یک اقتصاددان از بیشتر شدن شکاف و نابرابری در جامعه طی سالهای فعالیت دولت روحانی می‌گوید

فقر در دولت یازدهم بیشتر شد

کدخبر: 2106965

شقاقی شهری گفت: طبق اعلام بانک جهانی، رتبه فساد ایران در سال ۹۰ در پایه ۱۲۰ قرار داشت که در سال ۹۵ به ۱۳۱ رسید. این آمارها هم نشان‌دهنده شکاف و نابرابری در جامعه است.

به گزارش «نسیم آنلاین» ، وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره وعده رئیس جمهور پیرامون ریشه‌کن کردن فقر مطلق اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال 90، ضریب جینی 0.36 بود که این رقم در سال گذشته به 0.39 رسید و سهم 10درصد ثروتمند جامعه نسبت به فقیرترین در سال 90، 11.09 بود که در سال 95 به 12.78افزایش یافت. همچنین سهم 20 درصد ثروتمند جامعه نسبت به فقیرترین در سال 90 حدود 6.78 بود که در سال 95 به 7.9رسید و این ارقام همگی نشان می‌دهد میزان فقر در جامعه بیشتر شده و توزیع عادلانه درآمد صورت نگرفته است .

وی افزود: طبق اعلام بانک جهانی، رتبه فساد ایران در سال 90 در پایه 120 قرار داشت که در سال 95 به 131 رسید. این آمارها هم نشان‌دهنده شکاف و نابرابری در جامعه است .

شقاقی شهری با بیان این‌که برخی سازمان‌های بین‌المللی فقر مطلق را حداقل‌هایی برای زنده ماندن در نظر می‌گیرند، گفت: به نظر می‌رسد یک فرد برای زنده ماندن نیاز به خوراک، پوشاک و سرپناه دارد و این سه موضوع برای هر فرد حدود 500هزار تومان هزینه دارد. اگر یک خانواده چهار نفره را در نظر بگیریم باید ماهانه دومیلیون تومان درآمد داشته باشند تا بتوانند حداقل‌ها را برای خود تهیه کنند .

این کارشناس اقتصادی با ارائه راهکاری برای از بین بردن فقر مطلق تصریح کرد: یکی از راه‌های از بین بردن فقر، ایجاد اشتغال است که رکود چندساله اقتصادی مانع چنین هدفی شده است. در چنین شرایطی چانه‌زنی برای کاهش دستمزد به دلیل مازاد نیروی کار به‌وجود می‌آید که درآمد خانوارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

وی با بیان این‌که از بین بردن رکود می‌تواند نقش بسزایی در از بین بردن فقر مطلق داشته باشد، افزود: دولت در چند سال اخیر تمرکز خود را روی کاهش تورم گذاشت و از این پس باید رکود را از بین ببرد تا فضا برای ایجاد اشتغال باز شود. همچنین بهبود فضای کسب و کار می‌تواند در ریشه‌کن کردن فقر مطلق تاثیر زیادی داشته باشد .

ارسال نظر: