در گزیده اخبار سیاسی ۲۱ خرداد بخوانید؛

تایید حکم متهمان حمله به مجلس/تشریح دادگاه تلگرام/پیام آبکی نتانیاهو و ...

کدخبر: 2218795

۲۱ توصیه مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاه، مشخصات و محل‌های مناسب برای برگزاری تجمعات، اظهارات سردار سلیمانی درباره دخالت سعودی‌ها در انتخابات لبنان، تایید حکم اعدام هشت نفر از متهمان حمله به مجلس و حرم امام راحل در دیوان عالی کشور، پیام ادعایی نتانیاهو به ایران برای کمک به حل مشکل کمبود آب، ارسال پرونده «پزشک تبریزی» به شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور، تشریح جلسه دادگاه «فیلترینگ تلگرام» و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دو شنبه، بیست و یکم خرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، به مناسبت دیدار رمضانی اساتید دانشگاه با رهبرانقلاب اسلامی، ۲۱ توصیه مقام معظم رهبری به اساتید دانشگاه را براساس بیانات ایشان در سالهای ۹۱ تا ۹۶ منتشر شد.

گام اول برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی

دولت با تعیین محل‌هایی برای برگزاری تجمعات قانونی یک گام به اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی نزدیک شد؛ اصلی که تصریح می‌کند که تشکیل‏ اجتماعات‏ و راهپیمایی‏‌ها، بدون‏ حمل‏ سلاح‏، به‏ شرط آن‏ که‏ مخل‏ به‏ مبانی‏ اسلام‏ نباشد، آزاد است.

در این راستا در جلسه عصر یکشنبه هیات وزیران مشخصات و محل‌های مناسب برای برگزاری تجمعات تعیین شد و برای این امر ورزشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع در کلانشهر تهران مشخص شدند.

سردار سلیمانی درباره دخالت سعودی‌ها در انتخابات لبنان گفت: عربستان سعودی در مدت کوتاهی ۲۰۰ میلیون دلار صرف انتخابات لبنان کرد، اما حزب‌الله لبنان پیروز شد، انتخابات اخیر لبنان یک رفراندوم بود. فرمانده سپاه قدس افزود: کسانی که ناشیانه و نادانسته تحلیل‌های غلط می‌کنند باید بدانند که این انتخابات در شرایطی صورت گرفت که همه حزب‌الله را در دخالت در امور سوریه، لبنان، عراق، یمن و منطقه متهم می‌کنند.

تعامل با شرق برای تقابل احتمالی با غرب

تعامل با شرق به عنوان رویکرد تحقق منافع ملی در سیاست خارجی و کم‌اثر کردن اقدامات تحریمی آمریکا علیه ایران، مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا، پررنگ کردن نقش ایران در سازمان همکاری شانگهای، استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایران در کنار کشورهای شرقی و توسعه بازرگانی از طریق راه ترانزیت ایران به خصوص ایجاد جاده ابریشم از اهداف سفر سه‌روزه رئیس‌جمهور به چین بود که تلاش شد در دیدارهای دوجانبه روحانی با سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تحقق یابد.

رییس‌جمهور چین با تاکید بر ادامه پایبندی پکن به اجرای کامل برجام، گفت: چین آماده است تا روابط دوجانبه خود با ایران را توسعه دهد. شی جین پینگ اظهار داشت: روابط ایران و چین پتانسیل توسعه و تعمیق بیشتر را دارد. پکن آماده است تا به طور مشترک روابط استراتژیک جامع میان چین و ایران را افزایش دهد.

همچنین تحلیلگر مسائل شرق آسیا با اشاره به برگزاری اجلاس شانگهای با بیان اینکه عضویت ایران در "شانگهای" وزن سیاسی و استراتژیک این سازمان را افزایش می‌دهد ، گفت: اگر اعضای شانگهای از بهانه‌جویی‌های استراتژیک پرهیز کنند عضویت ایران به نفع شانگهای است.

تاجگردون از اتفاق‌نظر لیدرهای سیاسی مجلس در مورد مسکوت ماندن لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم خبر داد و گفت که با این اقدام طرف ایرانی می‌تواند در مذاکرات از این ابزار استفاده کند.

غضنفر آبادی نیز از تایید حکم اعدام هشت نفر از متهمان حمله به مجلس و حرم امام راحل در دیوان عالی کشور خبر داد.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلافات به وجود آمده بین گروه هفت و تصمیم ترامپ مبنی بر پس گرفتن امضای خود از بیانیه پایانی نشست گروه هفت در سال ۲۰۱۸، تصریح کرد: نگاه بدبینانه به این موضوع در این راستاست که ما در آینده شاهد گروه ۱+۶ هستیم گرچه من فکر نمی‌کنم این گروه به این مرحله برسد.امیرعلی ابوالفتح افزود: آمریکا می‌داند رویارویی با ۶ قدرت اقتصادی چه تبعاتی دارد.

نتانیاهو در پیامی به ایران مدعی کمک به حل مشکل کمبود آب شد. وی در این پیام مدعی شده است که رژیم صهیونیستی از فناوری خوبی در این زمینه برخوردار است و می تواند حدود ۹۰ درصد از آب فاضلاب خود را بازیافت کند.این در حالی است که فلسطینی‌های ساکن نوار غزه به دلیل تصرف منابع آبی‌شان از سوی رژیم صهیونیستی از کمبود آب رنج می برند، نخست وزیر این رژیم با انتشار پیام ویدیویی گفت که آماده است به ایرانی‌ها برای غلبه بر بحران آب در این کشور کمک کند.

درپاسخ به این اظهارات نتانیاهو، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت : قطعا مردم ایران با توانمندی‌ها و وجود قشر فرهیخته‌ای که در کشور دارد توانایی حل و فصل مسائل خود را دارد و نیازی به شعبده‌بازی نتانیاهو نداریم. بهرام قاسمی در باره نشست اخیر گروه هفت و اختلافاتی که بین آمریکا و شش کشور دیگر این گروه افزود: آنچه که در گروه هفت شاهد آن بودیم نشان از وقوع تحولات جدید در عرصه بین‌الملل است و اینکه کشورهای مستقل جهان تحمل قلدری و خودبزرگ‌بینی یک کشور را ندارند و به راحتی حاضر نیستند که دیکته‌های دیگران را با چشمان بسته بپذیرند.

محمدعلی اسفنانی با تشریح روند تصویب تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری با بیان اینکه این تبصره ابتدائا از سوی قوه قضاییه به دولت ارسال و سپس به مجلس ارائه شد، گفت که نمایندگان قوه قضاییه در موضوع مصوباتی که کمیسیون قضایی تصویب کرده در تمام جلسات بلا استثناء شرکت داشته‌اند.

در همین ارتباط یک مدرس حقوق کیفری گفت: قوای سه گانه برای اینکه جامعه را به عنوان یک جامعه شاخص دموکراسی نشان دهند، باید تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری را حذف کنند.

بابک بابازاده گفت: پرونده «پزشک تبریزی» برای رسیدگی به شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور ارجاع شده است. وی افزود:احتمالا حدود سه الی چهار ماه طول می‌کشد تا پرونده رسیدگی شود زیرا پرونده ها در دیوان عالی کشور زیاد است.

یکی از وکلای دادگستری جلسه رسیدگی به پرونده شکایت جمعی از وکلا را از دستور دهنده فیلترینگ تلگرام تشریح کرد و گفت: جلسه دادگاه صبح روز گذشته در شعبه ۷ دادسرای کارکنان دولت به مدت ۴ ساعت برگزار شد و قاضی دادگاه نیز با حسن نیت و سعه صدر دفاعیات و متن شکواییه را گوش کرد.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: