سناتور «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا:

برای پاره‌کردن برجام به همراهی متحدان نیاز داریم

کدخبر: 2104228

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با بیان اینکه اجرای سفت و بخت توافق هسته‌ای با ایران، احتمالا با نقض آن از سوی تهران مواجه شود، خاطرنشان کرد که واشنگتن برای پاره کردن این توافق، به همراهی متحدان نیاز دارد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سناتور «باب کورکر» رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگو با «واشنگتن‌پست»، اعلام کرد، طرح تحریمی علیه ایران و روسیه با حذف بخش کره‌شمالی خیلی زود در سنا تصویب خواهد شد و ما بعدا در خصوص تحریم‌های کره‌شمالی با مجلس نمایندگان مذاکره خواهیم کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه به اتفاق آرا طرح تحریم های ایران، روسیه و کره‌شمالی را با 419 رای موافق در مقابل سه رای مخالف تصویب کرد.

سناتور کورکر به رویکرد آمریکا درقبال توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و مدعی شد: «از روزی که توافق (بین ایران و شش قدرت جهانی) حاصل شد ما تمام اهرم‌های فشار و نفوذ خود را از دست دادیم.»

وی افزود، ایران توافق هسته‌ای را اجرا می‌کند فقط برخی تخلفات فنی انجام می دهد و گاهی هم آن را به طور کامل اجرا می‌کند.

کورکر با اشاره به طرح تحریمی تازه علیه فعالیت‌های ایران در کنگره، مدعی شد: «توافق هسته‌ای با ایران محور سیاست باراک اوباما( رئیس‌جمهور سابق) در خاورمیانه بود و این زمینه‍ساز مشکلات فراوانی در منطقه شده است که ما اکنون داریم تلاش می‌کنیم (با اقدامات کنونی) تعادل را بازگردانیم. بنابراین ما با این فعالیت‌ها مقابله می‌کنیم.»

رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا همچنین گفت که زمانی می‌توان توافق هسته‌ای را پاره کرد که کشورهای متحد با ما در این زمینه همراه باشند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 از منتقدان سرسخت توافق دولت اوباما با ایران بود و گفته بود اگر به قدرت برسد این توافق را پاره خواهد کرد.

ترامپ در مارس 2016 در نشست آیپک( لابی اسرائیل در آمریکا) گفته بود:‌ «نخستین اولویت من پاره کردن این توافق فاجعه‌بار با ایران است.»

باب کورکر در بخش دیگری از این مصاحبه اضافه کرده است که می‌بایست توافق هسته‌ای را به صورت سفت و سخت اجرا کرد و ایران اکنون موظف است آن را اجرا کند. می‌دانم اکنون ما خواهان دسترسی به تاسیسات مختلفی در ایران هستیم.

سناتور باب کورکر می گوید درصورتی که ایران اجازه دسترسی به این تاسیسات را ندهد انگاه فرصت لازم فراهم خواهد شد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تاکید کرده است، آنچه شما می‌خواهید این است که ایران توافق هسته‌ای را به هم بزند. آمریکا نباید برهم زننده توافق هسته‌ای باشد چرا که ما به متحدانمان نیاز داریم.

طبق گفته سناتور کورکر، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا خواهان مذاکره برای پایان دادن به غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داده است که نباید بدون برنامه و راهبردی مشخص در صدد لغو توافق هسته‌ای بود که چرا مشکل تازه‌ای را برای آمریکا ایجاد کند.

باب کورکر گفته است: «این توافق می‌بایست از نو مورد مذاکره قرار بگیرد، چه زمانی باید این کار را انجام داد، زمانی که می‌توانید نتیجه مشخص راهبردی از آن به دست آورد و متحدان خودمان را نیز همراه داشته باشیم. اگر ما توافق هسته‌ای را خیلی سفت و سخت اجرا کنیم و خواستار همکاری (ایران) بشویم، احتمالا این ایران است که به آن پایبند نخواهد بود، آنگاه آن‌ها هستند که توافق را برهم زده‌اند.»

منبع: تسنیم

ارسال نظر: