دیدار مالکی و پوتین با محوریت کردستان عراق/ مسکو خیال بغداد را از بابت موضعش راحت کرد

کدخبر: 2104115

مسئله همه پرسی استقلال کردستان عراق یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات پوتین و المالکی بود و مقامات بغداد از مواضع درست روسیه در این باره اطمینان حاصل کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» امروز در تحلیلی نوشته است: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز گذشته "نوری المالکی" معاون رئیس جمهوری عراق را به حضور پذیرفت.

این دیدار از آن جهت اهمیت خاصی پیدا می کند که منطقه خودمختار کردستان عراق قصد دارد در پاییز سال جاری از بغداد اعلام استقلال کند و وظیفه روسیه در این رابطه آن است تا تمام تلاش خود را بکار بندد تا مانع از آن شود این مسئله به مناقشه تازه‌ای در خاورمیانه تبدیل گردد که می تواند کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و ایران را درگیر کند.

المالکی یکی از شخصیت کلیدی در عرصه سیاست عراق بشمار می رود که مسائل امنیتی نه تنها عراق، بلکه کل خاورمیانه به آن بستگی دارد. از سال 2006 الی 2014 که المالکی سمت نخست وزیری عراق را برعهده داشت، بغداد و مسکو چندین قرارداد مهم نظامی با یکدیگر امضاء کردند.

معاون رئیس جمهوری عراق در آستانه سفر خود به مسکو اعلام کرد که مایل است تا روسیه حضور سیاسی و نظامی خویش در عراق را گسترش دهد. ولادیمیر پوتین نیز در آغاز مذاکرات خود با المالکی گفت: «در جهت گیری همکاریهای اقتصادی کارهای زیادی باید انجام شود. ولی در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی، روسیه بسیار فعالانه به دولت عراق کمک کرده و خواهد کرد.»

به نوشته این روزنامه، همکاریهای نظامی بین روسیه و عراق دارای جهت گیری است تاثیر زیادی در جهت تامین امنیت منطقه خاورمیانه دارد و آن همکاری با منطقه خودمختار کردستان است که رهبر آن "مسعود بارزانی" همواره مایل است تا مذاکرات مستقلی از بغداد، با مقامات مسکو داشته باشد.

"بنیامین پوپوف" مدیر مرکز مشارکت تمدنها در دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقد است: «هر نوع تلاس برای ارسال سلاح برای کردها بلافاصله با واکنش منفی چهار کشور مهم منطقه خاورمیانه، یعنی عراق، سوریه، ترکیه و ایران مواجه می شود. در شرایط کنونی وضعیت از این جهت وخیم تر شده است که مقامات کردستان عراق قصد دارند در تاریخ 25 سپتامبر همه پرسی برای اعلام استقلال از بغداد برگزار کنند. بدین ترتیب مقامات اربیل بعد از سالها روابط نسبتا مسالمات آمیز با دولت مرکزی عراق، قصد دارند بطور یکجانبه این مسئله را حل کنند. البته این تصمیم گیری ممکن است نقشه خاورمیانه را بطور کامل تغییر دهد.»

این کارشناس روس افزود: «بدین ترتیب خط مشی روسیه در این مسئله بر اساس این ضرب المثل است: ده سال مذاکره بهتر از یک سال جنگ است. روسیه تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا مانع از آن شود که برگزاری این همه پرسی منجر به مناقشه تازه ای در خاورمیانه شود که بسیار خطرناک بوده و می تواند کشورهای عراق، سوریه، ترکیه و ایران را دچار مشکلات جدی کند.»

همه پرسی کردستان خاورمیانه را در معرض خطر قرار می‌دهد

اقوام کرد در مناطق مرزی کشورهای ترکیه، سوریه، عراق و ایران زندگی می کنند و همه این کشورها نگرانی جدی از افزایش رشد تمایلات جدایی طلبانه در میان کردها دارند، البته این مشکل در ترکیه به مراتب شدیدتر و در جمهوری اسلامی ایران از سایرین بسیار کمتر است. ولی برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق می تواند موج تازه ای از تمایلات جدایی طلبانه در میان کردها را بوجود آورد که باعث بی ثباتی بیش از پیش اوضاع در کل منطقه خاورمیانه شود.

منابع خبری «گازیتا.رو» نزدیک به مذاکرات روسیه و عراق بر این عقیده هستند که بین مقامات مسکو و بغداد درک مشترکی در این رابطه وجود دارد و روسیه همواره تنها تحت شرایط خاصی به منطقه خودمختار کردستان عراق سلاح ارسال کرده است. به گفته این مقام که نامش فاش نشده، روسیه تنها بعد از توافق با دولت مرکزی عراق دست به چنین اقدامی زده و مایل نیست که به این دلیل، روابطش با بغداد تیره شود.

مسکو برخورد محتاطانه‌ای با کردستان عراق دارد

"یلنا سوپونینا" کارشناس ارشد موسسه شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه گفته است: «کردها علاقه زیادی به خرید سلاحهای روسیه دارند و در عین حال بر استقلال خویش از دولت مرکزی عراق نیز اصرار دارند. بدین ترتیب مقامات مسکو به خوبی این مسئله درک می کنند که باید به گونه ای رفتار کنند که موازنه بین همه نیروهای سیاسی در عراق حفظ شود.»

این کارشناس می افزاید:«روسیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان، از نظریه برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق حمایت نکرده و وزارت امور خارجه روسیه بطور رسمی این مسئله را اعلام نموده، این در حالی است که مسکو یکی از شرکای کلیدی هر دو طرف، یعنی بغداد و اربیل تلقی می شود. البته برگزاری همه پرسی به خودی خود هم به منزله خارج شدن کردستان از ترکیب کشور عراق نیست. چرا که امروزه کمتر کسی خواستار چنین روند اوضاعی است.»

"سرگئی لاوروف به تازگی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی کردزبان «رووداو» ( Rudaw ) تاکید کرد که مسکو امیدوار است تصمیم گیری نهایی در مورد نتیجه همه پرسی مربوط به اعلام استقلال منطقه خودمختار کردستان عراق، بر اساس ارزیابی همه عواقب چنین تصمیمی باشد، از جمله این واقعیت که مسئله کردستان بسیار گسترده تر از عراق امروزی است و این مسئله می تواند بر اوضاع برخی کشورهای همسایه نیز تاثیر بگذارد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: