گزارش «نسیم آنلاین» از رکورد زنی قیمت پرطرفدار ترین ماده پروتئینی در مقابل چشمان دولتمردان؛

سکوت دولت در برابر مرغ ۸۵۰۰ تومانی!

کدخبر: 2103308

گرانی فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت و مرغ به پای ثابت خرید روزمره مردم تبدیل شده و در ماههای اخیر هم به اوج خود رسیده است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: گرانی فرآورده‌های پروتئینی از جمله گوشت و مرغ به پای ثابت خرید روزمره مردم تبدیل شده و در ماههای اخیر هم به اوج خود رسیده است. به گزارش «نسیم آنلاین»، بعد از اینکه دولت یازدهم از تابستان گذشته نتوانست برای ارزان شدن گوشت گوسفندی کاری انجام دهد و ستاد تنظیم بازار عملا در مدیریت بازار گوشت شکست خورد، قیمت مرغ هم که همواره در طول چهار سال گذشته با نوسان مواجه بوده طی هفته های اخیر به شدت با افزایش قیمت رو به رو شد تا به رکورد گران ترین قیمت خودش در دولت حسن روحانی دست پیدا کند.

در طول دو هفته گذشته قیمت گوشت از حدود 6500 تومان به نزدیک 8000 تومان رسیده و در دو روز اخیر 8000 تومان را هم رد کرده است. گزارشهای میدانی خبرنگار «نسیم آنلاین» از مرغ 8500 تومانی در بازار طی روزهای اخیر حکایت دارد.

این در حالی است که ماه مبارک رمضان به پایان رسیده و انتظار می‌رود که قیمت گوشت کاهش پیدا کند، اما امسال بر خلاف سالهای گذشته قیمت این ماده پروتئینی پر طرفدار در مسیر افزایش قرار گرفته است. پای صحبت مرغداران و فروشندگان مرغ هم که می نشینیم، کاهش عرضه را دلیل اصلی مرغ 8500 تومانی می دانند. مرغداران از چند ماه قبل نسبت به کاهش قیمت جوجه یک روزه گله‌مند بودند و اعلام می‌کردند که با این وضعیت قیمت جوجه، در آستانه ورشکستگی قرار می گیرند. در نهایت بی توجهی های دولت به درخواستهای مرغداران به کاهش جوجه ریزی و در نهایت کاهش عرضه مرغ انجامید تا به نوعی مرغ در بازار کمیاب شود.

گرانی مرغ برای ستاد تنظیم بازار طبیعی است!

در این بین ستاد تنظیم بازار که در دولت حسن روحانی در معاونت اجرایی رئیس جمهور تشکیل می شود مانند چهار سال گذشته عملکرد بسیار منفعلانه ای را در برابر گرانی مرغ از خود به نمایش گذاشته و حتی محسن بهرامی ارض اقدس مشاور محمد شریعتمداری که دبیری ستاد تنظیم بازار را هم بر عهده دارد اعلام کرده که گرانی مرغ طبیعی است.

آقای معاون اجرایی هم که در دوران انتخابات ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی را بر عهده داشت، در یک ماه و نیم اخیر که انتخابات به پایان رسیده است، از دسترس خارج شده و به نظر می‌رسد که در حال لابی کردن برای تشکیل کابینه دوازدهم است. برخی از اخبار حاکی از این است که محمد شریعتمداری که ریاست ستاد تنظیم بازار را هم بر عهده دارد در هفته‌های اخیر جلسه‌ای برای این ستاد تشکیل نداده تا همه چیز برای گرانی بی‌سابقه کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله مرغ و گوشت فراهم باشد. گرانی که حتی در گزارشهای اخیر بانک مرکزی هم به وضوح دیده می‌شود، ولی به نظر می رسد که برای مسئولان ستاد تنظیم بازار چندان مهم نیست. آخرین گزارشهای هفتگی بانک مرکزی از تغییرات قیمت کالاهای اساسی مردم حاکی از گران شدن 5 قلم از کالاهای مورد نیار مردم از جمله لبنیات، مرغ، سبزی، تخم مرغ و چای است.

دیگر نهاد ناظر بر گرانی‌ها یعنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم به گواه کارشناسان ضعیفترین عملکرد را در طول تاریخ فعالیت خود داشته به طوری که حتی در برابر گران فروشی آشکار قیمت پژو 2008 توسط گروه خودروسازی ایران خودرو و تخلفات این غول بزرگ خودروسازی سکوت کرده و تنها به یک مصاحبه در خصوص احتمال استرداد پول مردم توسط رئیس این سازمان بسنده کرده است.

رسانه های اطلاح طلب و حامی دولت هم که در سالهای فعالیت دولتهای نهم و دهم کوچکترین گرانی را تبدیل به تیتر اول خودشان می کردند ترجیح داده اند که سکوت کنند و با مطرح کردن برخی از مسائل حاشیه اذهان عمومی را گرانی های بی سابقه کالاهای اساسی از جمله مرغ 8500 تومانی منحرف کنند. باید دید در نهایت روند گرانی پرطرفدارترین ماده پروتئینی موجود در بازار در روزگاری که دست مردم به خریدن گوشت نمی رسد تا کی تداوم خواهد یافت؟

ارسال نظر: