به نقل از بی بی سی

رای مثبت سنا به آغاز بحث درباره لغو قانون بیمه درمانی اوباما

کدخبر: 2104107

چند عضو سنا که پیش از این با بحث درباره لایحه جایگزین جمهوریخواهان برای اوباما کِر مخالف بودند در نهایت به نفع بحث درباره آن رای دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از بی بی سی، مجلس سنای آمریکا به شروع بحث درباره لایحه مراقبت های بهداشتی جدید جمهوری خواهان به منظور لغو قانون بزرگی که در دوره باراک اوباما، رئیس جمهور قبلی آمریکا، تصویب شده بود گام برداشته است.

چندین عضو جمهوری خواه سنا که قبلا با جنبه هایی از این طرح مخالفت کرده بودند در لحظات آخر با تجدید نظر به نفع بحث درباره آن رای دادند.

این رای که موفقیتی قابل توجه برای جمهوری خواهان تلقی می شود با 51 رای در مقابل 50 رای تصویب شد. سنا 100 کرسی دارد اما رای برنده را مایک پنس، معاون رئیس جمهور، انداخت که براساس مقررات می تواند در مواردی که طرح ها 50-50 گره می خورد رای دهد.

تلاش های قبلی برای لغو و جایگزینی قانون موسوم به "اوباما کر" که بیمه درمانی را برای همگان اجباری می کرد در هفته های اخیر به دلیل اختلاف میان جمهوری خواهان پیش نرفته بود اما در نهایت با فشار رهبران حزب از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهور یک گام به واقعیت نزدیک تر شد.

لغو و جایگزینی این قانون یکی از شعارهای مهم انتخاباتی ترامپ بود.

او پیش از این رای گیری به سناتورهای جمهوری خواه در مورد پیامدهای عدم تصویب طرح تازه برای جایگزینی اوباماکر هشدار داده بود.

جان مک‌کین سناتور اهل آریزونا که اخیرا پس از تشخیص سرطان مغز در خانه مشغول استراحت بوده برای دادن رای مثبت به این طرح روز سه شنبه به واشنگتن سفر کرد.

مجموعا فقط دو جمهوری خواه به طرح رای منفی دادند. کلیه 48 سناتور حزب دمکرات هم به آن "نه" گفتند.

دموکرات ها خواهان اصلاح و بهبود اوباماکر هستند و به شدت با لغو یا جایگزینی آن مخالفند.

هرچند اوباماکر در زمان تصویب و در سال های نخست در میان اکثریت آمریکایی ها محبوبیت نداشت اما نظرسنجی ها نشان می دهد که اکنون اکثریت مردم با لغو آن مخالفند.

دونالد ترامپ بعد از این رای گیری در توییتی از سناتور مکین به خاطر انداختن "رای حیاتی" در حمایت از طرح تشکر کرد.

او نوشت: "به همه جمهوری خواهان تبریک می گویم. ما اکنون می توانیم به همه آمریکایی ها مراقبت های عالی بهداشتی عرضه کنیم."

جمهوری خواهان اوباماکر را دخالت دولت در بخش خصوصی می دانند و با طرح های جدید قصد دارند به شدت از بودجه بخش بهداشتی بکاهند.

انتظار می رود مصوبه نهایی برای لغو یا جایگزینی اوباماکر ظرف چند هفته آینده به رای گذاشته شود. آینده چنین مصوبه ای معلوم نیست.

طرحی مشابه چند هفته پیش در مجلس نمایندگان که آن هم در کنترل جمهوری خواهان است علیرغم مخالفت کامل دمکرات ها تصویب شده بود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: