آغاز ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در آذربایجان غربی

کدخبر: 2195977

هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان "نشان خواجه نصیر الدین طوسی" در سطح دانشگاههای آذربایجان غربی در ارومیه برگزار می شود .

به گزارش ایسنا، امین رستم زاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی و دبیر علمی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در جلسه کمیته علمی و اجرایی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشگاههای آذربایجان‌غربی گفت: ثبت نام از گروههای دانشجویی این دوره از مسابقات از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۶ اردیبهشت ادامه خواهد داشت .

رییس سازمان دانشجویان آذربایجان غربی التزام به اخلاق علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار ، پرهیز از ورود در نزاع های غیر علمی و مجادلات روزمره و مرسوم، اهتمام به روزآمدی و کارایی مباحث، نقل ها و منابع، اهتمام به واقعی بودن دفاع از موضوعات (در حد امکان) از خط مشی مسابقات اعلام کرد .

وی افزود:دانشجویان دانشگاههای سراسری، پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی و... می توانند با تشکیل تیم های چهار نفره نسبت به ثبت نام و شرکت در مسابقات اقدام نمایند .

رستم زاده گفت:این مسابقات با همکاری دانشگاه های ارومیه و آزاد، پیام نور، فنی و حرفه ای، فرهنگیان، علمی کاربردی و مشارکت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر برگزار می شود .

وی گفت: مسابقات در سطح دانشگاهی بصورت داخلی و در سطح استانی بصورت نموداری حذفی در دانشگاه ارومیه و در سطح منطقه ای و کشوری نیز در مهر و آبان سالجاری در دانشگاههای تهران برگزار خواهد شد و تیم های برنده فینالیست دانشگاههای استان به مسابقات منطقه ای و سپس در صورت موفقیت به مرحله کشوری راه خواهد یافت که شبکه‌های سراسری از جمله شبکه ۴ سیما همانند دوره‌های گذشته مسابقات را پوشش گزارشی داده و بصورت کامل منتخب مناظرات را پخش می‌کند .

دبیر علمی مسابقات گفت: هر مناظره حداقل از ۳ نفر متخصص و هیات علمی دانشگاه بعنوان داوری که هیچگونه اظهار نظر شفاهی در حین مسابقات نمی کنند و یک نفر رییس جلسه و نیز با حضور عضو ۴ نفره تیمی دانشجویی و سرپرستی یک نفر هیات علمی هر تیم برگزار می شود .

دبیر علمی چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی استان گفت: طی مصوبه شورای هماهنگی فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی دانشگاههای کشور مقرر شده تا ۵ سال جهاد دانشگاهی بعنوان مبدع و متولی این مسابقات پروتکل اجرایی این مسابقات را با مشارکت دانشگاهها و نهادها در سطح دانشگاههای کشور برگزار کند .

رستم‌زاده اظهار کرد:مناظره درلغت به معنای نظر انداختن در موضوع مشخص از سوی طرفین و بحث با همدیگر درباره جوهر و حقیقت موضوع که طرفین دیالوگی را با استناد و استدلال و ارائه برهان پیش می برند تا فضیلت اندیشه خود را بر دیگری نشان دهند؛ است .

وی گفت:مناظره در موضوعات با رعایت اخلاق آن در واقع به تولید محتوایی می انجامد که ژرفای حقیقت را هر چه بیشتر متجلی می نماید .

معاون جهاددانشگاهی آذربایجان غربی اظهار کرد: جدال احسن در دین اسلام وجهه ای اساسی و ابزاری کارآمد در زدودن باطل از حق و رفع شبهه های مطروحه از تفکرات انحرافی و فاسد بوده است .

رستم زاده گفت: بستر رشد فکری و ذهنی مردم جامعه و اغنای پردازش فکری آنان با نهادینه و توسعه فرهنگ تفکر عمیق عام مردم جامعه مهیا می شود و مناظره اصولی و غیر غرض ورزانه بهترین وسیله تحقق این مهم و بصیرت بخشی و فهوا بخشی ذهنی مردمان یک جامعه است

این مدرس و پژوهشگر حقوق دانشگاه گفت: مردم یک جامعه هر چقدر از عمق فکری کمتر برخوردار باشند تحت تاثیر صورت موضوعات سیرت و چشم انداز واقعی‌تر و جوهری‌تر را به باد فراموشی در لحظه تصمیم گیری و تحلیل می‌سپارند و این عدم سیرت بینی و نداشتن بصیرت رخنه‌گاه اصلی نفوذ یاس و ناامیدی و نداشتن چشم انداز واقعی است لذا در بستر ابزارهایی همانند مناظره فرهنگ تفکر عمیق و سیرت بینی در اندیشه مردم یک جامعه نهادینه می‌شود .

وی با اشاره به تعریف بزرگان از مناظره از جمله شمس‌الدین آملی صاحب نفایس النفوس خاطر نشان کرد: مناظره از منظرایشان "نظراست به بصیرت از جانب مستدل به وسایل در نسبت واقعه میان دو چیز از برای اظهار صواب که تاکید ایشان بر نظر انداختن توام با بصیرت و استدلال برای تجلی حقیقت است " .

رستم زاده گفت: نباید جدل را با مناظره یکسان دانست همانطورکه در مباحث فقهی و حقوقی و مناظرات اسلامی طرف مقابل مناظره خصم تلقی نمی‌شود و بلکه یاوری است که در واقع به کمک گفتگو در کشف حقیقت مجهول سعی علمی ذهنی صورت می‌پذیرد و ابو علی سینا دانشمند برجسته ایران نیز در منطق الشفاء تصریح دارد "مناظره از سنخ مجادله نیست و مجادله اخص از مناظره استً و اساساً در مجادله، حق و باطل بودن مطرح نیست در حالیکه در مناظره هدف صرفاً اثبات، کشف و ظهور حق و حقیقت و بطلان باطل بر مبنای منطق صداقت صحبت و برهان عقلی و یا نقلی است .

این استاد دانشگاه گفت: اسلام تاکید دارد مناظره باید از اغراض شخصی و احساسات و تعصبات جاهلانه پیراسته شده و به جدل منجر نشود .

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نظرات مختلف اساتید در خصوص لزوم نقد و نقادی خاطر نشان ساخت: شهید مطهری همیشه تاکید می‌کرد مطالعه کردن موضوعی و تخصصی و جمع آوری نظریات مختلف ویژگی نقادی را در ذهن انسان بارورتر می‌کند برخلاف مطالعات پراکنده متفرق سطحی که حفظ کردن بدون تحلیل را جایگزین خلاقیت می‌نماید و در مناظره زمینه‌ای برای طرح نظرات مختلف و متفاوت با عمق متناسب با بحث پیش می‌آید که منجر به ارتقاء قدرت تحلیل و فعالیت ذهنی مردم جامعه می‌شود .

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه رهنمودهای مقام معظم رهبری بهترین نسخه و منبع برای طراحی و تدوین رویدادهای اصیل اثرگذار فرهنگی دانشجویی است خاطرنشان ساخت: باید بصورت علمی و واکاوانه این فرمایشات را احصاء دسته بندی کرده و برنامه ریزی علمی و عملی برای آن صورت پذیرد .

رستم زاده در خاتمه خاطرنشان ساخت: جهاددانشگاهی با الهام از آموزه‌های مقام معظم رهبری به طراحی تدوین و اجرای مسابقات ملی مناظره دانشجویان نموده و درصدد است تامناظره هایی با هدف التزام به اخلاق علمی، پرهیز از ورود به نزاع های غیر علمی در میان نسل جوان و نخبه کشور با اهتمام به روز آمدی و کارآمدی مباحث اجرا نماید .

دانشجویان علاقمند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر می توانند به دفتر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی به آدرس ارومیه، خیابان شهید بهشتی، انتهای کوی منصور افشار، ساختمان جهاد دانشگاهی مراجعه و یا با شماره ۳۳۴۴۴۰۷۰ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: