یک مدیر سابق سازمان توسعه تجارت در گفتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

روند تجارت خارجی کاهشی است/ آمارها را اعلام نمی‌کنند!

کدخبر: 2102969

کرمانشاهی گفت: به نظر من دلیل اعلام نشدن آمارها از سوی گمرک مناسب نبودن شرایط تجارت خارجی کشور است.

کیومرث کرمانشاهی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » در خصوص اعلام نشدن آمار دو ماه گذشته تجارت خارجی کشور اظهار کرد: اگر قرار است اقتصاد مقاومتی به سرانجام برسد، اقتصاد ما باید دو ویژگی داشته باشد، یکی شفافیت و دیگر غیر رانتی بودن.

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت ایران و عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: چون بعد از برجام متاسفانه هنوز تحریمها ادامه دارد و کارافرینان با گرفتاری‌های عدم نقل وانتقال پول، رکود و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند ، در حوزه شفافیت باید آمار تجارت خارجی دقیق و با جزئیات اعلام شود. در حال حاضر اگر به آمارهایی که بانک جهانی اعلام کرده مراجعه کنیم، در بحث تجارت فرامرزی بین 190 کشور در رتبه 170 و در حوزه کسب و کار هم بین 190 کشور در رتبه 120 قرار داریم.

وی با اشاره عوامل تاثیر گذار در رتبه تجارت فرامرزی کشورها عنوان کرد: سه عامل؛ زمان، تعداد سند و هزینه برای جا به جایی یک کانتینر 20 فوت هم در صادرات و هم در واردات از جمله عوامل موثر وتاثیرگذار در شکل گیری رتبه کشورها در تجارت فرامرزی است. این که مدام خودمان اعلام کنیم که همه چیز خوبست و از یک پنجره واحد در حال رصد آمار تجارت هستیم به تنهایی کارساز نیست.

اولین بار است که آمارهای رسمی اعلام نمی‌شود

کرمانشاهی با انتقاد از اعلام نشدن آمار تجارت خارجی توسط گمرک خاطرنشان کرد: اینکه آمار تجارت خارجی دو ماه اعلام نشود، در تجارت خارجی ما اختلال به وجود می‌آورد. وقتی آمارها شفاف نباشد و به موقع اعلام نکنیم یعنی غیرشفاف عمل کرده‌ایم. بنده 35 سال در امور بازرگانی در دولت و سازمان توسعه تجارت ایران بودم و آخرین سمتم معاون کل سازمان توسعه تجارت بوده است و حدود پنج سال اخیر هم در بخش خصوصی در حوزه بازرگانی فعالیت دارم . این برای اولین بار است که آمارها به موقع اعلام نمی‌شود.

وی گفت: این که وقتی آمارها منفی است آنها را اعلام نکنیم درست نیست، آمارها هرچه هست باید واقعیت آن را بگوییم تا بتوانیم براساس آن نسخه بپیچیم و گرفتاری‌ها و مشکلات را برطرف کنیم. آمار باید با ذکرجزئیات اعلام شود. در زمانی که ما مسئولیت داشتیم آمار تجارت خارجی را به خصوص در حوزه صادرات با میعانات گازی و بدون میعانات گازی وبا جزئیات و تحلیل ذکر و اعلام می‌کردیم.

بانک مرکزی میزان صادرات خدمات را اعلام نمی‌کند

معاون اسبق سازمان توسعه تجارت بیان کرد: اینکه بیاییم و آمار را با جزئیات و تفکیک وبا تحلیل در بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات اعلام کنیم بسیار مهم است. در حال حاضر دو یا سه سال است که جزئیات آمارها در بخش خدمات هم اعلام نمی‌شود، آمار کالاها را گمرک اعلام می‌کند ولی آمار خدمات توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود که متاسفانه آنرا بموقع اعلام نکرده است.

کرمانشاهی با بیان اینکه "لازمه یک تجارت پویا در وهله اول بحث شفافیت در آمار است" به «نسیم آنلاین» گفت: بعد از این آمار تجارت در بخشهای مختلف مشخص شد ، باید به سراغ زیر مجموعه‌ها برویم و ببینیم در هر کدام از آن‌ها چه اتفاقی افتاده است. در حال حاضر که آمارها از سوی گمرک اعلام نمی‌شود به این دلیل است که احتمالا" روندها کاهشی است.

وی با اشاره به افت تجارت خارجی کشور از سال 93 اظهار کرد: تا سال 93 ما در تجارت خارجی و خصوصا" صادرات رشد داشتیم. از سال 93 به بعد برای اولین بار در سالهای بعد از انقلاب نمودار صادرات و واردات به خصوص در حوزه صادرات افت کرده است. حجم تجارت خارجی بدون نفت ما در سال 93 حدود 102 میلیارد دلار بوده است. 49.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم و واردات ما 52.5 میلیارد دلار بوده است.

حجم تجارت خارجی کشور نسبت به 4 سال قبل 15 میلیارد دلار افت کرد

معاون سابق سازمان توسعه تجارت افزود: بعد از انقلاب وخصوصا" از دهه ۸۰ سالانه معمولا بین 15تا 25 درصد , در روند صادرات افزایش داشتیم ودر آمارهای صادراتی همیشه نمودار رو به بالا بوده است. در سال 95 مجموع حجم تجارت خارجی بدون نفت حدود 87 میلیارد دلار بوده که این یعنی بعد از 4 سال از 102 میلیارد دلار به 87 میلیارد دلار رسیده است ، یعنی حجم تجارت خارجی کشور 15 میلیارد دلار نسبت به 4 سال قبل افت کرده است.

کرمانشاهی بر همین اساس خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که کسب و کار در کشور کاهشی شده و رکود وجود دارد. همان رکودی که برخی از مسئولین آن را رد می‌کنند. اگر رکود نبود حجم تجارت خارجی ما نباید پایین می‌آمد. شما که می‌گویید صادرات از واردات پیشی گرفته، بله درست است، اما حجم تجارت خارجی پایین آمده است. زمانی مثبت شدن تراز تجاری ارزشمند است که حجم تجارت خارجی هم همزمان با آن افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: وقتی سال 93، تجارت خارجی بدون نفت ما 102 میلیارد دلار حجم داشت، اگر سالانه 20 درصد به آن افزوده می‌شد، اکنون باید حجم تجارت خارجی بدون نفت حداقل 60میلیارد دلار هم از 102 میلیارد دلار از سال 93 بیشتر باشد. ما هیچ وقت نباید از بالا رفتن حجم تجارت خارجی نگران باشیم، ولی در این زمینه یک خط قرمز داریم، حتی اگر به میزان واردات هم اضافه شود نگران نیستیم اما به شرط اینکه صادرات غیرنفتی ما از واردات پیشی بگیرد.

کاهش حجم تجارت خارجی نشان دهنده تداوم رکود است

معاون سابق سازمان توسعه تجارت گفت: در بحث مدیریت واردات هم نگرانی ما روی کالاهای مصرفی است وگرنه مواد اولیه ،واسطه‌ای ، ماشین آلات و تکنولوژی باید وارد کشور شود تا کسب و کار رونق بگیرد و تولید کنیم وسپس بتوانیم صادر کنیم. بنابراین کاهش حجم تجارت خارجی کشور مهم‌ترین عاملی است که نشان می‌دهد هنوز رکود وجود دارد و کارآفرینان هنوز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کرمانشاهی با اشاره به اعلام نشدن آمارها تصریح کرد: باید از گمرک پرسیده شود که چرا دو ماه است که آمار را اعلام نمی‌کنند؟ مگر مسئولان گمرک ادعا نمی‌کنند که ما پنجره واحد درست کرده‌ایم و آمارها به روز است. این یعنی به محض اینکه یک اظهارنامه صادراتی و وارداتی تکمیل می‌شود ، وارد سایت می‌شود. قرار شد در بحث پنجره واحد بحث ثبت و سفارش، ارز بانک مرکزی و سایر موارد بهم وصل شود تا شفافیت تجارت خارجی اتفاق بیفتد. در حال حاضر آمار تجارت خارجی ما شفاف نیست و یکی از مشکلات اصلی بحث تجارت خارجی همین است.

شرایط تجارت خارجی مناسب نیست، آمار را را اعلام نمی‌کنند!

وی خاطرنشان کرد: به نظر من دلیل اعلام نشدن آمارها از سوی گمرک مناسب نبودن شرایط تجارت خارجی کشور است. تراز تجاری ما قبلا مثبت شده بود، ولی حجم آن پایین آمده بود. مشکل دیگری که در آمارها وجود دارد این است که همیشه آمار امسال را نسبت به سال قبل اعلام می‌کند، وقتی آمار پارسال خودش کاهشی بوده و شما آمار را نسبت به سال قبل اعلام کنید مشکلی را حل نکرده‌اید! بگویید مثلا نسبت به چهار سال پیش وضعیت چه تغییری کرده است.

معاون سابق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در حال حاضر حجم تجارت جهان حدود 36 هزار میلیارد دلار است. ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم، اگر قرار باشد یک درصد از تجارت جهان را هم در اختیار داشتیم باید حجم تجارت خارجی خود را به 360 میلیارد دلار برسانیم. در حال حاضر کل حجم تجارت خارجی ما بعلاوه نفت حدود 120 میلیارد دلار می‌شود. این یعنی حجم تجارت خارجی ما باید 3 برابر شود تا ما در صحنه تجارت بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشیم.

کرمانشاهی گفت: با استناد به این دلایل می‌توان گفت دلیل اصلی اعلام نشدن آمار تجارت خارجی دو ماه اخیر روند کاهشی آمارهاست و کسب و کار وضعیت خوبی ندارد.

ارسال نظر: