر به گروه‌های جهادی

چهارم: ارائه تمامی مستندات ویژه سازمان‌هایی که در قطر حضور دارند به طرف‌های امنیتی آمریکا

پنجم: کاهش برنامه‌های تحریک‌آمیز شبکه الجزیره و تعهد برای عدم حمله به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و مصر.

این منابع دیپلماتیک همچنین گفتند که واشنگتن تمایل دارد سریعا بحران خلیج‌فارس پایان یابد تا به پرونده سوریه بپردازند و در این میان برخی اطلاعات بدست آمده حاکی از آمادگی واشنگتن برای اجرای حملات نظامی به پایگاه‌های ارتش سوریه طی روزها‌ی آینده است.

امروز یکشنبه مهلت تعیین شده از سوی کشورهای عربی به پایان می‌رسد در حالیکه این کشورها تهدید کرده‌اند اگر قطر خواسته‌های آنها را نپذیرد تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهند کرد.

در همین رابطه «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیشب ضمن اشاره به غیرقانونی بودن این خواسته‌ها، گفت که «این مطالبات برای رد شدن وضع شده‌اند».

وی افزود که هدف از مهلت تعیین شده از سوی عربستان، امارات، مصر و بحرین مبارزه با تروریسم نیست بلکه تضعیف حاکمیت قطر است.

وی بار دیگر بر آمادگی قطر برای گفت‌وگو و بررسی شکوائیه کشورهای عربی تأکید کرد و اظهار داشت که قطر آماده گفت‌وگو با شروط مناسب است.

ارسال نظر: