به نقل از پایگاه خبری روزنامه رأی الیوم

آمریکا قطر را به حمایت از مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر متهم کرد

کدخبر: 2104766

رئیس کمیته فرعی امور خارجه کنگره آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا یک مسئول قطری را به حمایت مالی از مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر متهم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از پایگاه خبری روزنامه رأی الیوم، «الیانا رز لیتینن» با بیان اینکه یک مسئول قطری، از خالد شیخ محمد از سرکرده های القاعده و مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر حمایت مالی کرده است، افزود: واشنگتن معتقد است که نباید وجود پایگاه نظامی آمریکا در قطر به عنوان توجیهی برای چشم پوشی از سیاست های دوحه در زمینه تروریسم باشد.

وی در مورد بحران به وجود آمده در روابط بین کشورهای عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر گفت: معروف است که قطر محیط مناسبی برای حمایت از تروریسم است و گزارش ها حاکی از حمایت این کشور از سازمان تروریستی خارجی است، علاوه بر این دوحه از برخی گروه های افراطی در سوریه حمایت می کند.

رز لیتینن ادامه داد: قطر به صورت عنلی به رهبران حماس، طالبان و شماری از افرادی که توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحت تعقیب بودند، پناه داده است.

این نماینده کنگره آمریکا تصریح کرد: حداقل یک مسئول قطری (بدون اینکه از او نام ببرد) از مغز متفکر حملات ۱۱ سپتامبر حمایت ملی کرده است، سپس خلیفه محمد که توسط آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل به خاطر حمایت از القاعده به عنوان تروریست شناخته می شود، به صورت غیابی توسط بحرین محاکمه شد و قطر وی را بعدها بازداشت کرده و ۶ ماه بعد آزاد کردند و او به صورت علنی توسط دوحه حمایت می شود.

وی عنوان کرد: آیا در حال حاضر کسی می تواند بگوید خلیفه محمد مشغول چه فعالیتی است؟ او در فعالیت های تروریستی سال ۲۰۱۲ نقش داشت و اخیرا ادعا شده است که وی از تروریسم در عراق و سوریه حمایت می کند.

وی به گزارش وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۱۵ در مورد تروریسم اشاره کرد و گفت: سازمان ها و افرادی در داخل قطر همچنان از حامیان مالی گروه های تروریستی افراطی به ویژه گروه های منطقه ای وابسته به القاعده مثل جبهه النصره هستند.

رز لیتینن گفت: هیچ عذر و بهانه ای برای پناه دادن به تروریست ها و گروه های حامی آنها وجود ندارد و ما نباید اجازه دهیم از پایگاه هوایی به عنوان ابزاری برای این نوع رفتارها و عدم پاسخگویی مناسب به آن استفاده شود، دوحه باید رفتار فعلی خود را تغییر دهد و اگر دست به چنین اقدامی نزند، در زمینه از دست دادن همکاری ما در پایگاه هوایی ریسک کرده است.

منبع: مهر

ارسال نظر: