واشنگتن:

توافق آتش‌بس در جنوب سوریه گام مهمی برای برقراری توافقی فراگیرتر است

کدخبر: 2102908

یک منبع در وزارت خارجه آمریکا، توافق میان ایالات متحده، روسیه و اردن درباره آتش‌بس در سوریه را گامی مهم برای آتش‌بسی فراگیر و باثبات‌تر در این کشور برشمرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که توافق آتش‌بس در جنوب سوریه، بین روسیه، ایالات متحده و اردن گام مهمی برای ایجاد آتش‌‌بسی باثبات‌تر است.

خبرگزاری «نووستی» گزارش داد یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «این گام مهمی است... این، اولین گام در مسیری است که معتقدیم به توافقی برای برقراری آتش‌بسی فراگیرتر و باثبات‌تر در جنوب غربی سوریه منتهی خواهد خواهد شد.»

این مقام آمریکایی افزود، در حال درخصوص عناصر مهم این توافق رایزنی می‌شود از جمله کیفیت نظارت بر آتش‌بس. وی خاطرنشان کرد که «تمامی این موارد محور مذاکرات بعدی خواهد بود.»

وی همچنین اظهار داشت که توافق آتش‌بس در جنوب غبی سوریه ارتباطی با مذاکرات آستانه ندارد.

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد، اساس این توافقِ میان ایالات متحده، روسیه و اردن درباره سوریه این است که تمامی طرف‌ها از نفوذ خود برای معارضان و دولت سوریه استفاده کند.

وی تأکید کرد که واشنگتن بعید نمی‌داند که تروریست‌ها برای مانع‌تراشی در روند آتش‌بس در سوریه تلاش می‌‌کنند.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور در دیدار با همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین»، که بیش از دو ساعت به طول انجامیده است، بر سر توقف خشونت‌ها در سوریه به یک توافق دست یافته‌اند.

تیلرسون، عصر جمعه پس از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 به خبرنگاران گفت که توافق یادشده بر سر برقراری آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه است و این توافق طلیعه‌دار صلح در سوریه خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «این (توافق) نخستین نشانه‌ای است که ثابت می‌کند ایالات متحده و روسیه می‌توانند با یکدیگر در رابطه با سوریه همکاری کنند.»

دونالد ترامپ پیش از این دیدار گفته بود که دنبال راه‌هایی برای همکاری با ولادیمیر پوتین در سوریه است.

ارسال نظر: