شمخانی در نشست شورای اداری استان خراسان رضوی:

مهمترین مساله امنیت ملی کشور اقتصاد است/ امنیت ایران درون زا و بدون اتکا به قدرت‌های خارجی است

کدخبر: 2102498

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر، با ثبات، مستقل و دارای امتیازات بسیار برجسته و امنیت آن برخلاف برخی کشورهای منطقه درون زا و بدون اتکا به قدرت و سلاح های قدرت های خارجی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی شمخانی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان خراسان رضوی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: امروز وقتی دیگران از بیرون به کشور ما نگاه می کنند، از ایران به عنوان یک کشور مقتدر که ثبات، امنیت و رفتار سیاسی مشخصی دارد و مبتنی بر یک انقلاب اداره می‌شود و از امتیازات برجسته‌ای برخوردار است، یاد می‌کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: ایران نه به کسی 400 میلیارد دلار می‌دهد که امنیت بخرد، نه امنیتش را با هزینه هنگفت به دست آورده و نه جزیره می‌خرد که توسعه نفوذ پیدا کند بلکه نفوذش مبتنی بر باورهای دینی و تجربه اداره حکومت مستقل از بیگانگان است.

وی افزود: اینها سرمایه‌های ملی ماست اما وقتی آسیب‌های اجتماعی خود را می‌بینیم و این موضوع را با عنصر امنیت، توان دفاعی و خوداتکایی سیاسی مقایسه می کنیم، مشاهده می‌کنیم دستاوردهای ما در میدان اقتصادی کم است.

شمخانی با بیان اینکه حاشیه‌نشینی، بزهکاری اجتماعی، طلاق، آمار زندانیان و اکثریت قریب به اتفاق این شاخص‌ها متاثر از مسائل معیشتی و رفاهی است، گفت: سال ها در کشور با یکدیگر اختلاف داشتیم که کدام اقتصاد متناسب با نیازمندی‌های بومی ماست و هر یک نیز دلایل خود را داشتیم برای اینکه اقتصاد اسلامی را در جمهوری اسلامی جاری کنیم.

وی بیان کرد: فرصت‌های زیادی را از دست دادیم تا اقتصاد مقاومتی برخاسته از کف جامعه و دانشگاه پس از طی مراحل مقتضی تصویب شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با‌ اشاره به نامگذاری امسال به سال «تولید و اشتغال؛ اقدام و عمل»، اضافه کرد: مهم‌ترین مساله امنیت ملی ما اقتصاد است؛ ما هیچ دغدغه امنیتی ناشی از اقدام نظامی، توسط کشورهای منطقه یا فرامنطقه علیه جمهوری اسلامی ایران نداریم؛ مهم‌ترین مساله ما اقتصاد و معیشت محسوب می‌شود که رشد آن متناسب با‌ سایر مولفه‌های امنیت ملی ما نبوده است.

وی همچنین تاکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب چندسال است مساله اقتصادی را محور موضوعات شعار ملی قرار می‌دهند همه ما باید باور کنیم که این موضوع برای ما در اولویت است و درصورتی که حل نشود، می‌تواند سایر قدرت‌های ما را دچار سایش کند.

شمخانی با اشاره به نقش اقتصاد مقاومتی در کمرنگ کردن اثر تحریم‌های خارجی، افزود: در بحث تحریم یک اقتصاد قابل اعتماد و بومی می‌تواند دشمن را به یاس کشانده و یک نیاز ملی را تامین کند. همه ما با هر سلیقه فکری باید به این باور برسیم که در سه سطح ساختار، سیاست و تحریم بیرونی، مشکلات واحدی اقتصاد ما را هدف قرار داده است.

وی در همین زمینه افزود: نشاندن موضوعات فرعی به جای موضوعات اصلی و‌ پرداختن به حاشیه‌ها نباید ما را از این اصل مهم غافل کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت توجه جدی به اقتصاد ملی، عنوان کرد: باید برای اقتصاد در جایی از کشور تصمیم‌گیری کرده و‌ همه به آن عمل کنیم؛ مشکل اقتصادی را باید در مرحله اقتصادی حل کرد چراکه اگر این موضوع به هنگام و بهینه حل نشود تبدیل به یک موضوع سیاسی می‌شود که در این صورت بسیار پرهزینه‌تر از حوزه سیاسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فساد اقتصادی پاشنه آشیل اقتصاد به‌شمار می‌رود، گفت: ما علاوه براینکه باید با تحریم بجنگیم، همزمان باید ساختار اقتصادی خود را با اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی اصلاح کنیم، دعوای حاشیه‌ای نیز به راه نیندازیم و با فساد که مانند موریانه اعتماد مردم را به نظام سلب می‌کند مبارزه کنیم.

شمخانی با بیان اینکه مبارزه با فساد اقتصادی وظیفه همه اعم از حکومت، دولت و مردم است، افزود: همه باید در این زمینه ایفای نقش کنند و با وجود تاخیر زمانی که در پیگیری این موضوع داشته‌ایم، نباید این فرصت زمانی را بیش از این از دست دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین عنوان کرد: امروز به هر نهادی مراجعه می‌کنید، بحث عدم بودجه را مطرح می‌کنند درحالی که منابع مالی ما نامحدود نیست و باید بخشی از سیستم که تولید ثروت می‌کند را تقویت کنیم تا بتوانیم تولید ثروت داشته باشیم.

شمخانی در خاتمه بیان کرد: علاوه براین با توجه به تبدیل فساد از بذر به نهال در مبارزه با این موضوع، هیچ‌ یک از ما نباید به دیگری رحم کند چراکه این امر خیانت به خون شهداست؛ باید با پرهیز از نگاه جناحی، با همه یکسان برخورد کنیم.

ارسال نظر: