ایران بر از سرگیری مذاکرات برای حل مناقشه قبرس تاکید کرد

کدخبر: 2103162

سخنگوی وزارت خارجه گفت: راه حل نهایی معضل قدیمی قبرس باید بر اساس مبانی شناخته شده بین‌الملل و توافق طرفین بوده و ضمن احترام به تنوع فرهنگی جزیره، تامین کننده حقوق همه شهروندان باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله قبرس از ابتدا تا کنون بر اساس یک موضع اصولی و ثابت بوده و از یکپارچگی قبرس حمایت کرده است. در همین چارچوب، دوره اخیر و دوساله مذاکرات با علاقه و امید به ثمر بخش بودن، به دقت رصد شده و در فرصت‌های مقتضی ضمن شنیدن مواضع طرفین، دیدگاه‌های مشورتی به آنها ارائه شده است. پیشنهاد سال گذشته برای میزبانی مذاکرات در تهران در این چارچوب ارائه شد که مورد استقبال طرفین قرار گرفت.

قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از اهتمام دوساله رهبران طرفین، دبیرکل سازمان ملل و مقامات ارشد اتحادیه اروپایی، از پایان بی نتیجه مذاکرات کران مونتانو ابراز تاسف کرده و معتقد است توافقات طرفین در محورهای مختلف مورد مذاکره که طی دو سال گذشته بدست آمده، از ظرفیت کافی برای ادامه مذاکرات تا دستیابی به توافق کامل برخوردار است و نباید نادیده گرفته شود.

وی با یادآوری مسئولیت طرفین، خاطرنشان کرد: سه کشور ضامن و جامعه جهانی برای کمک به صلح و ثبات در منطقه از طریق ادامه تلاش برای دستیابی به توافق در مسئله قبرس، موکداً توصیه به ازسرگیری مذاکرات می‌کنند. راه حل نهایی این معضل قدیمی باید بر اساس مبانی شناخته شده بین‌الملل و توافق طرفین بوده و ضمن احترام به تنوع فرهنگی جزیره، تامین کننده حقوق همه شهروندان باشد. بدون تردید تعامل خلاقانه همه اطراف مسئله برای تاسیس یک ساختار سیاسی و امنیتی متناسب با تحولات روابط بین‌المللی موجب حل و فصل هرچه سریعتر مسئله خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر آمادگی ایران را برای کمک و ارائه مشورت اعلام و تاکید کرد: گفت‌وگو با معیار برد - برد، بهترین راه برای حل اینگونه مسائل است.

ارسال نظر: