معاون بهداشت وزارت بهداشت:

بیشترین مرگِ قابل پیشگیری در کشور مربوط به مصرف مواد دخانی است/ مرگ سالانه ۶۵ هزار نفر به دلیل مصرف مواد دخانی

کدخبر: 2102765

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیشترین مرگِ قابل پیشگیری در کشور مربوط به مصرف مواد دخانی است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علی اکبر سیاری با بیان این مطلب گفت: بیشترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در ایران مربوط به مصرف دخانیات است. سالانه 55 تا 65 هزار نفر در ایران بر اثر مصرف مواد دخانی می میرند.

وی با اشاره به بررسی لایحۀ مالیات بر ارزش افزوده سیگار در مجلس شورای اسلامی گفت: فرصت بزرگی است که کمیسیون اقتصاد مجلس تصمیم بگیرد این مالیات را افزایش دهد و بتوانیم با افزایش مالیاتِ خرده فروشیِ سیگار درآمد حاصل از آن را به نظام سلامت و درمان بیماران ناشی از مصرف مواد دخانی کشور اختصاص دهیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به این که یکی از استراتژی های مهم اجرا شده در دنیا برای کاهش مصرف مواد دخانی افزایش مالیات بوده است، بیان داشت: از محلِ درآمد 5 ساله این مالیات 12 هزار میلیارد تومان صرف کمک به درمان مردم خواهد شد.

سیاری گفت: ثابت شده که هرکس از 18 سالگی سیگارکشیدن را شروع کند 20 سال از عمرش کم می شود. ایرانی ها سالانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار می کشند و 20 هزار میلیارد تومان هم هزینه درمان آن می کنند.

وی با اشاره به این که یک پاکت سیگار در کارخانه 400 تومان هزینه تولید دارد در حالی که در خرده فروشی به قیمت 2 هزار تومان به مشتری فروخته می شود، گفت: کدام تجارت این همه سود دارد؟ باید مالیات بر قیمت خرده فروشی وضع شود نه قیمتِ تولیدی در کارخانه ها.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با گلایه از هنرمندانی که در فیلم های سینما و تلویزیون مبادرت به کشیدن سیگار می کنند، گفت: در یک مطالعه با بررسی 300 فیلمی که طی سه دهه در کشور ساخته شده است، این نتایج بدست آمد: در دهۀ دوم مصرف سیگار در بازیگران مرد دو برابر و در بازیگران زن 4 برابر و در دهۀ سوم مصرف سیگار در مردان 4 و در خانم ها 10 برابر شده است.

وی به نقش و تأثیر رسانه ها، ورزشکاران و هنرمندان بر جوانان و نوجوانان و مردم تأکید کرد و اظهار داشت: ورزشکاران ، در خصوص مبارزه با دخانیات همراهی خوبی داشته و در کمپین ها عضو هستند. عموم هنرمندان نیز همراهی می کنند ولی عده ای از آن ها که کوتاهی کرده اند باید جبران کنند.

سیاری در بخش دیگری از سخنانش مصرف رو به تزاید قلیان به ویژه در خانم ها را مورد اشاره قرار داد و هشدار داد: برخی ها مصرف قلیان را دارای وجهه می دانند، در حالی که مصرف قلیان بیش از سیگار ضرر دارد، به طوری که در بررسی های بیمارستانی به سموم جدیدی در بدن بیماران برخورد کرده ایم که ناشی از مصرف قلیان است.

وی در پایان افزود: در تنباکوی قلیان ها مواد روانگردان می ریزند تا جوانان را معتاد به مصرف قلیان کنند.

ارسال نظر: