امیرعبداللهیان در دیدار سفیر سوریه در تهران:

انتخاب و اراده ملت تنها راه تعیین‌کننده سرنوشت نهایی سوریه است/ تداوم تنش در روابط ریاض-دوحه با هدف فروش سلاح به منطقه است

کدخبر: 2102978

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل گفت: انتخاب و اراده ملت تنها راه تعیین‌کننده سرنوشت نهایی سوریه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، "عدنان محمود" سفیر سوریه در تهران امروز شنبه (17 تیر) با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل دیدار گفت و گو کرد.

امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه را روابط راهبردی و ممتاز خواند و گفت: سوریه در خط مقدم مقاومت علیه رژیم‌صهیونیستی و مبارزه با تروریسم نقش افتخارآفرینی را در تاریخ معاصر منطقه ایفاء نموده که مایه مباهات است.

وی با اشاره به اهمیت رفت‌ و آمدهای پارلمانی میان در کشور خاطرنشان کرد: دیدار و مذاکرات مقامات پارلمانی تهران دمشق با اهتمام ویژه‌ای از سوی دو کشور جریان دارد و به‌ زودی هیئت‌های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه با هم دیدار خواهند کرد.

امیرعبداللهیان که در این دیدار در جریان برنامه جامع کمک‌رسانی دولت سوریه به مردم در سراسر این کشور قرار گرفت و اقدامات دمشق در دو مسیر مبارزه با تروریسم و تمرکز بر راه حل سیاسی را ستود.

وی با اشاره بر مواضع مشترک تهران و مسکو، تداوم همکاری‌های تهران مسکو و سوریه در کمک به سوریه را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه باز تعریف پرونده سوریه در کاخ سفید در شرایط کنونی حاکی از تغییر تاکتیک و نه تغییر در اهداف دشمنان سوریه است، گفت: از ابتدای بحران سوریه حذف رئیس‌جمهور قانونی، بشار اسد، هدف و اولویت اول دشمنان سوریه بوده است.

وی افزود: علیرغم این خواسته،‌ انتخاب و اراده ملت سوریه تنها راه تعیین‌کننده سرنوشت نهایی سوریه خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران از ابتدای این بحران بر گفت‌وگو و مذاکره سیاسی تاکید داشته است.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل هرگونه بهانه‌جویی بی‌اساس آمریکا، عربستان‌سعودی و رژیم‌صهیونیستی را در ترغیب آمریکا بر توسل به زور، اقدامی نسنجیده، شتابزده و تشویق‌کننده تروریست‌ها خواند.

وی در رابطه با نقش‌آفرینی محور آمریکا و رژیم‌صهیونیستی در بحران‌های موجود در منطقه، گفت: فرسایشی کردن بحران‌های منطقه از جمله تداوم تجاوز علیه یمن، تهدید نمودن سوریه به حمله نظامی و تداوم تنش در روابط ریاض و دوحه با هدف فروش سلاح بیشتر به منطقه است.

عدنان محمود سفیر سوریه در تهران نیز در این دیدار با اشاره به روند رو به رشد همکاری‌های ایران و سوریه گفت: ایران در منطقه جایگاه بسیار مهمی دارد و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه انکارناپذیر است.

وی افزود:هدف آمریکا و غرب دور کردن نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه است که تصمیمات مقتدرانه و حکیمانه رهبری جمهوری اسلامی ایران، این هدف را خنثی ساخته است.

عدنان محمود ضمن تجلیل از حمایت‌های دولت و ملت ایران از سوریه، با اشاره به اینکه موضع دمشق و تهران در رابطه با بسیاری از تحولات منطقه‌ای به هم نزدیک است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در مبارزه با تروریسم در سوریه و منطقه داشته و دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود استراتژیک در جمهوری اسلامی ایران و سوریه، همکاری‌های همه جانبه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و پارلمانی دو کشور را مهم و حائز اهمیت خواند.

سفیر سوریه با اشاره به تحولات سوریه، یمن، بحرین و لیبی افزود: سوریه از راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو برای کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند.

وی افزود: راهبرد مشترک و تداوم مشورت‌های سه جانبه تهران، دمشق . مسکو، در کمک به حل بحران و تحقق منافع مشترک ، سازنده و ضروری است.

ارسال نظر: