بیانیه وزرای خارجه کشورهای تحریم کننده قطر:

قطر به حل بحران پاسخ منفی داد/ تحریم‌ها ادامه می‌یابد

کدخبر: 2102798

وزیران امور خارجه کشورهای تحریم کننده قطر در بیانیه پایانی خود در قاهره اعلام کردند که دوحه به حل بحران بوجود آمده پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم‌پوشی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: "سامح شکری" وزیر امور خارجه مصر در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای تحریم‌کننده قطر بیانیه‌ای را خواند.

وی گفت: به دنبال افزایش هماهنگی و رایزنی برای تقویت امنیت ملی عربی هستیم.

شکری گفت: قطر به خواسته‌هایمان برای حل بحران پاسخ منفی داد و نمی‌توان از نقش مخرب قطر چشم پوشی کرد.

در این بیانیه بر اهمیت پایبندی همه به قوانین بین‌المللی و توقف تمامی اقدامات تحریک‌آمیز تاکید شده است.

در بیانیه کشورهای تحریم کننده قطر آمده که همه باید به بیانیه ریاض و کنفرانس اسلامی که در ریاض برگزار شد پایبند باشند.

شکری در ادامه قرائت این بیانیه گفت: حمایت از افراطی‌گری و تروریسم موضوعی نیست که بتوان درباره آن سازش کرد.

وی از تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قدردانی و همچنین از موضع "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در مبارزه با تروریسم تشکر کرد.

شکری گفت که پاسخ قطر به خواسته کشورهای تحریم کننده فاقد هرگونه مضمون بوده و به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد و نشست بعدی در منامه برگزار خواهد شد.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز در این کنفرانس خبری گفت: باید منطقه را از هر چیزی که به هرج و مرج و از بین رفتن فرصت‌ها منجر شود عاری کنیم.

وی افزود: تمام امکانات برای حمایت از ملت‌های خود و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری را داریم و گام‌هایمان ضمن چارجوب قوانین بین‌المللی در راستای حمایت از حق حاکمیت و مقابله با تروریسم خواهد بود.

وزیر امور خارجه امارات اضافه کرد: تا به امروز شاهد هیچگونه اقدامی از سوی قطر نبوده و این کشور سرگرم دوستان خود است.

"عادل الجبیر" وزیر امور خارجه عربستان نیز در این کنفرانس خبری گفت: اقداماتی را علیه قطر اتخاذ کردیم که برای ما دردناک بوده است.

وی افزود: اقداماتی را که علیه قطر اتخاذ کردیم تا زمانی که قطر سیاست‌های خود را تعدیل نکند ادامه خواهد یافت و درباره اقدامات بعدی رایزنی خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه عربستان همچنین ابراز امیدواری کرد که ترکیه همچنان موضع بی‌طرف را در بحران با قطر اتخاذ کند.

الجبیر در این کنفرانس خبری نیز بار دیگر اتهامات خود علیه ایران را مطرح کرد و گفت: ایران نخستین کشور در حمایت از تروریسم بوده و اقداماتش خارج از قوانین بین‌المللی است.

وی افزود: ایران کشوری منزوی در جهان بوده و حمایت این کشور از قطر تعجب برانگیز نیست.

وزیر امور خارجه عربستان گفت: ما در صدر کشورهای مبارزه کننده با تروریسم و خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم هستیم.

"خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر امور خارجه بحرین نیز در این کنفرانس خبری گفت: ما نقش خود در مقابله با تروریسم و حمایت از کشورهاییمان را ایفا می‌کنیم.

وی افزود: گروه اخوان‌المسلمین را به دلیل اقداماتشان در کشورهایمان تروریستی می‌دانیم.

از سوی دیگر شبکه خبری المیادین به نقل از منابع دیپلماتیک اقدامات احتمالی بعدی کشورهای محاصره کننده قطر علیه این کشور را اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، احتمال استقرار ارتش مصر در جزیره‌ای نزدیک قطر در خلیج فارس و اتخاذ تصمیم خارج کردن تمام مبالغ قرار داده شده در بانک‌های قطر وجود دارد.

همچنین عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس به تعلیق در آمده و حتی عضویت این کشور در اتحادیه عرب نیز تعلیق خواهد شد و از بقیه کشورهای عربی نظیر کویت نیز خواسته خواهد شد تا روابط خود با قطر را قطع کند.

از سوی دیگر تمام اموال قطر در کشورهای محاصره کننده این کشور نیز مصادره خواهد شد.

عربستان همراه با سه کشور امارات، بحرین و مصر از ماه گذشته روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع و این کشور را متهم کرده‌اند که از گروه‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند.

این کشورها خواستار بسته شدن شبکه تلویزیونی الجزیره، اخراج نیروهای ترکیه از خاک این کشور و کاهش سطح رابطه با ایران هستند.

ارسال نظر: