انتقاد یک اقتصاددان اصلاح طلب از عملکرد طیب‌نیا در وزارت اقتصاد:

وزارت اقتصاد بعد از برجام هیچ کارنامه قابل قبولی ارائه نکرد/ طیب‌نیا کاره‌ای نبود تصمیمات اصلی را پاستور می‌گرفت!

کدخبر: 2103383

قلی یوسفی گفت: نمی‌توان در وزارتخانه در مورد یک فرد قضاوت کرد، تصمیمات اصلی در دولت گرفته می‌شود و وزیر تنها نقش اجراکننده برنامه‌ها را دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » دکتر محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این که نمی‌توان در وزارتخانه در مورد یک فرد قضاوت کرد گفت: تصمیمات اصلی در دولت گرفته می‌شود و وزیر تنها نقش اجراکننده برنامه‌ها را دارد.

وی افزود: در یک وزارتخانه فرد تصمیم گیرنده نیست و نمی‌تواند سیاست‌های خودش را پیاده‌سازی و اجرا کند.یوسفی با اشاره به عملکرد وزارت اقتصاد در طول چهار سال گذشته ادامه داد: مشکل اقتصاد ما این است که نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت از صادرات دارد که بخش‌های صنعتی و کشاورزی رونق داشته باشند، اما این وزارتخانه بعد از برجام هم کارنامه قابل قبولی نداشته است. یکی دیگر از مشکلاتی که در اقتصاد ما وجود دارد، نبود بازار برای محصولات تولیدی و حمایت نکردن از تولید است. اکنون نهادهایی که باید حامی تولید باشند و کنار آنها حرکت کنند از آنها سبقت گرفتند و به نحوی در مقابل تولید قرار دارند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که معضلات دیگری در بخش اقتصاد وجود دارد که باید رفع شود، گفت: بالا بودن نرخ سود بانکی باعث ادامه‌دار شدن رکود و دامن زدن به مشکلات شد و منابع پولی و بانکی را به سمت فعالیت‌های غیرتولیدی هدایت کرد. در این شرایط اقتصاد ایران با پیچیدگی‌هایی همراه می‌شود که بحران را بیشتر کرده و برای حل آن نیاز به یک جراحی عمیق است.

وی درباره وزیر اقتصاد دولت دوازدهم تصریح کرد: در مورد فرد نمی‌توان نظر داد به این دلیل که رئیس‌جمهور برنامه‌هایی را برای وزارتخانه در نظر دارد و مسلما هر کسی که بتواند برنامه این اقدامات را ارائه کند، می‌تواند بر صندلی وزیر اقتصاد تکیه بزند. اگر آقای طیب‌نیا بتواند این تصمیمات را قبول کند یا از کار اجرایی خسته نشده باشد شاید یکی از اعضای کابینه باشد که در این صورت پیش‌بینی بسیار سخت است.

ارسال نظر: