«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل افغانستان:

پیروی ترامپ از بوش در افغانستان

کدخبر: 2128793

سیاستی که در خصوص افغانستان در دوران باراک اوباما اتخاذ شد، بر اساس خروج نیروهای ناتو و آمریکا از این کشور بنا شده بود. ترامپ تمامی راهبردهای اوباما در افغانستان را رد کرد.

«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل افغانستان با اشاره به تغییر راهبرد ابلاغی کاخ‌سفید در افغانستان عنوان کرد: سیاستی که (آمریکا) در خصوص افغانستان در دوران باراک اوباما اتخاذ شد، بر اساس خروج نیروهای ناتو و آمریکا از این کشور بنا شده بود.

در حاشیه این سیاست‌ها ترامپ تمامی راهبردهای اوباما در افغانستان را رد کرد و زمانی که وی و تیم او روی کار آمدند، در مقایسه با اوباما دارای تجربیات بسیار زیادی برای حضور یا ادامه سناریو در افغانستان بودند. از این جهت اوباما در پرونده افغانستان در جایگاه ضعف قرار گرفت.

حضور ترامپ و پس از آن انتخاب «جیمز متیس» به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده بیانگر این است که واشنگتن به دنبال ورود تمام قد در پرونده افغانستان است. به عبارت دیگر باید بگوییم که استراتژی ایالات متحده و سخنان اخیر وزیر دفاع این کشور مدلی از احیای سیاست‌های بوش پسر را به نمایش می‌گذارد. از این منظر ایالات متحده تا حدی به سمت نظریه هند و افغانستان متمایل شده و به دنبال هدف قرار دادن منشاء تروریسم یعنی پاکستان است.

زمانی که وزیر دفاع ایالات متحده اعلام می‌کند مستشاران بیشتری روانه افغانستان می‌کند و در صورت مشاهده هرگونه وضعیت خطرناک (اعم از تهدید انفرادی یا جمعی) وارد عمل خواهند شد، معنایش این است که آمریکا در حال بازگشت به سیاست «بوش پسر» در افغانستان است. چراکه بوش در آن زمان رسماً اعلام کرده بود که هر تحرک مشکوکی را مورد هجمه سخت قرار خواهد داد، و ترامپ در حالت فعلی دنباله‌روی این سیاست شده است.

در مورد اینکه طالبان در برابر چنین برخوردهایی چه عکس‌العملی از خود نشان خواهد داد نیز، بدون تردید طالبان در مراحل اولیه وارد جنگ با ایالات متحده خواهد شد اما هدف آن احیای «امارت اسلامی» نیست بلکه آنها به دنبال ورود به مذاکرات صلح با دست پر هستند. از جهتی دیگر باید توجه داشته باشیم که سیاست جدید ایالات متحده در درجه اول پاکستان را هدف قرار خواهد داد تا بتوان با به راه انداختن کارزار جدید، طالبان را وارد مذاکرات صلح با دولت افغانستان کند. حتی به نظر می‌رسد که واشنگتن زمینه‌هایی برای ورود طالبان به ساختار قدرت افغانستان چیده است که از این جهت سناریوی پیش‌رو، تشدید جنگ با طالبان و نهایتاً ورود آنها به مذاکرات صلح ارزیابی می‌شود.

حجم ویدیو: 9.22M | مدت زمان ویدیو: 00:02:54 دانلود ویدیو
ارسال نظر: