رئیس شورای شهر تهران در جلسه امروز این شورا مطرح کرد

اظهارنظر فقهی محسن هاشمی درباره بی‌حجابی!

کدخبر: 2172983

محسن هاشمی در جلسه شورای شهر تهران: اگر مساله الزامی بودن حجاب مورد بررسی قرار گیرد و با انجام نظر سنجی های علمی وصحیح مشخص شود که چه میزان موافقت وجود دارد یا آثار اخلاقی و حد یقف پوشش ومسایل اخلاقی در جامعه در صورت عدم الزامی بودن حجاب روشن گردد شاید مخالفین حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدید نظر کنند.

نطق محسن هاشمی در شروع جلسه امروز شورا

نقش کرسی های آزاد اندیشی دربررسی موضوع الزامی بودن حجاب می تواند راهگشا باشد

مساله الزامی بودن حجاب، موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود، پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند، اکنون بخشی از آنان دچار تردید و برخی مخالف شده اند؟

البته برخورد با بی حجابی بیش از آنکه مساله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است، بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.

اما از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب بعنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال 1362 قانون آن مورد تصویب قرار گرفت و مورد حمایت اکثریت جامعه واقع شد

اکنون دو نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد، نخست متدینینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی شود و بدحجابی و بی حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالفین اجباری شدن حجاب است که اخیرا در قالب های نظیر دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود بصورت وسیع کرده اند.

مساله الزامی بودن حجاب یک مساله اجتماعی است، و مسایل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی وچند وجهی هستند پس نمی توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.

به نظر می رسد مواضع و رویکردهای اخیر موافقان ومخالفان حجاب اجباری ، نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است در حالیکه جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوع باید بصورت علمی مورد بررسی قرار گیرد

البته در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز باید جوانب شرعی ، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه بخصوص نسل جوان نسبت به احکام دینی نگردد.

نیاز ما در شرایط کنونی تلاش در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی وفرهنگی موجود در جامعه است نه تعمیق و دامن زدن به آن.

حجم ویدیو: 18.40M | مدت زمان ویدیو: 00:02:16 دانلود ویدیو
ارسال نظر: