رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین»:

متعجم چرا دولت روحانی قانون مالیات بر خانه‌های خالی را اجرا نمی‌کند!

کدخبر: 2105265

عدم اراده دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب تیرماه ۱۳۹۴ از یک سو دولت را از درآمدهای حاصله از آن محروم می‌کند و از سوی دیگر وضعیت عرضه و تقاضای بازار مسکن همچنان نامطلوب باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با «نسیم آنلاین» با بیان اینکه در اغلب کشورهای دنیا، مالیات بر خانه‌های خالی اعمال می‌شود، گفت: عدم اراده دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب تیرماه 1394 از یک سو دولت را از درآمدهای حاصله از آن محروم می‌کند و از سوی دیگر وضعیت عرضه و تقاضای بازار مسکن همچنان نامطلوب باقی خواهد ماند.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص بر زمین ماندن اجرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی مصوب تیرماه 1394 گفت: متعجم چرا برای اجرای قانون اراده‌ای از سوی دولت وجود ندارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم اجرا قانون مالیات بر خانه‌های خالی توسط دولت در ادامه گفت: براساس آخرین برآوردهای مرکز آمار، بیش از 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد که سهم شهر تهران از این تعداد، نزدیک به 500 هزار واحد مسکونی خالی است. وی با بیان اینکه کمتر جایی از دنیا، این تعداد از خانه‌های خالی بدون مالیات وجود دارد، افزود: در اغلب کشورهای دنیا مالیات بر خانه‌های خالی اعمال می‌شود. بنا به گفته این نماینده مجلس امیدواریم انگیزه و اراده‌ای در دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان کشور شکل بگیرد تا با اجرای قانون مالیات بر واحد‌های مسکونی خالی از طرفی درآمدی برای دولت حاصل شود و از طرف دیگر این تعداد خانه خالی وارد بازار مسکن شوند و به صورت خرید، فروش،رهن و اجاره در اختیار مردم قرار بگیرند تا در نهایت وضعیت عرضه و تقاضا بازار مسکن بهبود پیدا کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند در کنار راههای دیگر نظیر تسهیلات بانکی ارزان قیمت، مالیات بر ارزش افزوده، قیمت مناسب مصالح، بهسازی واحدهای مسکونی فرسوده و موارد دیگری از این دست در کاهش قیمت تمام شده مسکن نقش تاثیرگذاری ایفا کند. نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به صرف هزینه‌های مالی و زمانی برای قانون نویسی اظهار داشت: اجرا نشدن قانون توسط دستگاه‌های اجرایی به این معنا است که مجلس وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام نداده است. بنابراین از یک سو دولت با زیر پا گذاشتن قانون مالیات بر خانه‌های خالی و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی با کوتاهی در امر نظارت بر اجرای قانون، مقصر هستند. وی با بیان اینکه اگر دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی در قانون نقصی می‌بینند امکان اصلاح وجود دارد،گفت: ما همچنان منتظریم که دولت این قانون را اجرا کند و در صورت نواقص احتمالی قانون به اصلاح آن بپردازیم. رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان تاکید کرد: به عنوان رئیس کمیسیون عمران و عضوی از این کمیسیون تخصصی در مورد قانون مالیات بر خانه‌های خالی، پیگیری اجرای آن در الویت و در دستور کار قرار داده می‌شود.

ارسال نظر: