یادداشت// محمود باقری

در دنیای آمریکایی‌ها قیمت یک انسان چند است؟!

کدخبر: 2102831

آمریکا در شرایطی بابت کشته‌های حادثه ایرباس به هر کارمند ۳۰۰ هزار و غیرکارمند ۱۵۰ هزار دلار غرامت داد که ارزش کشته‌شدگان غیرایرانی حادثه ۵ برابر هر ایرانی بود و البته آن‌ها در دادگاه‌های خود برای هر کشته‌ خود در بیروت که ارتباطش با ایران اثبات نشده ۱۱میلیون از ایران دلار مطالبه کرده‌اند.

آمریکا درباره حقوق بشر چگونه می اندیشد؟!

در نگرش آمریکایی هر کسی به اندازه نژاد و ملیتش حق دارد ولاغیر

در پس رنگین دانستن خون خود، گویا آمریکایی‌ها خود را بشر تر می‌دانند.

واقعیت چهره حقوق بشری آمریکا چیست؟!

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمود باقری کارشناسی ارشد حقوق بین‌‌الملل در یادداشتی در خصوص نگرش ایالات متحده به حقوق‌بشر نوشت:

حقوق‌بشر مبتنی بر کرامت انسانی و برابری بین انسان‌ها بنا نهاده شده است که در رفتار انسانی متجلی می‌شود. اگرچه در برخی جزئیات که به جهان‌بینی مکاتب باز می‌گردد اختلافاتی وجود دارد ولی در کل حقوق‌بشر می‌کوشد که جهانی عاری از نابرابری ایجاد کند، این ماحصل حقوق‌بشر است.

پرونده حقوق‌بشری آمریکا پر است از نقض مستمر و فاحش حقوق‌بشر توسط کشوری که مدعی آن است؛ آمریکا از حقوق‌بشر به عنوان یکی از ابزارهای روابط بین‌الملل خود استفاده می‌کند و بسته به منافع ملی درباره نقض حقوق‌بشر در دیگر کشورها، کمپینی از کشورهای همسو تشکیل می‌دهد و در لابی مبتنی‌بر قدرت خود در سازمان ملل در پی محکوم کردن آن کشور برمی‌آید.

تقریبا همه کشورهایی که در برابر آمریکا استقلال خود را حفظ کرده‌اند از تیغ حقوق بشری آن مصون نمانده‌اند.

آمریکا واقعا درباره حقوق بشر چگونه می اندیشد؟

برای رسیدن به این پرسش نیازی به مواضع و سخن‌های زیبا و مبتنی بر آرمان‌ها و آمال بشری در زبان مسئولین آمریکایی نیست، بلکه کافی است چند پازل از عملکرد این کشور در برابر دیگران را کنار هم بگذاریم تا به کنه نگرش این کشور و واقعیت موجود در پس پرده حرفهای فریبنده آن برسیم.

حمله اتمی به ناکازاکی و هیروشیما که منجر به کشتار 220هزار نفر شد خود کافی است تا مسئولیت واقعی آمریکا در برابر نوع بشر نشان دهد.

آمریکا در شرایطی بابت کشته‌های حادثه ایرباس به هر کارمند 300 هزار و غیرکارمند 150 هزار دلار غرامت داد که ارزش کشته‌شدگان غیرایرانی حادثه 5 برابر هر ایرانی بود و البته آن‌ها در دادگاه‌های خود برای هر کشته‌ خود در بیروت که ارتباطش با ایران اثبات نشده 11میلیون از ایران دلار مطالبه کرده‌اند و همچنین در قضیه لاکربی برابر هر کشته 10 میلیون دلار غرامت از دولت لیبی می‌گیرد. جالب آن که با تصویب کنگره امریکا بابت هر روز بازداشت کارکنان سفارت آمریکا ایران باید حدود ده هزار دلار پرداخت شود! تخمین آن قابل تأمل است که با این احتساب 15 روز اسارت یک آمریکایی برابری می‌کند با یک عمر باقیمانده کودک و نوجوانان ایرانی کشته شده در حمله هوایی به ایرباس.

با همین تخمین می‌توان دریافت که آمریکا در برابر اتباع دیگر کشورها هم با تناسبی همین نظر را دارد مثلا میانگین ارزش ایرانی‌های کارمند و غیرکارمند هواپیمای ایرباس 5 برابر است (از حدود 200هزار دلار به 1 میلیون دلار)؛ اتباع غیرایرانی از کشورهای امارات، ایتالیا، فرانسه، یوگسلاوی، هند و پاکستان هم به اندازه 1 یازدهم ارزش اتباع آمریکایی، از حق بشریت و برابری مبتنی بر کرامت انسانی برخوردارند.

در نگرش آمریکایی هر کسی به اندازه نژاد و ملیت حق دارد ولاغیر. آمریکایی باید در امان بماند ولو اینکه عراق و افغانستان و سوریه با خاک یکسان شود و اتباعشان کشته و آوراه شوند.

در نگرش حقوق بشر آمریکایی حق داری چون با این کشوری و محق نیستی چون استقلال می‌خواهی، به این معنی که عربستان باشی باش و هرکاری می‌خواهی بکن ولی یمن نباش!

در نگرش آمریکایی حقوق بشر زیباست ولی در الفاظ!، به عمل که می‌رسیم بوی تعفن شیطانی نژادپرستی خود برتر بینی‌شان مشام جهانیان را آزرده می‌کند.

ارسال نظر: