ولایتی در دیدار دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه:

ملت‌های منطقه تسلیم خواسته جریانات افراطی و حامیان آنان نمی‌شوند

کدخبر: 2102574

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ایران در برابر هرگونه طراحی جهت تضعیف و تجزیه کشورهای منطقه ایستادگی خواهد کرد گفت: ملت های منطقه تسلیم خواسته جریانات افراطی و حامیان آنان نمی شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر ولایتی عصر امروز دوشنبه در دیدار «کریستن ماسه» دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه با اشاره به روابط طولانی دوکشور، گفت: ما نسبت به فرانسه دید مثبتی داریم و در سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه، مقامات ایرانی و فرانسوی دیدارهای خوب و موثری با یکدیگر داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره تلاش و برنامه ریزی برای توسعه همکاری ها و گسترش روابط میان ایران و فرانسه بوده است و اصولا دو طرف در این زمینه توافق و عزم مشترک و مثبتی داشته اند.

ولایتی با تاکید براین که باید گام های جدی تری برای توسعه همکاری و گسترش روابط ایران و فرانسه و رفع موانع برداشته شود،ابراز امیدواری کرد:رفت و آمد در سطح عالی میان تهران-پاریس برای تحقق ارتباطات گسترده تر ادامه یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استرتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به جایگاه و نقش مهم فرانسه در رویکردها و خط مشی سیاست خارجی اروپا، گفت: باید از این فرصت به نحو مناسب در جهت توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

وی بیان کرد: به نظر می رسد که اتحادیه اروپا و کشورهای غربی لازم است که سیاست های مستقل تری را در زمینه های بین المللی و منطقه ای پیگیری کنند.

ولایتی در خصوص مسائل منطقه ای گفت: در مسائل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا باید همکاری و هماهنگی جهانی و عزم و اراده جدی برای مقابله با جریانات افراطی، تکفیری و تروریستی شکل بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی از کشورها از فضای تنش و بحران در این منطقه بهره برداری می کنند و خواهان ایجاد صلح و ثبات نیستند، افزود: این در حالی است که ایران در تمام این سال ها در برابر این جریانات که صلح و امنیت جهانی را بر هم زده اند که شما هم اطلاع دقیق از آن دارید، ایستادگی و مقاومت کرده است.

ولایتی خاطرنشان کرد: اگر این عزم و سیاست اصولی ایران نبود، گروه های تروریستی و حامیان آنان از سالها قبل در بسیاری از کشورهای اروپایی نفوذ می کردند و غیر قابل کنترل بودند.

وی با اشاره به انتخابات امانوئل مکرون به عنوان رئیس جمهوری فرانسه، اظهار داشت: با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید فرانسه تحولات مثبتی هم برای این کشور و هم روابط ایران و فرانسه ایجاد خواهد شد.

ولایتی یادآور با بیان این که فرانسه و ایران بیش از 200 سال روابط و ارتباطات بین المللی با یکدیگر دارند گفت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاست اساسی و اصولی، حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه را خواهان است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بی تردید ملت های منطقه تسلیم خواسته جریانات افراطی، تکفیری و حامیان آنان نمی شوند و بهتر است که با عزم جهانی و اراده جدی برای تحقق صلح، ثبات و امنیت منطقه ای قدم برداشت.

ولایتی همچنین تاکید کرد: ایران آمادگی هرگونه همکاری با فرانسه و دیگر کشورهای خواهان آرامش و ثبات جهانی است.

**رشد 400 درصد روابط تجاری ایران و فرانسه

«کریستن ماسه» در این دیدار با اشاره به سفر به جمهوری اسلامی ایران گفت: در اولین دیداری که من از ایران داشتم، تاکنون پیشرفت مناسبی در روابط دو کشور شاهد هستیم.

دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه با اشاه به سفر اخیر(هفته گذشته) محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به فرانسه، امانوئل مکرون اطمینان داد که تمام توافق نامه هایی که در سفر روحانی به فرانسه منعقد شده بود در حال اجرا است و در زمینه اقتصادی نیز توافقات خوبی میان دو طرف انجام شد که یکی از مهمترین آنها توافق میان شرکت توتال و وزارت نفت ایران در فاز 11 پارس جنوبی است.

ماسه با اشاره به مسائل منطقه ای و تعامل ایران و فرانسه در این مورد، تصریح کرد: دو کشور ایران و فرانسه در مسائل منطقه ای نقطه نظرات مشترکی دارند. وی در ادامه یادآور شد: دو کشور ایران و فرانسه دارای سوابق تاریخی و فرهنگی عمیق و با سابقه ای هستند و می توان از این زمینه ها برای توسعه همکاری ها بهره برداری کرد.

ماسه ادامه داد: اقدامات مثبت و ارزشمندی در حال تحقق است و در این سفر در دیدارهای بسیار خوبی که داشته ام، امکان بررسی وضعیت روابط و تلاش جدی برای گسترش آن فراهم شد.

دبیرکل وزارت اروپا و امور خارجه فرانسه به حجم روابط تجاری دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: حجم این روابط در حال حاضر 400 درصد افزایش یافته و بسترهای مناسب اقتصادی در زمینه های متنوع فراهم شده است.

ارسال نظر: