رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور:

رشته‌های دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان‌ها متناسب با اقلیم مناطق نیست

کدخبر: 2137443

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت : متأسفانه رشته‌هایی که در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان‌ها دایر شده متناسب با شرایط و اقلیم مناطق نیست.

به گزارش ایسنا، ناصر شمس در نشستی خبری در بندرعباس، افزود: وقتی به استان‌های کشور نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که به شهرهای مرزی توجه نشده است؛ به‌طور مثال در استان هرمزگان فقط سه مجموعه دانشگاهی علمی کاربردی داریم درحالی‌که می‌توانستیم خیلی بیشتر از این مجموعه‌های دانشگاهی تأسیس کنیم!

وی با بیان اینکه متأسفانه رشته‌هایی که دایر شده متناسب با شرایط و اقلیم آن منطقه نیست درحالی‌که بسیاری از رشته‌ها می‌توان دایر کرد که متناسب با اقلیم هرمزگان باشد، تصریح کرد: یک از اولویت هایمان این است که این رشته‌های موردنیاز در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم که به‌طور حتم نیازمند پروسه ارتباطات با بخش‌های مختلف از جمله بخش صنایع، دستگاه‌های اجرایی و افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت است.

شمس با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در شرایط فعلی مشکل اشتغال را برطرف کنیم، نیازمند توسعه ارتباطات و ایجاد رشته‌های متناسب با اقلیم هر استان است، اضافه کرد: این اقدام با نشستن در تهران و برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته در هرمزگان عملی نمی‌شود بلکه قطعاً باید با کمک خود مدیران استانی انجام شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه این انتظار می‌رود که رسانه‌ها کمک کرده و در شناسایی این مجموعه به مردم همراه باشند، عنوان کرد: دانشجویان باید در صنایع فعالیت کرده و به بازدید بروند و مسیر صنعت گران به دانشگاه باز شود زیرا اگر این اتفاق بیافتد، می‌توان به تولید ایجاد رشته‌های جدید متناسب با شرایط هر استان امیدوار بود و ارتباط صنعت با دانشگاه توسعه و از ظرفیت دانشگاه بهره بیشتری برده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه معتقدم اگر فنی و حرفه‌ای را در مجموعه کشور توسعه دهیم، می‌تواند به کمک توسعه اشتغال و ظرفیت تولید بیاید، افزود: در استان هرمزگان در بخش دریا و کشتیرانی می‌توانیم گام‌های بلندی برداریم و با ورود صنایعی مثل نفت و دریا در هرمزگان می‌توان به ایجاد رشته‌های مرتبط با همکاری در این زمینه امیدوار بود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد:تصمیم نداریم به سمت تحصیلات تکمیلی حرکت کنیم و هدفمان توسعه کارشناسی رشته‌های دانشگاه و تأکیدمان بر رشته‌های کاردانی خواهد بود زیرا افراد بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار خواهند شد و ادامه تحصیل نمی‌دهند.

وی تصریح کرد: در بحث آب‌وخاک و دریا امتیازاتی مانند وجود خاویار و بحث شیلات که بسیار گسترده است، دامداری و آبزیان هم بحث بسیار مهم است و در این حوزه‌ها کار خواهیم کرد و رشته‌های موردنیاز براساس اقلیم در وزارت علوم خواهیم برد و تصویب خواهیم کرد .

شمس در پایان گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای قدیمی‌ترین دانشگاه کشور است ولی از آنجاکه تا پیش از این زیرمجموعه آموزش‌وپرورش بوده است، تفکیک جنسیتی انجام‌شده اما سعی بر توسعه دانشگاه برای دانشگاه پسرانه و دخترانه داریم زیرا خیلی مناسب نیست که تمرکز برای پسران یا دختران به‌صورت فردی باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: