بهزیستی در هفته‌ای که گذشت؛

۸۵ درصد کودکان مراکز بهزیستی بدسرپرست‎ هستند/ چه سرنوشتی در انتظار سربازان معتاد است؟

کدخبر: 2213422

مهم‌ترین اخبار و رویدادهای سازمان بهزیستی کشور را از ۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد ماه را با یک کلیک در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان بهزیستی کشور در هفته ای که گذشت شاهد رویدادهایی بود که در این بسته خبری به آن می پردازیم.

وقوع ۳ هزار کودک آزاری در سال گذشته به تایید اورژانس اجتماعی رسید

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر یکی از 19 کارگروه تقسیم کار ملی، کارگروه مختص آسیب های کودکان و نوجوانان است.

مسعودی فرید افزود: در سال گذشته 3 هزار مورد کودک آزاری به تایید اورژانس اجتماعی کشور رسیده است و در مجموع 8 درصد تماس های مردمی با این مجموعه مربوط به موارد وقوع کودک آزاری در نقاط مختلف است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی توان گفت که این آمار قطعی است و احتمال بیشتر بودن تعداد کودک آزاری ها وجود دارد؛ زیرا مصادیق مختلف کودک آزاری در نقاط مختلف و فرهنگ های محلی در سایر نقاط کشور متفاوت است.

وی در ادامه تصریح کرد: متن کارگروه ویژه آسیب های کودکان و نوجوانان با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در این کارگروه معضل کودک آزاری نیز به طور ویژه مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد.

شدیدترین نوع کودک آزاری ها ناشی از اعتیاد است

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: با توجه به رشد اعتیاد در کشور، این معضل رابطه مستقیمی با وقوع انواع کودک آزاری در نقاط مختلف کشور دارد و این مطلب در پرونده های مختلف کودک آزاری قابل اثبات است.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس آمارها و همچنین آخرین گزارش های اورژانس اجتماعی کشور، امروزه شدیدترین نوع کودک آزاری ها ناشی از اعتیاد کسانی است که کودکان را به طرق مختلف مورد اذیت و آزار قرار می دهند و این افراد یا شامل والدین کودک و یا دیگر افرادی می شود که به نوعی کودک را می شناسند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر کودک آزاری در همه نقاط دنیا، یکی از آسیب هایی است که باید در اولویت بررسی قرار گیرد. این امر ناشی از ناتوان بودن کودک در مقوله دفاع از خود بوده و در کشور ما نیز از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.

مهر تایید بهزیستی بر آمار 10 هزار نفری دانش آموزان معتاد در کشور

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: طرح نماد یک طرح ائتلافی است و با مشارکت نهادهایی چون آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، سازمان بهزیستی کشور، قوه قضائیه و سایر دستگاه ها در مدارس کشور برای پیشگیری از اعتیاد و درمان دانش آموزان معتاد پس از شناسایی به اجرا درآمد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: آمار 10 هزار نفری دانش آموزان معتاد در کشور که از سوی آموزش و پرورش اعلام شده است، صحت دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور در اجرای طرح «نماد» در بخش تدوین و تهیه بسته های روانشناسی و مددکاری پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان و درمان مواردی که بضاعت مالی ندارند و یا بی سرپرست هستند، مشارکت دارد.

85 درصد کودکان مراکز بهزیستی بدسرپرست‎ هستند

محمد نفریه مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار، در حال حاضر 85 درصد کودکانی که در مراکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می شوند را کودکان بدسرپرست تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه قانون قبلی رسیدگی به فرزندان بی سرپرست، مربوط به سال 1353 بود، افزود: این قانون با گذشت زمان و گسترش برخی از آسیب های اجتماعی، ضرورت انجام برخی از اصلاحات و ایجاد تغییرات، به ویژه در بحث رسیدگی به امور کودکان بدسرپرست را نمودار کرد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سازمان بهزیستی کشور و قوه قضائیه در سال 1383، از طریق دولت لایحه ای را تحت عنوان «حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست» به مجلس شورای اسلامی فرستادند.

چه سرنوشتی در انتظار سربازان معتاد است؟

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: یکی از طرح هایی که در قالب رویکرد اجتماع محور از طرف سازمان بهزیستی کشور در سربازخانه ها و اماکن نظامی اجرا می شود، طرح پیشگیری از اعتیاد و راه اندازی کارزار رسانه ای در این خصوص است.

وی در ادامه تصریح کرد: بسته های آموزشی و ارائه سی دی هایی با محتوای پیشگیری از اعتیاد به سرباز ها که جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور در محیط پادگان را تشکیل می دهد و توزیع آن در میان سربازان از جمله اقداماتی است که سازمان بهزیستی کشور برای پیشگیری از اعتیاد در سربازخانه ها اجرا می کند.

عباسی یادآور شد: اگر در جریان اجرای طرح های پیشگیری از اعتیاد در سربازخانه ها سربازی مبتلا به اعتیاد شناسایی شود، برای طی کردن سیر درمانی با صلاحدید مدیران پادگان به مرخصی می رود و خدمات درمانی مورد نیاز را دریافت می کنند. در واقع بسته به نوع درمان و شدت اعتیاد سربازانی که مبتلا به اعتیاد شناسایی می شوند، مرخصی مورد نیاز برای آنها تعیین شده و سربازان فوق تحت درمان قرار می گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: