در گفتگو با «نسیم آنلاین» مطرح شد: سکوت رسانه های دولتی و حامی روحانی ادامه دارد

تعجب ۱۰ اقتصاددان و فعال اقتصادی به آمار اشتغالزایی دولت!

کدخبر: 2104037

بیش از سه هفته از گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بیکاری در فصل بهار امسال می‌گذرد، اما هنوز بخشی‌هایی از این گزارش مورد پذیرش جامعه اقتصادی کشور قرار نگرفته است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: بیش از سه هفته از گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بیکاری در فصل بهار امسال می‌گذرد، اما هنوز بخشی‌هایی از این گزارش مورد پذیرش جامعه اقتصادی کشور قرار نگرفته است. مهمترین بخشی که مورد نقد اقتصاددانان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است، اضافه شدن یک میلیون نفر به تعداد شاغلان در سه ماهه اول سال 96 است. براساس اعلام مرکز آمار تعداد شاغلان در نخستین فصل سال 96 نسبت به زمستان سال گذشته از 22 میلیون و 300 هزار نفر به 23 میلیون و 300 هزار نفر رسیده است! یعنی دولت حسن روحانی موفق شده که در عرض سه ماه یک میلیون شغل ایجاد کند! این آمار در هفته‌های اخیر به شدت مورد نقد کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفته و اکثر آن‌ها معتقدند که ایجاد این مقدار شغل در مدت زمان کوتاهی مانند سه ماه با شرایط رکود فعلی مسئله‌ای غیر ممکن است. جالب اینجاست که اگر ادعای مرکز آمار در خصوص ایجاد این مقدار یک میلیون شغل درست باشد، یک رکورد بی‌نظیر در تاریخ اشتغالزایی دنیا به وجود آمده که دولت روحانی باید به آن افتخار کند، اما جالب اینجاست که رسانه‌های حامی دولت حتی یک خط هم درباره ننوشتند و هیچ تاکید روی این دستاورد عجیب دولت یازدهم نداشتند. به نظر می‌رسد مرکز آمار با ادعای ایجاد یک میلیون شغل در 3 ماه کاری کرده که حتی حامیان دولت تدبیر و امید جرات دفاع کردن از آن را ندارند. « نسیم آنلاین » به همین بهانه به سراغ 10 اقتصاددان و فعال اقتصادی رفته و نظر آنها را در این زمینه جویا شده است. اکثر این اقتصاددانان و فعالان اقتصادی با دیده شک به این آمار نگاه کردند و تحقق ادعای مرکز آمار را بسیار سخت و تا زیادی غیر ممکن دانستند. مشروح صحبتهای آن‌ها در گفتگو با « نسیم آنلاین » به شرح زیر است:

آمار مرکز آمار در زندگی مردم دیده نمی‌شود

مهدی حنطه، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تهران در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: خروجی این اعدادی که دولت مشخص می کند باید خودش را در دیگر شاخص‌های اقتصادی نشان دهد وقتی ما در دیگر شاخص‌ها از جمله افزایش قدرت خرید مردم تغییر محسوس و حتی تغییر کمی را شاهد نیستیم، باید در این آمار و ارقام تردید کنیم!

وی افزود: در ادبیات اقتصادی اشتغال تعریف خودش را دارد، پایدار بودن و با کیفیت بودن از ویژگی‌های اشتغال است. ممکن است دولت اقداماتی را انجام داده باشد که ما آن ها را هم نفی نمی‌‌کنیم اما به نظرم آن چه که مدنظرشان است دو ویژگی اشتغال یعنی پایداری و کیفیت را ندارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: اگر بخواهیم ادعای دولت را اعتبارسنجی و راستی آزمایی کنیم، باید ببینیم که این اشتغال ها در چه حوزه‌هایی ایجاد شده است. باید شفاف سازی و راستی آزمایی شود تا مشخص شود مبانی آماری این ایجاد شغل کجاست؟ وقتی اشتغال ایجاد می‌شود باید به تبع آن برخی نشانه‌ها در جامعه دیده شود به طور مثال باید رکود کاهش یابد، تحرکی در اقتصاد ایجاد شود البته شاید در کوتاه مدت این آثار دیده نشود.

کسی در کشور انگیزه‌ای برای ایجاد شغل ندارد

حسین معروف، عضو اتاق بازرگانی هم در گفتگو با « نسیم آنلاین » گفت: یک میلیون شغل ایجاد نشده زیرا برای به دست آوردن یک پروانه کسب کلی دوندگی باید کرد و اصلا کسی علاقه ندارد در این کشور شغل ایجاد شود.

وی افزود: یک میلیون شغل در نتیجه یک حرکت اقتصادی است، وقتی حرکتی صورت نگرفته و کسب و کار تعطیل است چگونه شغل ایجاد شده است؟ این شاغلان کجا مشغول به کار شده‌اند؟

به جای ایجاد شغل تعدیل نیرو داشتیم

فرزانه خرمیان، دبیر انجمن لوله و اتصالات پی وی سی در گفتگو با « نسیم آنلاین » عنوان کرد: به صورت مستقیم 5 هزار نفر در صنعت ما مشغول به کار هستند، اما در این مدت ما نه تنها ایجاد اشتغال در صنعت را شاهد نبوده ایم، بلکه حتی می توان گفت اتفاقی دقیقا برعکس صورت گرفته و تعدیل نیرو هم داشته ایم. اضافه کردن نیرو را در هیچ جا را ندیده‌ام.

نباید این آمار را باور کرد

حیدر ذوالفقاری، رئیس اتحادیه پارافین در گفتگو با « نسیم آنلاین » گفت: نباید این آمار را باور کرد اصلا چنین چیزی صحت ندارد. شاید بتوان گفت یک میلیون از تعداد شاغلین کاسته شده اما افزایشی وجود نداشته و تعداد بیکاران افزایش یافته است.

غلامحسین بهمئی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: در حوزه کاری ما اگر نگوییم که از تعداد کارگران کاسته شده است بر تعداد آن ها هم افزوده نشده و نیرویی اضافه نگردیده است، حتی برخی از کارخانه ها نیروهای خود را کم کرده اند

فریدون نصیری، رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه در گفتگو با « نسیم آنلاین » گفت: مرکز آمار باید بگوید که در چه حوزه ای اشتغال ایجاد شده زیرا باید گفت در حوزه کسب و کار که شغلی ایجاد نشده است.

شواهد اقتصادی نشانی از ایجاد شغل ندارد

وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی به « نسیم آنلاین » گفت: در بهترین شرایط اقتصادی ایران که نرخ رشد بالای 6، 7 درصد بود و وضعیت اقتصاد هم در رونق قرار داشت ما توانستیم حداکثر 700 هزار شغل ایجاد کردیم ، با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور که در رکود کامل به سر می برد آماری که در رابطه با ایجاد شغل منتشر شده است با واقعیت های اقتصادی کشور هیچ گونه همخوانی ندارد.

وی افزود: هیچ کدام از شواهد اقتصادی نشان دهنده خروج از رکود و یا یک تغییرات ساختاری که موجب افزایش اشتغال به میزان آماری که اعلام شده است نیست.

مجید رضا حریری در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: من گزارشی را ندیده ام اما چنین چیزی امکان ندارد، اگر ایجاد این میزان شغل در سه ماه صحت داشته باشد وضعیت مملکت رونق بسیار زیادی پیدا می‌کرد.

وی افزود: برای رسیدن به 4 میلیون شغل در یک سال نیاز به یک نرخ رشد بالای 18 درصدی داریم.

مرکز آمار اشتباه محاسباتی داشته است

جمشید پژویان، اقتصاددان در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: چنان چه در این بخش‌ها رشد نداشته باشیم می توانیم بگوییم که این گزارش یک اشتباه آماری و محاسباتی بوده، بنابراین با توجه به این که در حال حاضر هیچ گونه رشدی در این بخش ها وجود نداشته و در رکود به سر می بریم بنده بعید می دانم که ظرف سه ماه یک میلیون شغل ایجاد شده باشد.

علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه خشکبار مشهد به « نسیم آنلاین » گفت: دولت در حوزه اشتغال می گوید من کار می کنم اما ما ندیده‌ایم. شعار زیاد می شنویم و بنده خودم در حال ایجاد مجتمعی هستم که از طریق آن 3500 نفر دارای شغل می شوند اما هیچ حمایتی ندیده ام و بروکراسی های اداری نیز موجب شده تا یک سال و نیم دوندگی های فراوانی داشته باشم.

ارسال نظر: