وزیر نفت خبر داد:

اخبار مربوط به آمدن شرکای خارجی بابک زنجانی ساختگی است/ تأثیر افزایش تولید نفت امریکا در کاهش قیمت نفت

کدخبر: 2102595

وزیر نفت گفت: متأسفانه زنجانی به دنبال پرداخت بدهی خود نیست و داستان ها و اخبار مربوط به آمدن شریکان خارجی بابک زنجانی به ایران را خودشان درست کرده اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: «بیژن زنگنه» وزیر نفت در حاشیه مراسم امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال فرانسه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین قرارداد نفتی ایران پس از برجام با سه شرکت معتبر در حالی به امضا رسید که دشمنان ما در آن سوی اقیانوس ها و برخی همسایگان، نمی خواستند عزت ایران را ببینند.

وی افزود:‌ ارزش این قرارداد حدود پنج میلیارد دلار است که این رقم از طریق این قرارداد در ایران سرمایه گذاری می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه "هیچ محدودیتی در مشارکت شرکت های ایرانی در این قرارداد وجود ندارد"، گفت: کارهای خدماتی، ساخت سکو، نصب لوله و... باید به شرکت های ایرانی واگذار شود و برآورد می شود حدود 70 درصد از ارزش این قراردادها برای اجرا به شرکت های ایرانی واگذار شود.

وی ادامه داد: علاوه بر رعایت قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، سهم شرکت های ایرانی می تواند افزایش بیشتری نیز داشته باشد.

زنگنه در خصوص کارشناسی احتمال در روند اجرای برجام و یا قراردادهای نفتی، گفت: این قرارداد به چیزی مانند تایید اوفک (دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا) مشروط نشده است.

وی افزود: امضای این قرارداد، نقطه ای برای بازگشت شرکت هایی خواهد بود که می خواهند به ایران بیایند و چه در صنعت نفت و چه در سایر بخش ها سرمایه گذاری کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه "این قرارداد پیام بسیار مهمی است که به فعالان اقتصادی اروپایی و آسیایی برای سرمایه گذاری در ایران داده می شود"، گفت: بحث تحریم، ارتباطی با این قرارداد ندارد؛ البته پیش بینی هایی برای نحوه مواجهه در زمان رخ دادن حالت های غیرعادی انجام شده است.

وی ادامه داد: هیات هفت نفره ای که تشکیل شده این قرارداد را تایید کرده است که این هیات شامل چهار وزیر پیشین و کارشناسان و نمایندگان ریاست جمهوری، شورای عالی امنیت ملی و حسابرسی هستند و این قرارداد را منطبق با قوانین و مقررات دانسته اند.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: خواسته و فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز در روند تدوین و تصویب چهارچوب مدل جدید قراردادهای جدید نفتی رعایت شده است.

وزیر نفت در خصوص برگزاری مناقصه میدان نفتی آزادگان گفت: از شرکت های مختلف برای حضور در این مناقصه دعوت شده است؛ شرکت ها باید ابتدا پیشنهادهای فنی خود را ارایه و سپس پیشنهادات مالی و قراردادی را مطرح می کنند.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی همکاری با شرکت های روسی با توجه به تحریم آنها توسط کنگره آمریکا، گفت: ما تحریم های آمریکا را غیرقانونی و فرامرزی می دانیم. کشوری نمی تواند سایر کشورها را مجبور به رعایت خواسته های خود کند.

این عضو کابینه دولت درمورد بازار نفت اذعان داشت: بزرگترین مشکل اوپک این است که میزان تولید نفت آمریکا، بیش از پیش بینی ها افزایش یافت و این مسئله در کاهش قیمت نفت موثر بود.

وی افزود: اعضای اوپک، توافق کاهش تولید را رعایت کرده اند و حتی برخی از آنها، بیش از 100 درصد به تعهد خود عمل کرده اند.

وزیر نفت درباره پرونده بابک زنجانی و ادعاهای جدید وی برای پرداخت بدهی گفت: بابک زنجانی یک پدیده استثنایی در تاریخ کلاهبرداری بین المللی است که نفر دوم با آن فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه زنجانی به دنبال پرداخت بدهی خود نیست و داستان ها و اخبار مربوط به آمدن شریکان خارجی بابک زنجانی به ایران را خودشان درست کرده اند.

زنگنه درباره ادعای یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی مبنی بر لزوم حمله به امضای قرارداد با توتال و آتش به اختیار بودن افراد، گفت: هر کس به هر نحو که می خواهد می تواند صحبت کند اما ملت ایران در انتخابات 29 اردیبهشت تصمیم خود را گرفتند.

ارسال نظر: