رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک مطرح کرد

فعالیت ٢٥٦ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور/ تشکیل یک میلیون پرونده مشاوره ژنتیک

کدخبر: 2114310

رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: ٢٥٦ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور توسط پزشکان دوره دیده اداره می‌شوند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مینو رفیعی رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها گفت: امروزه با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی و بهداشتی به دنبال پیشگیری از بیماریهای عفونی و رعایت بهداشت فردی و بهبود تغذیه، بیماریهای ارثی- ژنتیکی و معلولیتهای ناشی از آن بخش قابل توجهی از بیماریها را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر الگوی آینده کشورها انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری است. وی تصریح کرد: سالیانه کودکان معلول بسیاری در کشور ما متولد می شود و عواملی چون درصد بالای ازدواجهای فامیلی، شیوع بالای بیماری های خونی ارثی مثل تالاسمی، عدم آگاهی مردم دربارۀ پیشگیری از بسیاری از بیماریها و ناتوانائیها و ... در بروز آن ها نقش دارند. و نیمی از موارد معلولیتهای مختلف مانند نابینایی ها، ناشنوایی ها و موارد عقب ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می شوند. رفیعی ادامه داد: علاوه بر اهداف علمی ،دو اتفاق در این کنگره ازجمله بزرگداشت بیستمین سال ارایه خدمات مشاوره ژنتیک به جامعه توسط سازمان بهزیستی . ورود به فعالیتهای پیشگیری از معلولیتها بدلیل آ نکه یک ماموریت مهم سازمان بهزیستی بود از سال ٧٤ در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم شروع شده بود لیکن شروع برنامه تخصصی پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک از سال ٧٦ آ غاز شد و ادامه یافت و ارتقا پیدا کرد به گونه ای که امروز ٢٥٦ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور داریم که توسط پزشکان دوره دیده (دوره هایی که توسط سازمان بهزیستی و به کمک اساتید برنامه ریزی و اجرا می شود) اداره می شوند.

وی افزود: در طول این بیست سال بیش از یک میلیون پرونده تشکیل شده و مشاوره ژنتیک ارایه شده است. رئیس این سمینار افزود: اتفاق مهم دوم تصویب قانونی برای اجباری شدن غربالگری زوجین پیش از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج هایی است که نسبت به بقیه خطر بیشتری برای تولد فرزند با مشکل ژنتیکی دارند. وی گفت: این قانون در برنامه ششم توسعه با پیشنهاد سازمان بهزیستی و همت محسنی بندپی و تصویب مجلس گنجانده شده است. گفتنی است ششمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت ها 10 و 11 آبان ماه 96 در سالن همایش های رازی برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: