گزارش «نسیم آنلاین» از آمارسازی عجیب مرکز آمار؛

سکوت دولت روحانی در مقابل چگونگی ایجاد یک میلیون شغل در ۳ ماهه بهار!

کدخبر: 2102806

در یک اتفاق عجیب براساس گزارش مرکز آمار ایران در مدت سه ماه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: با پایان یافتن خرداد ماه همه منتظر انتشار گزارش وضعیت اشتغال کشور در سه ماهه نخست امسال بودند. در نهایت مرکز آمار با 13 روز تاخیر گزارش خود را منتشر کرد تا مشخص شود روند صعودی نرخ بیکاری در سالهای فعالیت دولت روحانی همچنان تداوم دارد.

به گزارش «نسیم‌ آنلاین» گزارش مرکز آمار نشان می‌داد که نرخ بیکاری به 12.6 درصد رسیده که نسبت به بهار امسال 4 درصد و نسبت به زمستان سال گذشته یک درصد افزایش یافته است.

اما نکته‌ای که در خصوص گزارش جدید مرکز آمار به شدت حائز اهمیت است افزایش ناگهانی تعداد افراد شاغل است که هیچ تناسبی با افزایش نرخ بیکاری ندارد. افزایش تعداد شاغلان در فصل بهار به حدی عجیب است که رکورد اشتغالزایی در همه دنیا را شکسته است. مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود تعداد شاغلین کشور را 23 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرده در حالی که در زمستان سال گذشته یعنی سه ماه قبل از آن تعداد شاغلین را 22 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرده بود. بنابراین در یک اتفاق عجیب براساس گزارش مرکز آمار ایران در مدت سه ماه یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده است. با این حساب شاید دو فرضیه برای این اتفاق نادر مطرح شود. فرضیه اول این است که دولت روحانی در این شرایط رکود و فقدان سرمایه گذاری توانسته واقعا یک میلیون شغل ایجاد کند. که این فرضیه چندان محتمل به نظر نمی رسد. اما فرضیه دوم این است که مرکز آمار که تا دوران عادل آذر رئیس سابق این مرکز به شدت در خدمت دولت روحانی بود، در دوران امیدعلی پارسا هم آمارها را به نحوی اعلام می‌کند که دولت یازدهم از آن سود ببرد.

جالب اینجاست که این برای چندمین بار است که در دولت یازدهم ابتدا رئیس جمهور آمارها را اعلام می‌کند، سپس مرکز آمار برای آمارهای اعلام شده رئیس دولت یازدهم آمار درست می‌کند و مستندات ارائه می‌کند. در همین خصوص مهدی پورقاضی رئیس کمسیون صنایع اتاق بازرگانی در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: این که دولت بتواند در یک فصل یک میلیون شغل ایجاد کند بسیار بعید است و عجیب به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است مرکز آمار و مسئولان دولت توضیح دهند که چگونه در عرض سه ماه به تعداد شاغلان کشور اضافه کرده‌اند. این عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: در شرایط رکود امکان ندارد، که این مقدار شغل در در عرض سه ماه ایجاد شود .

تاکنون وزیر اقتصاد، سخنگوی دولت و مقامات اقتصادی دولت واکنشی به چگونگی افزایش تعداد شاغلان در سه ماه بهار ارائه نداده اند و اعلام نکردند، چه طور در شرایط تشدید رکود، در این مدت کوتاه 1 میلیون شغل ایجاد کرده اند!

ارسال نظر: