شدیدترین سیلاب در بمپور و ایرانشهرسیستان و بلوچستان جاری شد

کدخبر: 2103350

محمد حاج رسولیها گفت:در اثر سیلاب در منطقه بمپور، ایرانشهر و مهرستان سیستان و بلوچستان حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در سد خیرآباد و ۳ میلیون مترمکعب در سد ماشکید مهار شده اما این سیل باعث خسارت‌هایی در منطقه و از بین رفتن چندین پل و جاده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حجم بارش‌های اخیر که به جاری شدن سیلاب منتهی شد، حدود 50 میلی‌متر در سیستان و بلوچستان و 35 میلی‌متر در استان‌های تهران و البرز ثبت شده است.

محمد حاج رسولیها در جمع مدیران ارشد آب کشور با اشاره به وقوع سیلاب‌هایی که طی ۴۸ ساعت گذشته در بخش هایی از کشور به وقوع پیوسته است، اظهار کرد: همه ساله در اواسط تیرماه در اثر بارش سیل آسای باران و خشک بودن بستر رودخانه‌ها، سیلاب های شدیدی به ویژه در شمال و شمال غرب کشور حادث می شود که مهم‌ترین نمونه‌های آن می توان به سیلاب نکا در استان مازندران و سیلاب شدید استان گلستان در سال‌های اخیر اشاره کرد.

وی، ادامه داد: شدیدترین بارش های ثبت شده بامداد روز جمعه در سیستان و بلوچستان حدود 50 میلی‌متر و در استان های تهران و البرز حدود ۳۰ تا ۳۵ میلی متر بوده که البته رقم بالایی نیست، اما متاسفانه باعث خسارت هایی در برخی نقاط ایجاد کرده است.

حاج رسولی ها با اشاره به پیش بینی این بارش ها از سه روز گذشته گفت: عمده نگرانی ها در تهران و البرز بود که شدیدترین سیلاب در بمپور و ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و منطقه کردان استان البرز با قدرت ۳۰ مترمکعب در ثانیه به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: در اثر سیلاب در منطقه بمپور، ایرانشهر و مهرستان سیستان و بلوچستان حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب آب در سد خیرآباد و ۳ میلیون مترمکعب در سد ماشکید مهار شده است، این سیل باعث خسارت‌هایی در منطقه و از بین رفتن چندین پل و جاده شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از تخریب یک خط آبرسانی و دو دکل برق در منطقه بمپور خبر داد و گفت: ستاد مدیریت بحران استان و اکیپ های وزارت نیرو در حال رسیدگی و رفع به این حوادث هستند.

حاج رسولیها در پایان تصریح کرد: بارش های ثبت شده در روزهای اخیر، حداکثر می تواند یک تا دو میلی متر در متوسط کشوری بارش ها تاثیر داشته باشد.

در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: عمده خسارت های سیلاب در بخش آب‌رسانی در منطقه بمپور گزارش شده و در این منطقه خط انتقال آب و تامین برق یک مجتمع آبرسانی تخریب شد، اما تا ساعت های پایانی دیشب این مشکل توسط اکیپ‌های امداد مرمت شده است.

"حمیدرضا جانباز" افزود: در بخش‌های دیگر سیستان و بلوچستان همچون ایرانشهر نیز خسارت‌هایی در اثر سیل به شبکه آبرسانی وارد شده که تا لحظه ارائه این گزارش توسط اکیپ‌های امداد در دست اقدام است. وی ادامه داد: دیروز در کرج نیز به دلیل وجود آب در مخازن روستایی و شهری مشکلی در تامین آب نداشتیم و فقط در یک روستا به دلیل تخریب خط، آبرسانی به صورت سیار انجام شد.

ارسال نظر: