وزیر بهداشت در همایش هفته ملی بدون دخانیات:

هرچه ما برای مبارزه با دخانیات می‌بافیم، وزارت صنعت پنبه می‌کند

کدخبر: 2102764

وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت صنعت کاهش مصرف دخانیات را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است زیرا درآمد زایی بالایی دارد و هر چه ما می بافیم، وزارت صنعت پنبه می کند و شاید برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هم این مسیر درآمد زا است که چشم خود را به روی برخی مسائل می بندند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از وبدا، سید حسن هاشمی در همایش هفته ملی بدون دخانیات با اشاره به کاهش استعمال سیگار از سال ۹۰ تا سال ۹۵، گفت: در حال حاضر مصرف سیگار نسبت به سال های گذشته حدود ۷ تا ۸ دهم درصد کاهش یافته است و دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال های اخیر توانستند به دلیل وجود دستورات قانونی در حوزه عدم مصرف سیگار و قلیان اقدامات خوبی داشته باشند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که حل مشکل اعتیاد، کاهش آسیب های اجتماعی، کاهش فقر و بهبود وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور نیاز به تعهد سیاسی دارد ، افزود: اگر تعهد سیاسی نباشد، اقدامات دولت، مجلس شورای اسلامی، دستگاه ها، روحانیت و بقیه ارکان نظام به نتیجه نخواهد رسید.

هاشمی با اشاره به اقدامات در حوزه مبارزه با استعمال دخانیات در کشور، گفت: در طی سه تا چهار سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه شده است اما چون عزم جدی عمومی در این راستا وجود ندارد فعالیت ها در این زمینه به جایی نخواهد رسید .

وی افزود: وزارت صنعت کاهش مصرف دخانیات را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است زیرا درآمد زایی بالایی دارد و هر چه ما می بافیم، وزارت صنعت پنبه می کند و شاید برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هم این مسیر درآمد زا است که چشم خود را به روی برخی مسائل می بندند.

هاشمی با اشاره به گرفتاری های زیاد خانواده های افراد معتاد، افزود: اگر متوسط تعداد هر خانواده را ۴ نفر در نظر بگیریم، در حال حاضر با وجود ۲.۵ میلیون معتاد ۱۰ میلیون نفر گرفتار اعتیاد هستند.

وزیر بهداشت یادآور شد: برخی افراد به ما انتقاد می کنند که چرا هزینه های درمان افزایش می یابد اما همان ها مردم را بیمار می کنند چرای شما جلوی مصرف سیگار را نمیگیرید چرا هوا را به دلیل سوخت نامناسب آلوده می کنید.

هاشمی به مرگ تعداد زیادی از مردم در اثر مصرف سیگار و مواد دخانی اشاره کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود که مردم نشاط بیشتری داشته باشند و سراغ مصرف اینگونه مواد نروند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کشور برای مصرف دخانیات دود می شود.

وزیر بهداشت افزود: عده ای از افراد می گویند اگر جلوی سیگار و قلیان گرفته شود مردم به سمت مواد دیگر از جمله شیشه می روند! و یا اگر مالیات و عوارض سیگار افزایش یابد قاچاق آن نیز زیاد می شود که همه آنها دروغ است. باید پذیرفت که برای مبارزه با قاچاق، نهادها و مجامعی در کشور وجود دارد و در صورتیکه همزمان با افزایش مالیات ، قاچاق مواد دخانی و سیگار در کشور نیز افزایش یابد مشخص می شود که در برخی حوزه ها به وظایف خود درست عمل نمی کنند.

هاشمی با تاکید بر این که برای رفع مشکلات کشور نیاز به تعهد سیاسی است، افزود: بهداشت و درمان کشور درست نمی شود مگر این که مسئولین ارشد و دستگاه های ذیربط متعهد به حل مشکلات شوند و امیدواریم این تعهد سیاسی در کشور ایجاد شود.

هاشمی با بیان این که ۱۱ درصد افراد جامعه سیگاری هستند، افزود: این آمار در حالی است که بخشی از آمار کتمان می شود.

وی ازافرادی که نفوذ کلام دارند خواست تا در حوزه مبارزه با دخانیات پررنگ تر عمل کنند و همانند برخی از افراد در جامعه که وضع می کنند اما واعظ بی عمل هستند نباشند.

هاشمی با بیان این که شروع اعتیاد با سیگار است، افزود: در دولت و مجلس بسیاری از افراد نمی پذیرند که شروع اعتیاد با مصرف سیگار است اما پس از بروز اعتیاد به دنبال معلول آن می گردند و وزارت بهداشت باید هزینه های زیادی را برای درمان، دارو و ارائه خدمات به این افراد را پرداخت کند.

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: کشوری موفق است که ملت آن سالم باشد و ملتی که سالم است در همه حوزه ها می تواند موفق باشد و سرنوشت خوبی را برای نسل های آینده خود رقم بزند.

ارسال نظر: