اندیشکده بلفر:

اعمال فشار آمریکا به ایران در موضوع موشکی، برای مجبور کردن ایران به خروج از برجام

کدخبر: 2130199

رئیس جمهور ترامپ اخیرا اعلام کرد که حاضر به تصدیق تعهد ایران نسبت به توافق هسته‌ای نیست. درست برخلاف اعترافات مقامات دولت وی طی چند ماه اخیر که همه مهر تایید بر رفتار متعهدانه ایران در قبال برجام زدند.

اندیشکده آمریکایی بلفر به نقل از یادداشت «وندی شرمن» -از اعضای تیم مذاکره‌کننده آمریکا در جریان برجام- در روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت:

رئیس جمهور ترامپ اخیرا اعلام کرد که حاضر به تصدیق تعهد ایران نسبت به توافق هسته‌ای نیست. درست برخلاف اعترافات مقامات دولت وی طی چند ماه اخیر که همه مهر تایید بر رفتار متعهدانه ایران در قبال برجام زدند. همچنین، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، طی دو سال اخیر، ۸ گزارش در مورد تصدیق سلامت رفتار ایران در قبال توافق هسته‌ای منتشر کرده است.

اینکه ترامپ مدعی است که زیاده‌خواهی و پیشروی ایران در منطقه، نقض برجام است درست نیست. ما با اقدامات و رویکرد ایران در منطقه مخالفیم اما آن اقدامات به برجام ربطی ندارد.تا آنجایی که من خبر دارم، ترامپ پس از عدم تایید پایبندی ایران، از کنگره که دارای اکثریت جمهوریخواه است خواسته تا به احیای تحریم‌ها که به زعم وی می‌تواند موجب لغو توافق‌ هسته‌ای (می) شود دست نزند و به جای آن، به سمت اعمال تحریم‌هایی از جنس خارج از چارچوب برجام برود تا بدینوسیله ایران را تحت فشار، مجبور به خروج از برجام نماید و از آن طرف، بهانه هم به دست دیگر امضاءکنندگان توافق ندهد.

صراحتا بگویم که هر گونه (چنین) اقدام (ی) بدین شکل، شکست کمر یک توافق بسیار خوب است. اگر ترامپ زیر میز توافق بزند، شکاف بزرگی بین آمریکا و اروپایی‌ها ایجاد خواهد کرد و ایران، روسیه و چین قدرت خواهند گرفت. هر گونه اقدام (غیر عقلانی) مغایر با عقلانیت، آمریکا را به طرف انزوا خواهد برد. شروع‌کننده کارشکنی، متهم اصلی خواهد بود. اگر زیر میز بازی بزنیم،‌ حرفمان (آمریکا) در هیچ کجا خریدار نخواهد داشت و آن وقت باید برای آرام نگاه‌داشتن کره شمالی وقتی به سراغ چینی‌ها می‌رویم، آنها اصلا توجهی به ما نخواهند کرد چرا که در انزوا هستیم و قدرتی نداریم. از سوی دیگر، اگر ایران به طور منطقی در پاسخ به کارشکنی آمریکا به سراغ سلاح هسته‌ای برود، با یک معضل بسیار بزرگ روبرو خواهیم شد.

به نظر بعید می‌رسد که جمهوریخواهان کنگره به سمت تحریم ایران بروند. انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ نزدیک است و این اقدام می‌تواند، آتش به رای‌هایشان بزند. دموکرات‌ها به خوبی بر علیه جنگ‌طلبی آنها تبلیغ خواهند کرد. وقتی همه مقامات ارشد ما صراحتا به پایبند بودن ایران به برجام اذعان می‌کنند، دیگر چه کاریست (چرا) که این کشور را تحریک کرده و عملا «امنیت ملی» آن چیزی که ترامپ مدام دم از آن می‌زند را به خطر بیاندازیم؟

حجم ویدیو: 10.01M | مدت زمان ویدیو: 00:02:57 دانلود ویدیو
ارسال نظر: