رئیس کل اسبق بانک مرکزی:

معوقات بانکی ۱۹درصد و ترازنامه بانک‌ها منفی شده است

کدخبر: 2105175

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با ابراز نگرانی از ترازنامه فعلی بانک‌ها گفت: برای مقابله با چنین وضعیتی دولت باید جسارت و قدرت داشته باشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » طهماسب مظاهری در رابطه با علت ترازنامه منفی بانک‌ها گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. دلیل اول آن بحث معوقات بانکی است که اکنون طبق آمار غیررسمی 19 درصد است.

مظاهری در مورد دلایل این حجم از معوقات بانکی که رقم بالایی در اقتصاد است گفت: دلیل اول عدم نظارت بانک‌ها نسبت به کسانی است که تسهیلات از آنها گرفته‌اند و در این رابطه نظارت کمی وجود دارد تا مشتری‌ها وام‌ها را در جای خود مصرف کنند و بازپرداخت انجام دهند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی عامل دوم معوقات بانکی را شرایط اقتصادی نامناسب کشور دانست که در طول سال‌های گذشته با سیاست‌های اشتباه بر کشور حاکم شده و فضای رکود را در اقتصاد کشور به وجود آورده است و گفت: تعدادی از افرادی که وام گرفته‌اند به نیت سرمایه‌گذاری و ایجاد تولید بوده است تا بتوانند از منافع و سود آن وام خود را بازپرداخت کنند، اما شرایط رکودی که اکنون حاکم است فضای کسب و کار و رونق در آن را از آنها دور کرده است و در نتیجه آنها نتوانستند تعهدات خود را به بانک‌ها بپردازند.

وی دلیل سوم معوقات بانکی را تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری توسط دولت به بانک‌ها دانست و به رادیو اقتصاد گفت: در دولت سابق نیز این موضوع وجود داشته است، بدون این که اعتباری از مشتری دریافت شود به آنها وام پرداخت می‌شده و مشتری طلب‌کارانه به بانک‌ها رجوع می‌کرده و اگر بانک‌ها در پرداخت آن همکاری نمی‌کردند دستگاه دولتی به مقابله با آن می‌پرداخته است.

مظاهری دلیل دیگر ترازنامه منفی را که در دولت فعلی شکل گرفته است و رئیس کل بانک مرکزی نیز به آن اذعان دارد افزایش سود علی‌الحساب دانست و افزود: زمانی که سود پرداختی به مشتریان با سود دریافتی از تسهیلات اعطایی به آنها متوازن نباشد چنین وضعیتی به وجود می‌آید.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به طبعات چنین وضعیتی در اقتصاد کشور گفت: هرچه سریعتر دولت باید جسارت و قدرت مقابله با چنین شرایطی را در خود ایجاد کند، چرا که این امکان وجود دارد، بانک‌ها نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتری‌ها عمل کنند که این شرایط نگران کننده خواهد بود و برای مقابله با آن باید عزم جدی وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: