بانک مرکزی ۱۴۶۰ روز ۸۴ هزار میلیارد پول چاپ کرد!

سیف بی‌انضباط‌ترین رئیس کل بانک مرکزی تاریخ/ دولت یازدهم در ۴۴ ماه گذشته بیشتر از کل ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، پول چاپ کرد!

کدخبر: 2106851

با وجود تمسخر دولت قبل از سوی مسئولان دولت یازدهم بابت چاپ بی‌رویه پول پرقدرت و افزایش پایه پولی، دولت فعلی گوی سبقت را در این زمینه ربوده است.

به گزارش «نود اقتصادی» بر اساس گزارش بانک مرکزی، در پایان تیر ۱۳۹۲ حجم پایه پولی کشور ۹۵ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان بود که به منزله ۸۰ هزار میلیارد تومان چاپ پول پرقدرت در ۸ سال عمر دولت‌های نهم و دهم (پایان تیر ۱۳۸۴ تا پایان تیر ۱۳۹۲) بود.

لازم به ذکر است که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از این رقم، مربوط به خط اعتباری مسکن مهر بود زیرا دولت قبل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد تا صرف ساخت مسکن مهر شود. این مسئله بارها از سوی مسئولان دولت فعلی مورد انتقاد واقع شده است.

با این حال بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در ۴۴ ماه عمر دولت یازدهم (ابتدای مرداد ۱۳۹۲ تا پایان اسفند ۱۳۹۵) بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان پول پرقدرت چاپ شده است.

به عبارتی دولت یازدهم در همین ۴۴ ماه بیشتر از کل ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، پول چاپ کرده است.

در مذمت چاپ پول بهتر است به سخنان پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم رجوع کنیم که در ابتدای مسئولیتش در بانک مرکزی در سال ۱۳۹۲ به تمسخر دولت قبل پرداخت و گفت:‌ هیچ کشوری با چاپ پول نتوانسته اقتصاد خود را رونق دهد.

از آنجا که ولی‌الله سیف از ابتدای دولت یازدهم عهده‌دار سمت بانک مرکزی شد، می‌توان گفت ولی‌الله سیف بدترین عملکرد را در تاریخ بانک مرکزی ایران و در میان سایر روسای بانک مرکزی در زمینه چاپ پول داشته است؛ چرا که همه روسای کل بانک مرکزی قبل از سیف، مجموعا کمتر از ۹۶ هزار میلیارد تومان پول چاپ کردند اما سیف یک‌تنه در کمتر از ۴ سال، ۸۴ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرد و در اختیار دولت قرار داد تا صرف مخارجش کند.

جالب آن که دیگر از ناحیه مقامات و مسئولان دولت یازدهم و بانک مرکزی، انتقادی نسبت به افزایش پایه پولی در دولت قبل صورت نمی‌گیرد.

ارسال نظر: