گزارش «نسیم آنلاین»، از همه واکنش‌های "دولتی‌ها" به مصادره اموال بنیاد

دوباره مصادره میلیارد دلاری اموال ایرانیان؛ دوباره سکوت دیپلمات‌های ورزیده!

کدخبر: 2103275

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه ساختمان و دیگر اموال بنیاد علوی به دلیل رای مضحک دادگاه آمریکایی‌ها مبنی‌بر ارتباط ایران با حوادث ۱۱ سپتامبر به نفع بازماندگان قربانیان این حادثه مصادره شده است؛ حال این سوال مطرح است که آیا خبر این اقدام غیرقانونی به مسئولین دولتی نرسیده است؟

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »‌- محمدعلی جبرئیلی:: "بنیاد خیریه علوی در گذشته تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است و آمریکا تلاش دارد تا به این بهانه برج این بنیاد در نیویورک را توقیف کند." این جمله‌ای که بود "ایکل لوکارد"، دستیار دادستان کل آمریکا چند هفته پیش در کنفرانس خبری خود در آمریکا مطرح کرد.

خیابان پنجم منهتن،‌ ساختمان 650، دقیقا همان آدرسی است که گه گاهی "رینگ مبارزه" چشم قهوی‌ها با چشم آبی‌های مو طلایی شده است.

ساختمان بنیاد علوی در دهه 50 به دستور محمدرضا شاه مخلوع توسط شرکت مهندسی "جان وارنک" ساخته و به بهره‌برداری رسید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی،‌ ‌این ساختمان به مالکیت بنیاد مستضعفان درآمد تا ‌از طریق مشوق‌های مالی و معنوی ایجاد شده به منظور توسعه و حمایت از فرهنگ ایرانی_اسلامی و همینطور در جهت گسترش زبان فارسی در ایالات متحده قدم بردارد اما این آسمان خراش36 طبقه،‌ در چند سال اخیر بر معروفیت خود بیش از هر زمان دیگری افزوده است.

همه تلاش‌های آمریکا برای مصادره بنیاد علوی

بنیاد علوی که در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرده "هدف بنیاد ترویج تلاش‌های خیریه و بشردوستانه از طریق برنامه‌های آموزشی، مذهبی و فرهنگی است. بنیاد این کار را با ارائه کمک به سازمان‌های غیر انتفاعی در سازمان ملل که از هماهنگی بین مذهبی حمایت کرده و فرهنگ اسلامی و زبان، ادبیات و تمدن فارسی را ترویج می‌کنند، انجام می‌دهد." در سال 2009 توسط "راشل ارنفلد" رئیس "مرکز آمریکا برای دموکراسی" در نشریه "فوربس" متهم شد مدیران آن بین 25 تا 50 هزار دلار به بنیاد "خیریه کیلینتون" که هدفش را بالا بردن امنیت بهداشتی برای مردم سراسر جهان اعلام کرده کمک کرده‌؛ ادعای کمک بنیاد علوی به بنیاد خیریه کلینتون در شرایطی مطرح شد که در آمریکا نهادهای غیرانتفاعی از این دست مجبور به اعلام عمومی هویت اعانه دهندگان خود نیستند.

در ادامه همین سناریو پلیس نیویورک مدعی شد مأمورین اطلاعاتی ایران از طریق برخی سازمان‌ها و نهادها شامل بنیاد علوی حضور گسترده‌ای در آمریکا دارند؛ ادعایی که توسط بنیاد بی‌اساس خوانده شد و این بنیاد اعلام کرد: "بنیاد علوی هیچ پیوند رسمی یا غیر رسمی با دولت ایران و یا سازمان‌های اطلاعاتی ایران ندارد. ما با یافته‌های این گزارش مخالف هستیم و اعلام می‌کنیم که اتهامات مطرح شده در آن در رابطه با بنیاد کاملا نادرست است."

با وجود این اعلام نظر اما دادستانی نیویورک فرشید جاهدی مدیرعامل وقت بنیاد علوی را به از بین بردن مدارک لازم برای اثبات رابطه این بنیاد با بانک ملی ایران که در لیست تحریم های آمریکا قرار داشت، متهم و دستگیر کرد. متعاقب این امر قاضی دادگاه بدوی 16 سپتامبر 2013 حکمی علیه این بنیاد صادر کرد که بخش دوم آن هم در 28 مارس 2014 اعلام شد و طی آن رای به مصادره همه اموال بنیاد علوی داد.

‌تیم حقوقی بنیاد علوی در سال 2016 توانستند رای دادگاه را مبنی‌بر استقلال بیناد علوی از دولت ایران کسب نماید و لذا بر حسب همین ادله، حکم بلوکه شدن اموال این بنیاد از سوی دادگاه لغو شد.

آمریکایی‌ها که پیشین از توانسته‌ بودند با ادعای مضحک ارتباط ایران با حملات یازدهم سپتامبر و بمب‌گذاری علیه نیروهای آمریکایی در لبنان، مجوز دریافت غرامت از محل فروش این برج و دیگر اموال بنیاد علوی را برای بازماندگان قربانیان از دادگاه بگیرند این بار طی دادگاهی کاملا فرمایشی و سیاسی با رای هیات منصفه حکم مصادره اموال بنیاد علوی را در تاریخ 9 تیرماه 1396 گرفتند.

اکنون که به نظر می‌رسد ماجرای تلاش دنباله‌دار دولت آمریکا برای مصادر اموال بنیاد علوی به نتیجه رسیده و بعد از این دیگر خبری از اموال این بنیاد شامل ساختمان "650 خیابان پنجم" با ارزشی در حدود 800 میلیون الی یک میلیارد دلار به همراه چندین ساختمان عبادی فرهنگی دیگر و چندین هکتار زمین در ویرجینا، چهار مرکز آموزش‌های اسلامی در مریلند، کوئینز، هیوستون و کالیفرنیا نخواهیم شنید این سوال مطرح می‌شود که اقدام مسئولین دولت یازدهم برای جلوگیری از مصادره اموال ایران به بهانه مضحک ارتباط ایران با حملات یازده سپتامبر یا بمب‌گذاری علیه نیروهای آمریکا در لبنان آن هم بعد از اجرای برجام چه بوده است؟

همه واکنش‌های دولت به مصادره اموال بنیاد علوی

در بخش زیر نیم نگاهی به موضع‌گیری‌های رسمی و غیر رسمی مسئولین ارشد دولت یازدهم درباره مصادره ساختمان علوی می‌اندازیم.

با بررسی آرشیو اخبار سایت رسمی نهاد ریاست جمهوری،‌ مشخص می‌شود که هیچ واکنشی بعد از صدور حکم (9 تیر 96) تا به به امروز که نگارنده در حال تهیه این گزارش است نسبت به این مصادره میلیارد دلار از اموال مردم ایران توسط شخص رئیس جمهور نشده است.

همین‌طور در سایت شخصی حسن روحانی آخرین بروز رسانی به قبل از انتخابات ریاست جمهوری برمی‌گردد.

با بررسی توئیت های حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی از تاریخ 9 تیرماه 96 تا کنون هیچ گونه توئیتی نسبت به محکوم کردن این اقدام دولت آمریکا به رشته تحریر در نیامده است.

با نگاهی به آرشیو سایت رسمی معاون اول ریاست جمهوری هم هیچ‌گونه خبری مبنی بر محکوم کردن این اقدام غیرقانونی ایالات متحده امریکا مشاهده نمی‌شود.

در بررسی‌های توئیت‌های منتشر شده توسط وی هم مطلبی دال بر محکوم کردن مصادره اموال بنیاد علوی مطرح نشده است.

وزیر امور خارجه ایران نیز که در اکثر مواقع نسبت به اتفاقات سیاسی کشور در جهان واکنش نشان می‌دهد،‌ متاسفانه پس از مصادره اموال بنیاد علوی هیچ گونه اشاره‌ای به آن نکرده است.

حمید ابوطالبی معاونت سیاسی دفتر ریاست جمهوری که روزی قرار بود به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل مستقر شود و با کارشکنی آمریکایی‌ها از حضور در نمایندگی ایران در سازمان ملل باز ماند هم هیچ واکنشی نسبت به مصادره اموال ساختمان 36 طبقه بنیاد علوی نشان نداده است.

هدف از این گزارش نه نقد دولت است و نقد برجام و امثالهم، بلکه هدف فقط طرح یک پرسش ساده از مسئولین است و آن هم اینکه، چرا با وجود همکاری‌های فراوان دولت آقای روحانی با آمریکا و تلاش در جلب رضایت آنان و نیز وعده‌های انتخاباتی به ملت، مبنی بر رفع تحریم و آزادسازی اموال بلوکه کشور، هیچ واکنش رسمی یا غیررسمی از طرف مقامات مسئول ما نسبت به مصادره اموال بنیاد علوی با بهانه‌های مضحکی مانند ارتباط ایران با حوادث یازده سپتامبر انجام نشده است؟

ارسال نظر: