سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

ترامپ نمی‌تواند علیه برجام اقدام کند/ با عربستان روابط دیپلماتیک نداریم/ روابط با قطر طبق روال ادامه دارد

کدخبر: 2103113

قاسمی در خصوص نشست عراقچی و اظهاراتش درباره تصمیم ترامپ در خصوص برجام گفت: ابعادی که برجام می‌تواند داشته باشد و اینکه چه نوع تفاهمی است را قبلا صحبت کرده‌ایم که ترامپ نمی‌تواند علیه آن اقدامی داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد.

وی در ابتدا ازادسازی موصل را تبریک گفت و افزود: در این آزاد سازی همه گروه‌ها تلاش کردند و امیدواریم آغازی باشد برای ریشه کنی تروریسم در منطقه.

آماده مقابله با اقدامات نابجا علیه برجام هستیم

قاسمی در خصوص نشست عراقچی و اظهاراتش درباره تصمیم ترامپ در خصوص برجام گفت: ابعادی که برجام می‌تواند داشته باشد و اینکه چه نوع تفاهمی است را قبلا صحبت کرده ایم که ترامپ نمی‌تواند علیه آن اقدامی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: حوادث هفته های گذشته علایم جدی و مثبتی دارد که باید با تامل بیشتری با آن برخورد کرد و قضاوت درباره آن را باید به آینده موکول کنیم و اینکه آمریکا چه روش‌ها و سیاست‌هایی در پیش خواهد گرفت و ایران در این خصوص بیش از هر زمان دیگری آمادگی مقابله با اقدامات نابجا را خواهد داشت.

قاسمی درباره زمان امضای لغو تحریمهای 6 ماهه از سوی ترامپ در 29 تیرماه و سناریوهای ایران گفت: درباره چگونگی اقدام ترامپ الان نمی‌توان اظهار نظر کرد اما جمهوری اسلامی با توجه روند تحولات و مذاکرات قبلی سناریوهای خاص خود را دارد و بر اساس نگاه و اقدام طرف مقابل برخوردهای لازم را به اجرا خواهد گذاشت.

خدمات کنسولی وزارت خارجه در عربستان در ایام حج

وی در خصوص حضور کنسولهای ایران در عربستان برای تسهیل امور حجاج ایرانی گفت: ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند. سازمان حج و زیارت با تفاهمی که در کشور وجود داشت مسئولیت مذاکره با طرف سعودی را پذیرفت و شرایط خاصی را داشت که در نشست با مقامات سعودی به تفاهمات لازم رسید و تا این لحظه قرار بر سفر حجاج است. با نیازهایی که حجاج دارند بخش کنسولی که در طول ایام حج مورد نیاز حجاج قرار خواهد گرفت باید انها را همراهی می‌کرد و بر این اساس 10 نفر از کنسولهای ما برای ارائه خدمات کنسولی حج حضور خواهند داشت تا در مکانهای مشخص شده خدمات لازم را ارائه کنند.

قاسمی در خصوص تامین امنیت حجاج ایرانی در عربستان نیز گفت: خبر ندارم مقامات امنیتی سعودی چه خواهند کرد اما امنیت حجاج به عهده طرف عربستانی است که برای ما بسیار مهم است و درباره تضمین امنیت صحبتهای زیادی شده و اطمینان لازم گرفته شده و شهروندان ما نباید نگرانی داشته باشند. اخبار حج را باید از کانالهای مشخص سازمان حج دنبال کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص دیدار پوتین و ترامپ در اجلاس جی 20 گفت: آنگونه که در رسانه های روسی ملاحظه می‌شد خوشبینی زیاد بود و فکر می‌کنم مثبت باشد به شرط آنکه در محیطی شفاف و در جهت صلح و دوستی و امنیت جهانی باشد و باید منتظر اخبار بیشتر از نتایج آن بود.

روابط با قطر طبق روال ادامه دارد

قاسمی در خصوص حمایت وزارت خارجه از تجار در روابط با قطر اظهار داشت: روابط ما با همسایگان و قطر طبق روال قبلی ادامه دارد و اتفاق جدیدی در حوزه روابط تجاری ما با قطر صورت نگرفته و آنها علاقه‌مندند که در دوره جدید کار بیشتری انجام دهند.

وی افزود: به عنوان یک همسایه روابطمان ادامه خواهد یافت و مانعی برای آن نیست.

سخنگو درباره حمایت ایران از قطر گفت: نگاه ما دعوت به مذاکره است و تلاش می‌کنیم کشورها از طریق گفتگو و رایزنی بر مشکلات فایق آیند چه در شمال کشورمان و چه در جنوب.

تمامیت ارضی سوریه برای ایران مهم است

سخنگو در خصوص توافق آمریکا و روسیه برای آتش بس اظهار داشت: درباره ضمانت اجرایی این تفاهمات نمی‌توانم نظری بدهم یا تضمین دهم اما با توجه به روابط خاصی که با روسیه داریم و از کانالهای مرسوم دیپلماتیک دائم در مشورت هستیم و اطلاعات لازم را درباره سوریه دریافت می‌کنیم. اما تفاهم موجود اگر بتواند به کل سوریه تسری یابد و مناطق کاهش تنش را که قبلا در آستانه روی آنها کار کرده ایم در کل سوریه تعمیم دهد می‌تواند مفید باشد اما با شناختی که از اقدامات اخیر آمریکا در سوریه داشته ایم ابهاماتی بوجود می‌آید. این نوع اقدامات باید قطع شود. ایران تمامیت ارضی سوریه، تسری آتش بس و امنیت در کل سوریه را دنبال می‌کند و این بحث نمی‌تواند به نقطه ای خاص محدود شود. برای نشستها باید توجه داشت که اگر واقعیت‌های میدانی به خوبی دیده نشود ممکن است به شکست منجر شود و حق حاکمیت مردم و تمامیت ارضی سوریه حتما باید مد نظر قرار گیرد و مردم و حاکمیت با این نوع نشستها موافقت داشته باشند.

قاسمی در خصوص تاریخ کمیسیون برجام گفت: این تاریخ معمولا مشخص است و مضوعات آن به بحثهای جلسات قبل باز می‌گردد.

با تاجیکستان اشتراکات بی‌نظیر داریم

وی در خصوص اختلافات اخیر بین تاجیکستان و ایران گفت: ایران و تاجیکستان دارای اشتراکات بسیاری هستند و نگاه مثبتی در ایران نسبت به تاجیکستان وجود دارد و تلاش ایران همواره افزایش روابط بوده، گهگاهی احساس می‌شود که کشورهای ثالث در روابط دو کشور با توجه به اشتراکات بی‌نظیر روابط سعی می‌کنند آن را تحت تاثیر اقدامات منفی خود قرار دهند.

قاسمی افزود: تلاش ما رفع سو تفاهماتی است که در دوشنبه نسبت به تهران بوجود آمده است و امیدواریم این تلاشهای ما نزد دولت تاجیکستان به نتیجه برسد.

استقبال از معاهده منع تسلیحات هسته‌ای

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص معاهده منع سلاح‌های هسته ای گفت: ما از این نوع نشستها و تفاهمات استقبال می‌کنیم و آن را گامی رو به جلو می‌دانیم و امیدواریم روزی شاهد خاورمیانه ای عاری از سلاح‌های هسته ای و کشتار جمعی باشیم که در حال حاضر چنین نیست. امیدواریم اقدامات آتی کمک کند که در منطقه و کل جهان شاهد این مسابقات تسلیحاتی نباشیم و به جهان فاقد تسلیحات هسته ای دست یابیم.

یک مقام روس به ایران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص درخواست اسرائیل برای دور ماندن مذاکرات آستانه از موضوع جنوب سوریه گفت: این اظهارات جدید نیست. جزییات مذاکرات روسیه و آمریکا هنوز مشخص نیست. تاریخ گواه است بسیاری از این مذاکرات بوده اما چون با واقعیات منطقه همخوانی ندارد با شکست روبرو شده البته امیدوارم این نشست از آن نوع نباشد.

وی افزود: درباره اینکه آیا آستانه و نیروهای مستشاری ایران در آن منطقه نباشند نمی‌توانم قضاوت نهایی را داشته باشم اما آستانه روند خود را دنبال می‌کند.

قاسمی همچنین گفت: با سفیر روسیه دیداری داشتم و صحبتهایی شد و امروز هم دیداری است و فردا یکی از مقامات روسیه به ایران می‌آید و صحبت‌ها ادامه دارد.

سخنگو درباره توافق روسیه و آمریکا و نگرانی از این موضوع گفت: هیچ تفاهمی بدون در نظر گرفتن واقعیتهای موجود در سوریه و منطقه تحقق نمی‌یابد.

حکم دادگاه کانادا قابل قبول نیست

وی در خصوص مذاکرات برای روابط ایران و کانادا گفت: آخرین تماس ظریف با همتای کانادایی پیش از انتخابات بود، هیات کانادایی را نیز پیش از انتخابات در تهران داشتیم و مذاکراتی صورت گرفت. قرار شد مذاکرات ادامه یابد و تاریخ جدیدی که احتمالا در اوتاوا خواهد بود مشخص خواهد شد و به این مذاکرات خوشبین هستیم. در این حوزه وزارت خارجه مسئول است و مذاکره کنندگان از وزارت خارجه هستند و در سطح مدیر کل نشست بعدی برگزار خواهد شد.

وی درباره مصادره اموال ایران از سوی کانادا گفت: اکر این مسایل نبود شاید نشست‌های کارشناسی می‌توانست به نتایج مشخص‌تری نایل شود و اینکه هنوز شاهد تفاهم نیستیم نشانگر این است که برخی مسایل لاینحل وجود دارد. حکم دادگاه خلاف موازین است و برای ما قابل قبول نیست و ما از طریق سیستم قضایی آن را دنبال کرده ایم و در حوزه روابط دوجانبه و برقراری روابط این نوع برخوردها لحاظ خواهد شد و امیدوارم که اقدامات نابجایی که در دولت قبلی صورت گرفت درباره روابط دو کشور و سلب مصونیت حاکمیت ایران بود با اقدامات دولت کانادا برداشته شود.

ایران از مرزهای خود دفاع می‌کند

سخنگو در خصوص شلیک راکت از ایران به پاکستان گفت: علیرغم سفر ظریف به پاکستان و تشکیل کمیته اما گهگاهی با حضور نیروهای تروریستی مواجه هستیم و ایران باید از مرزهای خود دفاع کند و در این خصوص بسیار جدی است. تشکیل کمیسیون با پاکستان را در آینده خواهیم داشت و در آن درباره چگونگی کنترل مرزها مذاکره خواهیم کرد.

وی درباره اتهام آلمان به ایران برای جاسوسی گفت: روابط ما با آلمان بسیار خوب است و گزارش‌ها الزاما درست نیست. نگاه ما در چارچوب عدم مداخله در امور کشورهاست و این سخن نابجایی است که خیلی قابل اعتنا نیست.

دشواری تفاهم بر نقاط کاهش تنش در سوریه

سخنگو در خصوص مذاکرات آستانه 5 گفت: روند آستانه و مذاکرات سه کشور دارای فراز و نشیبهایی است و تفاهم بر نقاط کاهش تنش کار ساده ای نیست و چنین انتظاری هم از گذشته نبوده که در هر جلسه گام‌های بلند برداریم. آستانه و مسئله سوریه و واقعیتهای پیچیده درون آن و بازیگران آن، اصل قضیه را دشوار می‌کند. تاریخ اجلاس کارشناسی بعدی که بسیار موثر است مشخص شده و در تهران است و باید منتظر بود و سختی کار را در نظر داشت.

موضع قاطع ایران در قبال همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق

قاسمی در خصوص رفراندوم اقلیم کردستان عراق گفت: موضع ایران درباره رفراندوم تغییر ناپذیر است. حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق برای ما بسیار جدی و مهم است و قابل مذاکره نیست. ما با همه اقوام، دولت مرکزی و سایر عشایر ارتباط داریم و می‌تواند ادامه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: حاکمیت ملی و یکپارچگی عراق به نفع همه ساکنان این کشور است و هرگونه تغییر می‌تواند این کشور را با هرج و مرج و بحران روبرو کند.

وی درباره روابط ایران و عراق گفت: روابط ما با عراق تنگاتنگ، گسترده و همه جانبه است.

واکنش قاسمی به اظهارات کی‌روش

وی درباره اظهارات کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان مبنی بر عدم دریافت پاداش رسیدن به جام جهانی از فیفا بدلیل تحریم‌ها ظالمانه گفت: وزارت خارجه اقدامات خود را در این حوزه ها در گذشته انجام داده و فکر می‌کنم چنین مشکلی وجود ندارد.

افزایش تنش به نفع منطقه نیست

سخنگو در خصوص اقدامات عربستان در منطقه گفت: نگاه ما به همسایگان یک نگاه مثبت بوده و هست و از ابتدای بحران تلاش ما این بوده که تنش را کاهش دهیم زیرا افزایش تنش به صلاح و نفع منطقه نیست و سیاست ما یک سیاست تعامل و دعوت به آرامش بوده است.

پرونده دیپلمات‌های ربوده شده مفتوح است

قاسمی درباره آخرین اقدامات برای پیگیری وضعیت دیپلمات‌های ربوده شده در اسرائیل گفت: این یک پرونده مفتوح است و وزارت خارجه آن را دنبال می‌کند.

وی در خصوص تشدید درگیرها در قره باغ گفت: درگیری مورد پسند و مصلحت هیچکس نیست. احساس می‌کنیم از خارج برخی به دنبال دمیدن بر این تنشها هستند.

ارسال نظر: