وزیر کشور:‌حضور مردم درانتخابات قدرت‌نمایی بزرگی در عرصه جهانی بود

کدخبر: 2102666

وزیر کشور اظهار داشت: بی‌تردید حضور مردم در انتخابات قدرت نمایی بزرگی در عرصه جهانی بوده است که باید قدردان این مردم باشیم و در این مرحله قدردانی ما انجام کار برای مردم است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گفت: بی‌تردید حضور مردم در انتخابات قدرت نمایی بزرگی در عرصه جهانی بوده است که باید قدردان این مردم باشیم و در این مرحله قدردانی ما انجام کار برای مردم است.

رحمانی‌فضلی روز سه شنبه در همایش منتخبین پنجمین دوره شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور افزود: حاصل حضور مردم در انتخابات برای ما عزت و کرامت و همچنین توفیق در عرصه جهانی را در شرایط موجود منطقه به همراه داشت.

وزیر کشور اظهار داشت : امروز شاهد مجموعه‌ای از شهرها و روستاها به صورت غیرمتعادل و غیرمتوازن هستیم که ناشی از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی غلط ظرف 60 سال گذشته بوده که به کشور تحمیل شده است.

وی افزود: البته پس از انقلاب اسلامی ایران، اصلاحات زیادی در برنامه ریزی بودجه ای کشور انجام شده و موفقیت‌های ارزشمندی درحوزه خدمات و امور زیربنایی انجام شده و امروز عدالت نسبی حاکم شده است. البته در حوزه منابع، امکانات و توزیع درآمد و خدمات هنوز شاهد عقب‌ماندگی‌هایی هستیم که باید جبران شود.

رحمانی فضلی ایجاد شهرهای بزرگ با جمعیت نامناسب را زاییده عدم تعادل در شکل‌گیری شهرها برشمرد وگفت: تهران یکی از شهرهایی است که بالاترین تراکم جمعیت و همچنین بالاترین ثروت را دارد.

وزیرکشور تاکید کرد: باید این مشکل را به صورت ریشه‌ای و مبنایی ببینیم و تعادل‌بخشی و عدالت‌بخشی در کشور را محقق کنیم.

وی افزود: ‌اگر هر یک از ما در محدوده حوزه سکونتی خود به مسائل توجه کنیم، بی‌تردید مشکلات حل نمی‌شود. اگر تمامی منابع در تهران به دلیل حضور جمعیت هزینه شود و روستاها به شکل فعلی باقی بمانند مهاجرت به سمت کلانشهرها ادامه پیدا خواهد کرد و در آینده روستاهایی که برای ما اهمیت تامین امنیت دارند، خالی از جمعیت خواهند شد.

وزیر کشور تاکید کرد: باید نگاه و رویکرد عادلانه به مسایل داشته باشیم و همه پیوندها را ببینیم و موقعیت جغرافیایی را مدنظر قرار دهیم.

رحمانی فضلی اظهار کرد: در نظام برنامه‌ریزی فعلی که با وجود اصلاحات همچنان یک نظام برنامه‌ریزی کلان متمرکز بخشی باقی مانده است، حتما باید بحث منطقه‌ای در آن دیده شود. البته این موضوع در دولت درحال بحث است و امیدواریم در کمترین زمان ممکن حل شود.

وزیر کشور درباره نظام بودجه‌ریزی افزود: نظام بودجه‌ریزی در کشور مبتنی بر جمعیت و فعالیت است که به این ترتیب در یک دور تسلسل قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: تلاش کرده‌ایم با افزودن تبصره‌ها برخی از مشکلات را حل کنیم اما هنوز کامل نشده است. پیوستگی‌ها به گونه‌ای در ذهن برنامه‌ریزان نقش بسته که گاها موجب ایجاد مقاومت می‌شود.

** تبدیل 100 مورد از اختیارات ملی به منطقه ای

وزیرکشور افزود: امروز 100 مورد از اختیارات ملی را به منطقه‌ای تبدیل کرده‌ایم اما حدود900 وظیفه باقیمانده است. دراین ساختار و قوانین شوراهای شهر و روستا براساس تجربه کاری نشان داده شده که از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند.

وزیرکشور با تاکید براینکه شوراها باید با نگاه کلی موضوعات کشور را پیگیری کنند، اظهار داشت: باید به کل کشور از جمله شهرهای کوچک، روستاها و کلانشهرها توجه داشته باشیم.

* ضرورت درک درست از شهر و تغییرات آن

وزیرکشور در بخش دیگر سخنانش شهر را موجودی زنده و پویا و البته متعامل قلمداد کرد و افزود: با چنین تعریفی شهر روزانه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، کالبدی و فعالیت‌های مختلف آن تغییر می‌کند. اگر این موقعیت را بپذیریم باید پیشتاز این تغییرات باشیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم.

رحمانی فضلی افزود: باید به گذشته شهر نگاه کنیم و شرایط فعلی را مورد سنجش قرار دهیم که چه داریم و یا آنکه کمبودها چیست و همچنین نگاهی به 10 سال آینده داشته باشیم که به چه چیز نیازمندیم.

وی ادامه داد: چنین روندی مستلزم آن است که نمایندگان شوراها و شهردار جایگاه خود را به خوبی بدانند. اگر بدرستی مباحث و موضوعات را بدانیم و درک درستی از جایگاه خود داشته باشیم، با این ترکیب قطعا اقدامات موثری انجام خواهد شد.

* شورا نگاه سیاسی به انتخاب شهردار نداشته باشد

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه شورا نباید نگاه سیاسی داشته باشد، افزود: نباید با نگاه سیاسی در انتخاب شهردار شایسته‌سالاری را زیر سوال برد و باید تنها شایسته‌سالاری در عزل و نصب‌ها وجود داشته باشد. امروز یک نگاه سیاسی واحد در اکثر نهادهای رسمی همچون مجلس، شورا و ریاست جمهوری شکل گرفته که مطالبه به حق مردم این خواهد بود که رأی‌ که داده‌اند چه خواهد شد.

* تغییر شهرداران در 42 درصد شهرهای کشور

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخاب شوراها باید به گونه‌ای باشد که مردم به آنها اعتماد کنند،‌گفت: در دوره اخیر 42 درصد شهرهایی که شوراهای شهر ، شهردار را انتخاب کرده‌اند مجبور به تعویض شهردار شده‌اند که در پی آن مشکلات بسیاری ایجاد شده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: این که به شهردار اختیار تام بدهیم و در مقابل پاسخگو نباشد حسن محسوب نمی شود. باید شاخص هزینه‌ها و درآمدها مشخص شود و شهردار پاسخگو باشد.

وی همچنین به معضلات اجتماعی همچون بیکاری، طلاق و اعتیاد به عنوان آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: قطعا شهرداری‌ها باید در حل و فصل آسیب‌های اجتماعی موجود نقش بسزایی داشته باشند.

وزیر کشور گفت: مجموعه قوانین و مقررات در برخی موارد که نیازمند تغییر است باید پیگیری شود و این پیگیری باید از سمت شوراها انجام شود.

* هزینه 800 شهرداری کشور بیش از درآمدشان است

رحمانی فضلی افزود:‌ درحال حاضر بیش از 800 شهرداری در کشور هزینه هایی بیش از درآمدشان دارند و تنها از طریق مالیات بر ارزش افزوده امور خود را می‌گذرانند. البته همین منابع موجود در شهرداری‌ها درست استفاده نمی‌شود و متاسفانه حسابرسی دقیق صورت نمی‌گیرد.

* محیط زیست شهری فدای کسب درآمد می‌شود

رحمانی فضلی اظهار داشت : بدتر از همه، حیات و محیط زیست شهری فدای کسب درآمد می‌شود. بی‌تردید باید بهره‌وری منابع را افزاش دهیم. امروز بزرگترین مشکل در کشور عدم اطلاع از درآمدها و هزینه‌هاست که این موضوع در شهرداری‌ها بیشتر دیده می‌شد.

* قدرت در تعامل و عقلانیت و علم است

رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در جامعه مدنی امروز، قدرت در تعامل، عقلانیت و علم است،‌ اظهار داشت: بی‌تردید قدرت وصل به مردم است. هرچه با مردم آمیختگی داشته باشیم حتما قدرتمند هستیم. ما تعهد داریم به مردم خدمت کنیم و باید خدمت خالصانه نیز انجام دهیم.

* آموزش متناسب با نیروهای شهرداری باشد

وزیرکشور با تاکید برضرورت آموزش در شوراها و شهرداری ها گفت: آموزش‌ در شهرداری ها باید متناسب با نیروهای شهرداری‌ باشد به ویژه آتش‌نشانی‌ها، همچنین علاوه بر آموزش باید جامعه را نسبت به موضوعات ایمنی حساس کنند.

وی افزود: ما درموضوع آموزش شهرداری‌ها ضعف داریم، ظرف 4 سال گذشته این آموزش در وزارت کشور متمرکز انجام شد و یقین داریم که در آینده پیش‌رو وضعیت مناسبی رقم خواهد خورد.

وزیرکشور بر لزوم پیگیری بازنگری و اصلاح قوانین اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه با شوراها هماهنگ هستیم و حتما این موارد را ما نیز پیگیری خواهیم کرد.

رحمانی‌فضلی همچنین بر نقش شهرداری‌ها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی برای ما از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌توان اقتصاد مقاومتی را آسیب‌زدایی، تولید، اشتغال و استفاده از ظرفیت‌ها دانست.

وی گفت:‌ شهرداری‌ها در این موضوع می‌توانند بسیار فعال باشند و کمک قابل توجهی بکنند.

رحمانی فضلی بزرگترین موضوع جامعه را نیاز به امید، نشاط اجتماعی و همکاری بین همه مردم دانست.

وی افزود:‌یکی از آسیب‌های بزرگ اجتماعی اعتیاد است که شهرداری‌ها تا به امروز کمک قابل قبولی کرده‌اند. در مساله حاشیه‌نشینی نیز کمک‌ها قابل قبول بوده اما مطلوب نبوده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه درحوزه پژوهش در شهرداری‌ها عقب هستیم،‌ گفت: هر یک شهرداری ها ساختمان و نیروهایی برای موضوع پژوهش دارند اما اگر به استفاده بهینه از امکانات و کاهش مصرف انرژی منجر نشود سودی نخواهد داشت. وی افزود: کلانشهر تهران می‌تواند در چنین اموری به عنوان متولی عمل کند به شکلی که حتی به تمام شهرهای کشور خدمات پژوهشی بدهد.

وزیرکشور تاکید کرد: باید در پایان دوره و پس از چهار سال خدمت به مردم ، پرونده مطلوبی داشته باشیم باید ببینیم آیا پرونده شوراها تا به امروز مطلوب بوده و به عنوان وزیر کشور اعلام می‌کنم مطلوب نبوده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: